Mladí a soukromí v online světě: Jaká je jejich
definice soukromí?
Právo
na soukromí je jedním ze základních práv, která jsou definované jak
v mezinárodním, tak i v regionálním právu. Vývoj několika posledních
let však toto právo poněkud pozměňuje. Chápání soukromí se změnilo poté, co se
veřejná sféra ocitla v online prostoru, tudíž je nejspíše zapotřebí si
nově definovat, jaké právo na soukromí v takovém světě vlastně máme.
Tato
práce se zabývá pokusem o reformulaci „online soukromí“ v současném
globálním světě a díky kvalitativní studii na několika dánských školách
zjišťuje, jak mladí chápou, vnímají a kontrolují svoje online soukromí na
sociálních médiích. Touto problematikou se již dlouhá léta zabývá Gry
Hasselbalch Lapenta, která se nyní zabývá kvalitativními a kvantitativními
výzkumy na poli online soukromí, inovací a soukromí obchodních modelů.
K jejím akademickým titulům patří diplom na Goldsmith´s University
v Londýně za mediální a kulturní studie. Dále vystudovala v jejím
rodném Copenhagenu mezinárodní právo se zaměřením na lidská práva.
Spoluautorkou je velice známá dánská profesorka Rikke Frank Jørgensen, která je
odbornicí na poli lidských práv a komunikačních a informačních technologií.
V rámci svého života vystudovala několik vysokých škol v Dánsku, ale
i například v Itálii.
Výzkum
Youth, privacy and online media: Framing
the right to privacy in public policy-making se zabývá internalizací
veřejného života v online prostředí a ochranou práva na soukromí
v mnohem širších podmínkách než tomu bývalo dříve. Autorky se zaměřují na
mladou generaci z důvodů budoucí důležitosti ve veřejném životě, jelikož
právě z této současné generace Y se stanou budoucí spotřebitelé nově
vzniklých podmínek soukromí. Zobrazení této mladé generace nás nutí soustředit
se na online soukromí a ochranu dat, jelikož zvláště u nich můžeme zpozorovat
klesající zájem o soukromí a neuvěřitelnou otevřenost ke sdílenému online
životu na veřejných sociálních sítích. Dokument se tedy zabývá soukromím
v online prostředí a na základě kvalitativní studie se snaží vyhodnotit,
jaké postupy a strategie používají mladí lidé k zachování svých osobních
dat.
V literatuře
zaměřené na mládež bylo chápání soukromí na sociálních sítích vysvětlováno
nejčastěji dvěma si odporujícími výklady. Jedni argumentují, že věk soukromí je
pro mládež u konce a že mladí radši upřednostní pohodlí nad ochranou osobních
údajů. Na druhou stranu druzí tvrdí, že mladé generaci záleží na udržení
privátních dat, avšak balancují nad tím, zda možnosti internetu a sociálních
sítí jsou pro ně výhodnější než případné hrozby, které tento svět přináší.
Spousta autorů na toto téma argumentují kolektivitou a tvrdí, že zavedení
sociálních norem přispěje k rozšíření kolektivního povědomí o hrozbách
sociálních sítí. Mladí empirici zase konstatují, že mladí vidí soukromí na
sociálních sítích jako jejich vlastní schopnost a vytvářejí si sociální
strategie k zachování svých osobních dat.
Pokud
tedy chceme tvrdit, že praktiky mladých slouží jako indikátor toho, čeho se
budoucnost bude držet, pak zjištění jako tahle mohou v podstatě sloužit
jako nástroje k interpretaci práva na soukromí v online prostoru. Mnoho
současných studií silně deklaruje smysl kodifikování práva na soukromí
v online světě, jelikož mládež tomu nepřikládá moc důležitý význam. Na
druhou stranu právě chování mladých na sociálních platformách ilustruje nutnost
utvoření nové normy na ochranu osobních údajů, která odpovídá podmínkám online
sociálního života.
Tento
dokument se silně opírá o výzkum Teens´
priváte and public lives on social media. Metodologicky byla data sbírána
prostřednictvím kvalitativní studie a přístup k datům byl umožněn díky Danish Media Council for Children and Young
People a Danish Institute for Human
Rights. Studie byla provedena v říjnu roku 2013 a skládá se z 11
skupinových rozhovorů vedených na šesti středních školách v Dánsku.
Rozhovory byly vedeny buď se čtyřmi nebo osmi respondenty obou pohlaví,
v konečném počtu 68 studentů. Respondenti se v rozhovorech znali
osobně, většinou sdíleli jednu třídu nebo alespoň společné kurzy. Rozhovory
byly audio natáčeny a trvaly přibližně hodinu.
Z výsledků
dané studie vypovídá, že ve všech 11 skupinách byli respondenti velice opatrní
v tom smyslu, že jim nejvíce záleželo na tom, jakým způsobem je vidí
jejich přátelé a rodina. Ač se to zdá velmi populistické, držet si vlastní
reprezentativní obraz před svými blízkými může silně přispět k udržení
určitého soukromí. Někteří dokonce přesně vymezili určité limity, které se
nesmí ve sdílení porušovat. Ku příkladu mezi ně patří například rozvod rodičů
či osobní rozchod s přítelem či přítelkyní. Zajímavostí je také, že pokud
se teenagerů zeptáme na soukromí na sociálních sítích, většina z nich to
chápe jako soukromí před rodiči či učiteli.
Většina
mladých uživatelů sociálních sítí mají zcela omezené vědomosti o jejich
užívaní. Z výzkumu vyplynulo, že nikdo z respondentů nečetl podmínky
užívání sociálních sítí, tudíž nemají ponětí, kam až se jejich důvěrné
informace ze sociálních platforem mohou dostat. Nejde bohužel jen o ty sdílené,
avšak jde i o soukromé konverzace v rámci například dvou přátel.
V tomto
článku se autorky snaží přeformulovat „online soukromí“ v globálním
pojetí, které je zatím založené na silně se vyvíjejícím pojmu. Praktiky mladých
na sociálních sítích nám ukázali priority a dominantní aspekty soukromí, která
jsou důležité. Zachování si vlastní identity je velice důležité pro většinu
uživatelů, avšak podpis off práva užívaným sociálním sítím se zdá být nutnou
daní. Pokud se zkrátka člověk chce účastnit veřejného života na sociálních
sítích, musí počítat s určitými riziky.
Závěrem
bych chtěla dodat, že udržení tzv. „online soukromí“ je poněkud složité pro
každého z nás. Tím pádem je určitá kodifikace takového práva v celku
složitá. Každý z nás chápe limity soukromí jinak a to díky neustálému vývoji
sociálních služeb. Dle mého názoru je tudíž určitá reformulace „online
soukromí“ nutná, ačkoliv si její přesné znění v rámci neustálého vývoje
nedovedu představit.
[1]
G.H. Lapenta
a R.K. Jørgensen. Youth, privacy and
online media: Framing the right to privacy in public-policy making. FirstMonday
[online]. 2015 [cit. 2015-12-06].
Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5568/4373.
[2]
M. Madden, A. Lenhart, S. Cortesi, U. Gasser, M. Duggan, A.
Smith, and M. Beaton. Teens,
social media and Privacy. PewResearchCenter [online]. 2015 [cit. 2015-12-06]. Dostupné z: http://www.pewinternet.org/2013/05/21/teens-social-media-and-privacy/.
No comments:
Post a Comment