Wednesday, December 16, 2015

Propaganda IS vs. USA



Téma
Téma výzkumu se točí kolem propagandistických videích Islámského státu v Iráku a Sýrii na sociálních sítích. Zejména s důrazem na nábor nových členů a povzbuzení morálky těch stávajících. USA prý na tomto poli za IS zaostává. Cílem tohoto výzkumu je porovnat propagandu IS s ministerstvem zahraničí (USDS).
IS je militantní organizace na území států Sýrie a Iráku, která vyhlásila roku 2014 tzv. islámský chalífát. IS spoléhá na propagandu, zejména ve formě videí a fotografií na sociálních sítích. Paul Neuman, ředitel Mezinárodnícho centra studia radikalismu a politického násilí, uvádí odhat, že po vlajkou IS bojuje necelých 5 tisíc bojovníků z EU.
Proti tomuto trendu se snaží vystupovat právě USDS. Uvádí videa „na pravou míru“ a snaží se odradit potencionální bojovníky IS. Projekt má vlastní účty na YouTube, Twitteru a dalších sociálních médiích. Nechybí ani arabské mutace webů. Účinnost těchto snah je však, jako ostatně vše, zpochybnitelná. Jedním z důvodů je i to, že IS využívá převážně jiných komunikačních kanálů, které nejsou tolik hlídány, např. Liveleaks a Pastebin. Aktivní jsou tak i na Twitteru, kde mají, dle odhadů, nejméně 46 tisíc podporujících účtů, přičemž 500 – 2000 je vysoce aktivních (více než 50 tweetů za den v období září – prosinec roku 2014). Tato mediální válka tak představuje zajímavý pohled na změnu diskurzu v kontrole mediálních obsahů.

Výzkumné otázky
Ztrácí USDS, oproti IS, na poli mediální kampaně?

Stať
Pro účely studie byl použity videoklipy z filmu Flames of War, z dílny propagandistického oddělení IS z roku 2014, jež obsahuje hlavní myšlenky tohoto hnutí. Na pozici pomyslného protivníka videu IS byly vybrány kratší videa z dílny USDS, která vznika od září 2014 do února 2015 (viz. tabulka č. 1).

tabulka č. 1

Videa byly rozděleny do jednotlivých celků, aby se snáze porovnávaly. IS má scén méně, zato však delší.
Výzkumné metody
Multimediální analýza byla provedena pro každé video a zkoumána dle paradigmatu pana Herringa (2010).
Kódovalo se dle:
1)      aplikování seznamu nepřátelských vlastností (používá se ve filmech od roku 1942 – viz. tabulka č. 2)
2)      pomocí teorie Glaser a Strauss (1967), kde se identifikují vlastnosti zobrazovaného člověka.

tabulka č. 2
Zjištění
USDS stále používá ty samé rámce pro zobrazování IS, ukazuje je jako lstivé, nedodžující lidská práva, dominující silou, lživé a že není neporazitelný. Položky, které chybí na seznamu z roku 1942 chybí jen témata, která jsou po 9. září 2001 citlivá.
IS USA zobrazuje též jako lživé (příklad druhé války v zálivu – Bush ml.). Pracují s naboženskou intolerancí, zejména ke křesťanům, šíitům a nevěřícím. Zobrazují se za Boží bojovníky a nešetří heroických autoportrétů svých bojovníků. Tím se liší od videí USDS, ta totiž nevytváří pozitivní obraz sama sebe, ale jen negativní obraz IS. Ve smyslu větší vyvážnosti tak mohou tyto videa působit přesvědčivěji.
Zobrazování jednotlivých skupin je patrné z tabulek 6, 7, 8, 9 a 10.
tabulka č. 6

Většina zobrazovaných byli dospělí muži, USDS měla zobrazeno více žen a dětí.

tabulka č. 7

Většina zobrazovaných byli vojáci, USDS zobrazovala více novinářů a civilistů.

tabulka č. 8

Většina zobrazovaných byli živí lidé, ale je zde i poměrně velký podíl mrtvých.

tabulka č. 9

U videí z dílny USDS je vypravěč neidentifikovatelný. Vytvářejí efekt diskuze mezi IS a USDS, v nichž USDS vítězí.

tabulka č. 10

Oproti tomu jsou videa od IS zaměřeny daleko více na sebe. Příjemce se snadno identifikuje s bojovníkem IS. Zajímavé je zastoupení různých názorových proudů v podání muslimských duchovních.

Závěrem
Fakt, že členové IS hovoří sami za sebe dodává videu na autentičnosti, v čemž má USDS nedostatky. V jejich videích chybí autority a jsou příliš ploché. Někoho též mohou urážet z důvodu nedostatečné citlivosti k islámské kultuře.
Démonizace nepřítele je účinná jen do jisté míry. Určitě je více aktraktivní se, kromě zmíněné démonizace, zaštítit chalífátem s Bohem za zády (tím jediným a zaručeně pravým).
Obdobný výzkum v českých podmínkách nebyl realizován.


Autoři
William H. Allendorfer je studentem Second Language Studies at Indiana University Bloomington. Zaměřuje se na novodobé komunikační metody, arabštinu a pragmatiku.
Susan C. Herring je profesorkou Information Science and Linguistics and ředitelem of the Center for Computer-Mediated Communication at Indiana University Bloomington. Zabývá se především lingvistikou, sociální informatikou. https://www.soic.indiana.edu/all-people/profile.html?profile_id=7


Zdroje:
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/6336/5165

No comments:

Post a Comment