Nová
media jsou v současné době ze všech možných komunikačních technologií akcentována
nejvíce. Představují revoluční platformu pro sdílení informací, sdružování lidí
i organizací, komunikaci, ale také pro organizování samotných informací. Vše je
navíc bezplatné a potenciálně určeno pro všechny. Není proto náhodou, že 73%
firem z žebříčku Fortune 500 aktivně provozuje své účty na Twittru, 66%
disponuje svými FB stránkou a 62% neustále prezentuje různá svá videa přes internetový
kanál YouTube. Joseph A. Rosendale se ve své analýze ze září 2015 zaměřuje
právě na otázky vlivu nových médií na tvorbu korporátního brandingu.
Informace
o autorovi
Joseph A.
Rosendale v současné době působí jako Management Dept. Instructor na Indiana University
of Pennsylvania, kde mimochodem vystudoval Business & Workshop Development,
doktorát posléze v oboru Communication & Instructional Technology.
Jeho předchozí pracovní
náplň sestávala z výkonu na vysokých manažerských postech v bankovních gigantech
jako CITI či HSBC, což mu zajisté dává dostatečnou erudovanost v otázkách
provázanosti korporátního sektoru s médii obecně. Sám se také zabývá v teoretické
rovině efektivitou propojování strategické online komunikace s novými médii a
jejich implementací do procesu brandingu globálních korporátním subjektů.
Autor vychází v
článku z několika konkrétních analýz, jejichž výsledky kombinuje a na
jejich základech formuluje závěry, které dokládá i vlastním výzkumem.
Nová média a branding
Brandingem
rozumíme nejrůznější metody a aktivity vedoucí k budování vlastní značky,
k budování brandu. Branding začíná již u výběru samotného názvu značky a
jejího příběhu. Jde zejména o posilování vlivu a obecné známosti společnosti a
jejích produktů, šíření povědomí o unikátnosti a v neposlední řadě také o
komunikaci s klienty, i s těmi potenciálními. Z těchto důvodů jsou
nová média ideálním prostředkem právě k brandingu.
Podle Rosendalovy
studie vede k účinnému brandingu zvýšení transparentnosti, reciproká
komunikace s klienty, přidané benefity oproti konkurenci a penetrace trhu.
V našem provázaném světě není obtížné dohledat finanční pozadí firmy,
podivit se nad nezveřejněnými výročními zprávami apod. To jsou aspekty, které
mohou na zdravém brandingu značně ubírat. Díky sociálním médiím mohou stávající
i potenciální zákazníci, ale také investoři a obchodní partneři, lépe dohledat
a seznámit se s pozadím svých oblíbených značek, a proto je třeba být
jednoduše transparentní.
Konzumenti
v 21. století mají prakticky neomezený přístup k širokému spektru
nejrůznějších informačních kanálů, což se zásadním způsobem podílí na jejich
výběru produktů i výrobce. Firma proto nesmí otálet a držet krok se svou
cílovou skupinou, musí se jí přiblížit, využívat stejných kanálů a hlavně
neustále nabízet kvalitní obsah, neustále komunikovat a předbíhat tak
konkurenci. Používání nových médií se tak stávají existenční podmínkou
funkčního brandingu.
Dalším zcela
zásadním aspektem je možnost, že si klienti sami prostřednictvím médií sdělí
své názory na určitou značku či produkt. Jde o skutečnost, kterou výrobce
prostě neovlivní. Může pouze „preventivně“ vyrábět kvalitněji, nabízet další
služby nad rámec a udržovat si loajální klientskou základnu, a to právě
prostřednictvím brandingu.
S rostoucím
užívání nových médií ze strany organizací rostou i požadavky na měření
efektivity jejich snažení. Je nanejvýš důležité znát dosavadní úspěchy online
kampaní a posléze také co nejpřesněji odhadovat úspěchy budoucího postupu, aby
společnost nevykládala prostředky nadarmo. Aktuálně však není definovaný žádný
systém, který by ukázal, jaký vliv má korporátní branding na uživatele nových
médií, ačkoliv lze mnohé vyčíst např. z kvantitativních údajů sociálních
sítí (možnosti sdílet, re-tweetnout či tzv. „olajkovat“. V budoucnu lze
očekávat příchod nějakého sofistikovaného měřícího systému využívajícího
podobných nástrojů.
Pravidelná práce
s novými médii má pochopitelně i svá negativa. Obsah lze účelově pozměňovat a
virálně šířit dál. Každý jeden uživatel má pak potenciál shodit kvalitu kampaně
či výrobku i neopodstatněně, ale síla jeho příspěvku na internetu v tomto
případě hraje větší roli. To je věc, které se mnohé společnosti bojí jako čert
kříže a proč postupují na poli nových médií relativně pomalu.
Shrnutí
Doby, kdy
k účinnému brandingu stačilo organizaci poslat jednosměrnou zprávu přes
klasická média jsou již nenávratně pryč. Díky současné formě konzumování
mediálního obsahu se musí tvůrce informace soustředit na reciprokou komunikaci s konzumenty,
s klienty. Pouze tak si mohou v dnešním nadmíru konkurenčním
prostředí udržet efektivní branding, který bude spočívat zejména
v propojování lidí. Cílem značek je zavázat si své klienty. Nejde již
pouze o jednorázové využití služby, ale o jakési dlouhodobé partnerství.
Z tohoto pohledu jsou pro organizace nová média naprosto esenciálním prostředkem,
jak dosáhnout úspěchu a jak se vůbec udržet na trhu.
Zdroje:
Rosendale, J. (2015). New Communication
Technologies in Organization Communications and Branding: The Integral Role
Social Media Now Play. Florida Communication Journal, 43(2),
49-59. Retrieved December 15, 2015.
Are you looking for free YouTube Subscribers?
ReplyDeleteDid you know that you can get these ON AUTO-PILOT AND TOTALLY FOR FREE by getting an account on Like 4 Like?