Výměna stohů, aneb fóra nové generace
JJM335 - Nová média a společnost, 1. úkol
Vypracoval: Jakub Lucký
Vypracoval: Jakub Lucký
Tento článek se věnuje fenoménu StackExchange, jedné z významných webových aplikací současnosti, která je typickým příkladem fenoménů, jako je Web2.0, produsage či kolektivní inteligence a která výrazně ovlivnila a ovlivňuje ICT komunitu, ze které se pomalu rozšiřuje i do dalších tématických komunit.
O StackExchange
StackExchange je síť webových služeb, které
fungují jako Q&A sites, tedy webová fóra určená ke kladení
otázek a jejich zodpovídání. Fóra jsou oddělena podle témat,
mezi nejznámější patří:
-
StackOverflow – určené pro programátory
-
ServerFault – pro síťové a systémové administrátory
-
SuperUser – pro zkušené uživatele (power users)
-
Mathematica – pro studenty a nadšence do matematiky
-
English Language & Usage – pro lingvisty, etymology či překladatele
-
Arqade – pro počítačové hráče
Jednotlivá fóra jsou odlišena pouze graficky,
běží na shodném systému. Uživatelům je kladen minimální
odpor při přechodu z jednoho fóra do druhého, na fórech funguje
jednotný login a jednotný notifikační systém.
Platforma StackExchange byla spuštěna v roce
2008, kdy Jeff Atwood a Joel Spolsky společně založili
StackOverflow pro programátory. Snažili se tím vymezit vůči
podobné službě Experts-Exchange, která byla ve své době velmi
úspěšná ale dostupná jen za poplatek. V roce 2010 se jim
podařilo získat další kapitál, se kterým spustili obecnější
koncept StackExchange. Ten umožňuje vytvořit si vlastní tématické
fórum. V současné době provozuje StackExchange 133 tématických
fór a podle Alexa rank nejúspěšnější fórum (StackOverflow)
je 55. nejnavštěvovanější stránkou v rámci celého světa.
Fórum
Projevy kolektivní inteligence se ve fóru
projevují především v oblasti hodnocení otázek a odpovědí.
Uživatelé mohou určovat, které otázky považují za hodnotné či
naopak za zbytečné, nejasné či mimo téma fóra a podle toho jim
přidělit upvote či downvote (hlas o hodnotě +1 či -1). Každý
uživatel má ke každé otázce právě jeden hlas. Nízko hodnocené
otázky jsou obvykle moderátory uzamčeny a později smazány,
naopak vysoce hodnocené otázky jsou v určitých stylech řazení
umisťovány na první místa. Tímto kolektivním způsobem jsou
tedy kvalitní otázky více zobrazovány a také je tímto způsobem
uživatelům poskytována zpětná vazba o tom, jak mají kvalitní
otázky vypadat.
Stejným způsobem jsou řešeny též odpovědi,
u těch jsou ale hlasy výrazně signifikantnější. Při zobrazení
libovolné otázky jsou odpovědi řazeny právě podle těchto
hlasů, kterými dávají ostatní uživatelé najevo, co si o takové
odpovědi myslí. Špatné, nejasné odpovědi jsou tak hlasováním
ostatních uživatelů posunovány níže a naopak odpovědi
považované za správné jsou zobrazovány na prvních místech.
Jedinou výjimkou v tomto řazení je odpověď označená
uživatelem, který otázku položil, jako „accepted answer“,
tedy odpověď, která ho uspokojila
Reputace a odznaky (badges)
Kromě toho, že jsou hodnoceny otázky a
odpovědi, jsou hodnoceni také uživatelé, a to systémem spojeným
s hodnocením otázek a odpovědí. Za každou otázku či odpověď,
která je pozitivně ohodnocena, či za schválené úpravy cizích
příspěvků, dostává uživatel body reputace, naopak za negativní
hodnocení je mu reputace snižována, ale méně, než o kolik je
zvyšována pozitivním hodnocením.
Hodnota reputace má vliv na uživatelovy možnosti
na jednotlivých fórech. Na každém fóru je definována minimální hodnota reputace pro různé akce,
tzv. Privileges. První privilegium, dané již registrací, je
možnost položit otázku. Mezi další privilegia, získaná s
několika body reputace, je možnost přidělovat pozitivní
hodnocení či vkládat více odkazů do jedné odpovědi, naopak
přidělovat negativní hodnocení lze zpravidla až s ještě vyšší
reputací. Při velmi vysokých hodnotách reputace pak uživatelé
získávají podobná práva jako moderátoři, mohou například
mazat či zamykat otázky, či upravovat cizí otázky a odpovědi
bez potřeby schválení. Jde tedy o určitý kolektivní systém
povyšování uživatelů do vyšších hodností.
Podobně fungují také odznaky, které jsou,
stejně jako achivements v počítačových hrách, získávány za
určité splněné „úkoly“, například vytvoření odpovědi,
která dostane 10 pozitivních hodnocení, nebo také za vytvoření
deseti komentářů. Odznaky jsou rozděleny na tři kategorie,
bronzové, stříbrné a zlaté, podle obtížnosti jejich získání
Získaná reputace i odznaky se také zobrazují u
uživatelova jména u všech jeho otázek a odpovědí, na jeho
profilu a na dalších místech. Obecně jsou uživatelé s vyšší
reputací považováni za důvěryhodnější.
Meta #1 – hlasování o otázkách
Uživatelé s dostatečně vysokou reputací mohou
u jednotlivých otázek zahájit hlasování o uzamčení otázky,
například proto, že je duplicitní, že není dostatečně
faktická či konkrétní. Další uživatelé poté mohou hlasovat
společně s nimi, pokud mají stejný názor. V případě, že se
sejde během 96 hodin dostatečné množství hlasů, je otázka
uzavřena.
By XKCD
Meta #2 – meta fórum
Systém StackExchange provozuje ke každému
existujícímu fóru také takzvané meta-fórum. To je určeno k
meta-diskusím, tedy k diskusím o tom, jak nakládat se současným
fórem či ke konkrétním situacím, které na fóru nastaly či k
otázkám, jak přesně fórum funguje. Nejčastější jsou právě
otázky o fungování, objevují se ale také návrhy na změny v
rámci fóra či diskuse o konkrétních otázkách/situacích.
Meta fóra fungují podobně jako klasická fóra,
rozdílem je, že provedené akce nemění reputaci uživatelů.
Meta meta - nová fóra
StackExchange nabízí tzv. Area51, tedy možnost vytvořit své
vlastní fórum, což je způsob, jakým vznikla vyjma úvodního
StackOverflow všechna další fóra. Tento proces je také zčásti
založen na kolektivní inteligenci a sestává se ze tří částí:
-
Základní návrh jména a obsahu
-
Definice: Uživatelé navrhují otázky, které se v tomto fóru mohou objevit a jiní uživatelé je hodnotí pomocí upvotes/downvotes, stejně jako otázky v reálném existujícím fóru, podle toho, zda je považují za zajímavé a vhodné do takového fóra. Z této fáze fórum postupuje v okamžiku, kdy má alespoň 40 otázek s hodnocením +10 a vyšším.
-
Závazek: Určitý počet uživatelů StackExchange se musí „zavázat“, že bude fórum aktivně používat.
-
Beta provoz: Jakmile je naplněn počet závazků, je fórum spuštěna v beta provozu, který běží alespoň 90 dní. Při něm jsou měřeny různé ukazatele jako počet návštěv, procento zodpovězených otázek a podobně. Pokud fórum ukazatele naplní, je spuštěno, v opačném případě je smazáno
Kritika StackExchange
Weby StackExchange jsou též podrobovány
kritice. Mezi nejčastější kritizované aspekty StackExchange
patří nízká pedagogická hodnota systému, problémový systém
reputace a výhrady k chování komunity, viz například článek Michaela Richtera
StackExchange je označována jako velmi nevhodná
proto, že nestimuluje uživatele k vlastnímu hledání řešení,
ale poskytuje jim způsob řešení bez vysvětlení kontextu a tudíž
pochopení, jak řešení funguje. Podobné výhrady se objevují
zejména u ICT zaměřených fór, která svádí k tomu zkoušet
různé ukázky kódu z fóra, dokud vlastní program nezačne
fungovat.
Výraznější výhrady se objevují v souvislosti
s reputací. Tím, že jsou uživatelé hodnoceni jinými uživateli,
logicky dostávají více bodů odpovědi na jednoduché otázky, se
kterými se setkává každý (a které jsou obvykle jednoduše
řešitelné s pomocí vyhledávače), než odpovědi na složité
otázky, které vyžadují vysokou míru znalostí/zkušeností,
protože složitější otázky navštěvuje méně lidí. Výsledkem
tedy je, že se uživateli s vysokou reputací (a tudíž moderátory)
nestávají odborníci, kteří píší komplexní odpovědi na
složité otázky, ale spíše autoři správných odpovědí k
banálním, ale častým otázkám.
Reflexe uživatele
Jako občasný uživatel a přispěvatel na
StackExchange fórech (zejména ) musím v mnoha ohledech
souhlasit s existující kritikou. Řada otázek připomíná spíše
objednání práce instalatéra, tedy chci řešení, nezajímá mě,
co je problém ani kontext, namísto pochopení problému a vytvoření
kvalitního textu, který by mohl dále sloužit komunitě. Tomuto
fenoménu nepomáhá ani gamifikace reputací, která svádí k
rychlému psaní odpovědí namísto odpovědí detailních (budu-li
první, spíše dostanu upvote).
Systém, ve kterém lze psát komentáře pod
odpovědi až od určité hodnoty reputace je také v mnoha ohledech
nešťastný. Mnoho návštěvníků nemá nepotřebu klást otázky,
či trávit čas psaním odpovědí, ale rádi by přispěli svým
komentářem pod odpovědí, kterou hledali, což ale nemohou, dokud
sami odpovědi nevytvoří.
Ve srovnání s klasickými fóry, kde jsem také
působil, je zjevné, že chybějící možnost diskuse komplikuje
získávání detailních informací, které mohou být nutné k
úplné odpovědi. Na druhou stranu jsou fóra StackExchange
jednodušší k orientaci v odpovědích.
Závěr
Služby StackExchange přinesli do webového světa
nové pojetí Q&A, fór, komunikace a práce s komunitou a stali
se výraznou součástí nejen ICT světa. Jejich fóra jsou typická
velkým vlivem kolektivu, který svým hlasováním rozhoduje o
kvalitě příspěvků i o možnostech uživatelů. Dá se
předpokládat, že i přes vzrůstající kritiku zůstanou
StackExchange fóra po dlouhou dobu důležitou součástí webového
prostoru.