Wednesday, March 18, 2015

Výměna stohů aneb fóra nové generace


Výměna stohů, aneb fóra nové generace

JJM335 - Nová média a společnost, 1. úkol
Vypracoval: Jakub Lucký
Tento článek se věnuje fenoménu StackExchange, jedné z významných webových aplikací současnosti, která je typickým příkladem fenoménů, jako je Web2.0, produsage či kolektivní inteligence a která výrazně ovlivnila a ovlivňuje ICT komunitu, ze které se pomalu rozšiřuje i do dalších tématických komunit.

O StackExchange

StackExchange je síť webových služeb, které fungují jako Q&A sites, tedy webová fóra určená ke kladení otázek a jejich zodpovídání. Fóra jsou oddělena podle témat, mezi nejznámější patří:
Jednotlivá fóra jsou odlišena pouze graficky, běží na shodném systému. Uživatelům je kladen minimální odpor při přechodu z jednoho fóra do druhého, na fórech funguje jednotný login a jednotný notifikační systém.
Platforma StackExchange byla spuštěna v roce 2008, kdy Jeff Atwood a Joel Spolsky společně založili StackOverflow pro programátory. Snažili se tím vymezit vůči podobné službě Experts-Exchange, která byla ve své době velmi úspěšná ale dostupná jen za poplatek. V roce 2010 se jim podařilo získat další kapitál, se kterým spustili obecnější koncept StackExchange. Ten umožňuje vytvořit si vlastní tématické fórum. V současné době provozuje StackExchange 133 tématických fór a podle Alexa rank nejúspěšnější fórum (StackOverflow) je 55. nejnavštěvovanější stránkou v rámci celého světa.

Fórum


Projevy kolektivní inteligence se ve fóru projevují především v oblasti hodnocení otázek a odpovědí. Uživatelé mohou určovat, které otázky považují za hodnotné či naopak za zbytečné, nejasné či mimo téma fóra a podle toho jim přidělit upvote či downvote (hlas o hodnotě +1 či -1). Každý uživatel má ke každé otázce právě jeden hlas. Nízko hodnocené otázky jsou obvykle moderátory uzamčeny a později smazány, naopak vysoce hodnocené otázky jsou v určitých stylech řazení umisťovány na první místa. Tímto kolektivním způsobem jsou tedy kvalitní otázky více zobrazovány a také je tímto způsobem uživatelům poskytována zpětná vazba o tom, jak mají kvalitní otázky vypadat.
Stejným způsobem jsou řešeny též odpovědi, u těch jsou ale hlasy výrazně signifikantnější. Při zobrazení libovolné otázky jsou odpovědi řazeny právě podle těchto hlasů, kterými dávají ostatní uživatelé najevo, co si o takové odpovědi myslí. Špatné, nejasné odpovědi jsou tak hlasováním ostatních uživatelů posunovány níže a naopak odpovědi považované za správné jsou zobrazovány na prvních místech. Jedinou výjimkou v tomto řazení je odpověď označená uživatelem, který otázku položil, jako „accepted answer“, tedy odpověď, která ho uspokojila

Reputace a odznaky (badges)

Dalším projevem kolektivní inteligence ve fórech StackExchange je systém reputace a odznaků.
Kromě toho, že jsou hodnoceny otázky a odpovědi, jsou hodnoceni také uživatelé, a to systémem spojeným s hodnocením otázek a odpovědí. Za každou otázku či odpověď, která je pozitivně ohodnocena, či za schválené úpravy cizích příspěvků, dostává uživatel body reputace, naopak za negativní hodnocení je mu reputace snižována, ale méně, než o kolik je zvyšována pozitivním hodnocením.
Hodnota reputace má vliv na uživatelovy možnosti na jednotlivých fórech. Na každém fóru je definována minimální hodnota reputace pro různé akce, tzv. Privileges. První privilegium, dané již registrací, je možnost položit otázku. Mezi další privilegia, získaná s několika body reputace, je možnost přidělovat pozitivní hodnocení či vkládat více odkazů do jedné odpovědi, naopak přidělovat negativní hodnocení lze zpravidla až s ještě vyšší reputací. Při velmi vysokých hodnotách reputace pak uživatelé získávají podobná práva jako moderátoři, mohou například mazat či zamykat otázky, či upravovat cizí otázky a odpovědi bez potřeby schválení. Jde tedy o určitý kolektivní systém povyšování uživatelů do vyšších hodností.
Podobně fungují také odznaky, které jsou, stejně jako achivements v počítačových hrách, získávány za určité splněné „úkoly“, například vytvoření odpovědi, která dostane 10 pozitivních hodnocení, nebo také za vytvoření deseti komentářů. Odznaky jsou rozděleny na tři kategorie, bronzové, stříbrné a zlaté, podle obtížnosti jejich získání
Získaná reputace i odznaky se také zobrazují u uživatelova jména u všech jeho otázek a odpovědí, na jeho profilu a na dalších místech. Obecně jsou uživatelé s vyšší reputací považováni za důvěryhodnější.

Meta #1 – hlasování o otázkách

Uživatelé s dostatečně vysokou reputací mohou u jednotlivých otázek zahájit hlasování o uzamčení otázky, například proto, že je duplicitní, že není dostatečně faktická či konkrétní. Další uživatelé poté mohou hlasovat společně s nimi, pokud mají stejný názor. V případě, že se sejde během 96 hodin dostatečné množství hlasů, je otázka uzavřena.

By XKCD

Meta #2 – meta fórum

Systém StackExchange provozuje ke každému existujícímu fóru také takzvané meta-fórum. To je určeno k meta-diskusím, tedy k diskusím o tom, jak nakládat se současným fórem či ke konkrétním situacím, které na fóru nastaly či k otázkám, jak přesně fórum funguje. Nejčastější jsou právě otázky o fungování, objevují se ale také návrhy na změny v rámci fóra či diskuse o konkrétních otázkách/situacích.
Meta fóra fungují podobně jako klasická fóra, rozdílem je, že provedené akce nemění reputaci uživatelů.

Meta meta - nová fóra

StackExchange nabízí tzv. Area51, tedy možnost vytvořit své vlastní fórum, což je způsob, jakým vznikla vyjma úvodního StackOverflow všechna další fóra. Tento proces je také zčásti založen na kolektivní inteligenci a sestává se ze tří částí:
  1. Základní návrh jména a obsahu
  2. Definice: Uživatelé navrhují otázky, které se v tomto fóru mohou objevit a jiní uživatelé je hodnotí pomocí upvotes/downvotes, stejně jako otázky v reálném existujícím fóru, podle toho, zda je považují za zajímavé a vhodné do takového fóra. Z této fáze fórum postupuje v okamžiku, kdy má alespoň 40 otázek s hodnocením +10 a vyšším.
  3. Závazek: Určitý počet uživatelů StackExchange se musí „zavázat“, že bude fórum aktivně používat.
  4. Beta provoz: Jakmile je naplněn počet závazků, je fórum spuštěna v beta provozu, který běží alespoň 90 dní. Při něm jsou měřeny různé ukazatele jako počet návštěv, procento zodpovězených otázek a podobně. Pokud fórum ukazatele naplní, je spuštěno, v opačném případě je smazáno

Kritika StackExchange 

 

Weby StackExchange jsou též podrobovány kritice. Mezi nejčastější kritizované aspekty StackExchange patří nízká pedagogická hodnota systému, problémový systém reputace a výhrady k chování komunity, viz například článek Michaela Richtera
StackExchange je označována jako velmi nevhodná proto, že nestimuluje uživatele k vlastnímu hledání řešení, ale poskytuje jim způsob řešení bez vysvětlení kontextu a tudíž pochopení, jak řešení funguje. Podobné výhrady se objevují zejména u ICT zaměřených fór, která svádí k tomu zkoušet různé ukázky kódu z fóra, dokud vlastní program nezačne fungovat.
Výraznější výhrady se objevují v souvislosti s reputací. Tím, že jsou uživatelé hodnoceni jinými uživateli, logicky dostávají více bodů odpovědi na jednoduché otázky, se kterými se setkává každý (a které jsou obvykle jednoduše řešitelné s pomocí vyhledávače), než odpovědi na složité otázky, které vyžadují vysokou míru znalostí/zkušeností, protože složitější otázky navštěvuje méně lidí. Výsledkem tedy je, že se uživateli s vysokou reputací (a tudíž moderátory) nestávají odborníci, kteří píší komplexní odpovědi na složité otázky, ale spíše autoři správných odpovědí k banálním, ale častým otázkám.

Reflexe uživatele

Systém, ve kterém lze psát komentáře pod odpovědi až od určité hodnoty reputace je také v mnoha ohledech nešťastný. Mnoho návštěvníků nemá nepotřebu klást otázky, či trávit čas psaním odpovědí, ale rádi by přispěli svým komentářem pod odpovědí, kterou hledali, což ale nemohou, dokud sami odpovědi nevytvoří.
Ve srovnání s klasickými fóry, kde jsem také působil, je zjevné, že chybějící možnost diskuse komplikuje získávání detailních informací, které mohou být nutné k úplné odpovědi. Na druhou stranu jsou fóra StackExchange jednodušší k orientaci v odpovědích.

Závěr

Služby StackExchange přinesli do webového světa nové pojetí Q&A, fór, komunikace a práce s komunitou a stali se výraznou součástí nejen ICT světa. Jejich fóra jsou typická velkým vlivem kolektivu, který svým hlasováním rozhoduje o kvalitě příspěvků i o možnostech uživatelů. Dá se předpokládat, že i přes vzrůstající kritiku zůstanou StackExchange fóra po dlouhou dobu důležitou součástí webového prostoru.