Monday, March 30, 2015

Firmy porostou! Díky kolektivní inteligenci od společnosti GoodData


       Česko-americká společnost GoodData představila službu, která na základě analýzy firemních dat přináší naprosto nový rozměr pro vývoj společností. Novinkou ve zkoumání je právě zapojení kolektivní inteligence.
       Služba nazvaná „Insight as a Service“ (překládáno jako „Porozumění datům jako služba“) je nejnovějším projektem společnosti GoodData a zdá se, že bude i jejím nejúspěšnějším. Podařilo se jí totiž na rozjezd této služby vybrat již 2,2 miliardy korun a plánuje, že v příštích letech se pokusí vstoupit na burzu.
       Firmu GoodData založil český podnikatel Roman Staněk roku 2007 a díky rychlému růstu se zanedlouho společnost přestěhovala do San Franciska v USA. I nadále se ovšem opírá o české odborníky, neboť výzkum a vývoj veškerých systémů a služeb se provádí v Praze a Brně. Firma se specializuje na analýzu dat a snaží se, aby organizace porozuměly nasbíraným datům a získaly tak potřebný vhled.
       Služba Insight as a Service, která je dostupná přes internet prostřednictvím tzv. cloudu, nabízí ovšem firmám revoluční řešení. Firma, která má určitý problém, by se jej pokusila standardně vyřešit na základě analýzy firemních dat. Díky nové službě ovšem bude mít tato firma možnost na základě kolektivní inteligence nahlédnout do řešení problému tak, jak se ho ostatní uživatelé již pokusili vyřešit. Data uživatelů jsou šifrovaná a přísně soukromá, sdílejí se pouze agregovaná anonymizovaná data o používání platformy. „Služba umožňuje analyzovat data z různých zdrojů při využití kolektivní zkušenosti získané z milionů interakcí desítek tisíc analytiků, kteří na cloudové analytické platformě GoodData spravují své projekty. Sesbírané zkušenosti se promítají do navigace, která uživateli doporučuje osvědčené postupy a umožňuje mu tak vyhnout se chybám, rozvíjet se a učit od ostatních a díky tomu získat přesnější informace,“ říká Michael Štencl, produktový manažer společnosti GoodData.

Video společnosti GoodData ke službě Insight as a Service
Zdroj: Youtube.com

       140 tisíc uživatelů, 40 tisíc globálních korporací
       Kolektivní inteligence a pokusy o její sdílení představují současný fenomén. Služba Insight as a Service používá k vysvětlení zkoumaných dat zkušenosti z analýzy ostatních uživatelů. Zde se společnost GoodData opírá o své již vzniklé systémy, které používá bezmála 140 tisíc uživatelů z více než 40 tisíc mezinárodních společností. A právě o informace z řešení problémů, které tyto společnosti řeší, se posléze může jiný uživatel poučit a využít je k zdokonalení případného postupu. Je na místě také podotknout, že jde opravdu o významné společnosti, jako Nestlé, Time Warner, Hewlett Packard či české firmy jako Centrum.cz, Slevomat.cz či Seznam.cz. A právě společnost Seznam spolupracovala na pilotním testování tohoto projektu, kdy sama je dlouholetým uživatelem jiných systémů společnosti GoodData. Michal Buzek, vedoucí analytického oddělení Seznamu, k tomu dodává: „Líbí se mi doporučené kroky, se kterými si lze hodně vyhrát. Je to velká přidaná hodnota oproti ostatním Business Intelligence řešením.“
       Konkrétní využití této nové služby popisuje Tomáš Čupr, zakladatel Slevomat.cz či Rohlik.cz: „Až mě napadne třeba to, že chci znát vliv množství srážek a teploty na počet objednávek a počet nových uživatelů, tak je to práce na půl hodinky.“

Usnadnění klíčových rozhodnutí společnosti
       Společnosti každý den vyprodukují neuvěřitelné množství dat. Když to připočtete s daty ze sociálních sítí a internetu, dostanete se ke kvantu informací, ze kterých lze předpovědět řadu trendů či budoucích událostí. Firmy jsou si tohoto aspektu čím dál více vědomy a začínají využívat analýzy dat pro svá největší klíčová rozhodnutí. Společnost BSA si v prosinci loňského roku udělala hloubkový výzkum, ze kterého vyplynulo, že dvě třetiny manažerů kontinuálně využívá analýzu dat pro svůj další růst a plánovaní. Dle zmíněného výzkumu firmy analýzu dat nejvíce využívají pro zlepšení péče o zákazníky, podporu růstu prodeje, vývoj nových produktů a služeb, nábor nových zaměstnanců či expanzi na nové trhy. Výzkum provedla analytická společnost Ipsos Public Affairs, kdy se dotazovala více než 1500 vrcholných manažerů v deseti evropských zemích a ve Spojených státech.

Promo video společnosti GoodData
Zdroj: Youtube.com

160 českých expertů pomáhá celému světu
       Z českého pohledu je určitě zajímavé, že všechny tyto zmíněné služby od společnosti GoodData vznikají ve vývojovém centru v Praze a Brně. Zde je zaměstnáno více než 160 odborníků, zvláště softwarových inženýrů, designerů, konzultantů či pracovníků technické podpory. Ti všichni se podílejí na výrobě systémů, které posléze slouží předním světovým korporacím. Viceprezident společnosti GoodData k tomu dodává: „Plánujeme řady našich vývojářů v příštích letech rozšířit o desítky odborníků. Tuzemští vývojáři patří mezi světovou špičku, budeme potřebovat zejména softwarové inženýry a designéry, protože poptávka po našich službách raketově stoupá. Česko bude pro další rozvoj GoodData klíčové.“
       Možná se na první laický pohled zdá, že rozhodování na základě analýzy dat není tolik rozšířené, ovšem v Severní Americe jsou takové postupy naprosto běžné a Evropa se v posledních letech snaží tento trend pomalu kopírovat. I proto společnost GoodData plánuje otevřít příští rok svou první obchodní pobočku mimo USA, a to ve Velké Británii. „V dlouhodobém výhledu očekáváme, že se Evropa bude podílet na našem obratu zhruba třiceti procenty,“ říká technologický expert společnosti GoodData Zdeněk Svoboda.
      



No comments:

Post a Comment