Česko-americká společnost GoodData
představila službu, která na základě analýzy firemních dat přináší naprosto
nový rozměr pro vývoj společností. Novinkou ve zkoumání je právě zapojení
kolektivní inteligence.
Služba nazvaná „Insight as a Service“ (překládáno jako „Porozumění datům jako služba“) je nejnovějším projektem společnosti
GoodData a zdá se, že bude i jejím nejúspěšnějším. Podařilo se jí totiž na
rozjezd této služby vybrat již 2,2 miliardy korun a plánuje, že v příštích
letech se pokusí vstoupit na burzu.
Firmu GoodData založil český podnikatel
Roman Staněk roku 2007 a díky rychlému růstu se zanedlouho společnost
přestěhovala do San Franciska v USA. I nadále se ovšem opírá o české odborníky,
neboť výzkum a vývoj veškerých systémů a služeb se provádí v Praze a Brně.
Firma se specializuje na analýzu dat a snaží se, aby organizace porozuměly
nasbíraným datům a získaly tak potřebný vhled.
Služba Insight as a Service, která je dostupná přes internet
prostřednictvím tzv. cloudu, nabízí ovšem firmám revoluční řešení. Firma, která
má určitý problém, by se jej pokusila standardně vyřešit na základě analýzy
firemních dat. Díky nové službě ovšem bude mít tato firma možnost na základě
kolektivní inteligence nahlédnout do řešení problému tak, jak se ho ostatní
uživatelé již pokusili vyřešit. Data uživatelů jsou šifrovaná a přísně
soukromá, sdílejí se pouze agregovaná anonymizovaná data o používání platformy.
„Služba umožňuje analyzovat data z různých zdrojů při využití kolektivní
zkušenosti získané z milionů interakcí desítek tisíc analytiků, kteří na
cloudové analytické platformě GoodData spravují své projekty. Sesbírané
zkušenosti se promítají do navigace, která uživateli doporučuje osvědčené
postupy a umožňuje mu tak vyhnout se chybám, rozvíjet se a učit od ostatních a
díky tomu získat přesnější informace,“ říká Michael Štencl, produktový manažer
společnosti GoodData.
Video společnosti GoodData ke službě Insight as a Service
Zdroj: Youtube.com
140
tisíc uživatelů, 40 tisíc globálních korporací
Kolektivní inteligence a pokusy o její
sdílení představují současný fenomén. Služba Insight as a Service používá k vysvětlení zkoumaných dat
zkušenosti z analýzy ostatních uživatelů. Zde se společnost GoodData opírá
o své již vzniklé systémy, které používá bezmála 140 tisíc uživatelů z více
než 40 tisíc mezinárodních společností. A právě o informace z řešení problémů,
které tyto společnosti řeší, se posléze může jiný uživatel poučit a využít je k zdokonalení
případného postupu. Je na místě také podotknout, že jde opravdu o významné
společnosti, jako Nestlé, Time Warner, Hewlett Packard či české firmy jako Centrum.cz,
Slevomat.cz či Seznam.cz. A právě společnost Seznam spolupracovala na pilotním
testování tohoto projektu, kdy sama je dlouholetým uživatelem jiných systémů
společnosti GoodData. Michal Buzek, vedoucí analytického oddělení Seznamu, k tomu
dodává: „Líbí se mi doporučené kroky, se kterými si lze hodně vyhrát. Je to
velká přidaná hodnota oproti ostatním Business Intelligence řešením.“
Konkrétní využití této nové služby
popisuje Tomáš Čupr, zakladatel Slevomat.cz či Rohlik.cz: „Až mě napadne třeba
to, že chci znát vliv množství srážek a teploty na počet objednávek a počet
nových uživatelů, tak je to práce na půl hodinky.“
Usnadnění klíčových rozhodnutí společnosti
Společnosti každý den vyprodukují
neuvěřitelné množství dat. Když to připočtete s daty ze sociálních sítí a
internetu, dostanete se ke kvantu informací, ze kterých lze předpovědět řadu
trendů či budoucích událostí. Firmy jsou si tohoto aspektu čím dál více vědomy a
začínají využívat analýzy dat pro svá největší klíčová rozhodnutí. Společnost
BSA si v prosinci loňského roku udělala hloubkový výzkum, ze kterého
vyplynulo, že dvě třetiny manažerů kontinuálně využívá analýzu dat pro svůj
další růst a plánovaní. Dle zmíněného výzkumu firmy analýzu dat nejvíce
využívají pro zlepšení péče o zákazníky, podporu růstu prodeje, vývoj nových
produktů a služeb, nábor nových zaměstnanců či expanzi na nové trhy. Výzkum
provedla analytická společnost Ipsos Public Affairs, kdy se dotazovala více než
1500 vrcholných manažerů v deseti evropských zemích a ve Spojených
státech.
Promo video společnosti GoodData
Zdroj: Youtube.com
160 českých expertů pomáhá celému
světu
Z českého pohledu je určitě
zajímavé, že všechny tyto zmíněné služby od společnosti GoodData vznikají ve
vývojovém centru v Praze a Brně. Zde je zaměstnáno více než 160 odborníků,
zvláště softwarových inženýrů, designerů, konzultantů či pracovníků technické
podpory. Ti všichni se podílejí na výrobě systémů, které posléze slouží předním
světovým korporacím. Viceprezident společnosti GoodData k tomu dodává: „Plánujeme
řady našich vývojářů v příštích letech rozšířit o desítky odborníků.
Tuzemští vývojáři patří mezi světovou špičku, budeme potřebovat zejména
softwarové inženýry a designéry, protože poptávka po našich službách raketově
stoupá. Česko bude pro další rozvoj GoodData klíčové.“
Možná se na první laický pohled zdá, že rozhodování
na základě analýzy dat není tolik rozšířené, ovšem v Severní Americe jsou
takové postupy naprosto běžné a Evropa se v posledních letech snaží tento
trend pomalu kopírovat. I proto společnost GoodData plánuje otevřít příští rok
svou první obchodní pobočku mimo USA, a to ve Velké Británii. „V dlouhodobém
výhledu očekáváme, že se Evropa bude podílet na našem obratu zhruba třiceti
procenty,“ říká technologický expert společnosti GoodData Zdeněk Svoboda.
No comments:
Post a Comment