Pojem kolektivní inteligence je v dnešní době velmi populárním vyhledávaným termínem,
především na Internetu. Byly o něm napsány stovky článků a konečně se začíná
oprošťovat od spojení s pojmy Wikipedie,
Google Docs, Twitter a podobných fenoménů. V minulých letech se kolektivní
inteligenci věnovali praktičtí lidé, především ti ze startupů, a začali ji
využívat v každodenní praxi ve formě lokálních či jinak specificky zaměřených
(mobilních) aplikací. Tak se z původního brainstormingu skupiny odborníků
zavřených v jedné místnosti stal díky novým technologiím, především Internetu,
během několika let jakýsi centrální lidský mozek s nesčetným množstvím neuronů,
tedy lidí žijících ve všech koutech světa, kteří přispívají svou troškou do
mlýna. Pracují individuálně na svých malých projektech a jsou schopni své
poznatky/názory/reakce přenést v rámci milisekund (pomocí videokonferencí,
sdílených dokumentů přístupných online apod.) do jakého si mozkového centra,
dnes můžeme za toto centrum chápat právě Internet, a zpřístupnit je tak zbylým
neuronům (uživatelům Internetu a jiných nových technologií).
Dopravní situace
jako na dlani
Kolektivní inteligence se díky několika nadšeným
programátorům dostala i do dopravy. Na Internetu najdeme desítky startupů,
které vyvinuli mobilní aplikace, jejichž účelem je pomáhat uživatelům získávat
aktuální informace ohledně dopravní situace, ve které se zrovna nacházejí či
plánují nacházet.
Především velká města a aglomerace čelí nesčetným problémům
spojeným s dopravou. Ať už se jedná o zácpy v tzv. rush hours, kolony tvořící
se jako důsledek nehody, příliš mnoho osob dopravujících se individuálně ve
vozidlech místo efektivního využití kapacity vozů, zmatečná MHD apod. Po
nástupu informačních technologií, jako jsou mobilní aplikace ukazující časy
příjezdů a odjezdů MHD, vyhledávání spojení, dopravní informace na rádiích aj.,
využívaných ať už dopravci nebo samotnými řidiči či cestujícími se situace
mírně zlepšila, ovšem konstantní nárůst počtu vozidel na silnici tento problém
i nadále prohlubuje.
V mnoha vyspělých státech, ČR nevyjímaje, se už cestující
mohou setkat s tzv. Advanced Public Transportation Systems, tedy informačními
digitálními obrazovkami v MHD prostředcích či na zastávkách ukazujících
aktuální polohu, čas do příjezdu prostředku, následující zastávky apod. Nyní
však můžeme mít všechny tyto informace (a mnohem víc!) přímo v našem smartphonu.
Princip je
jednoduchý
Programátoři posunuli princip kolektivní inteligence na
další úroveň. Ve formě mobilních aplikací mohou jejich uživatelé nonstop
přispívat aktuální informace z míst jejich výskytu a sdílet je s ostatními
uživateli na bázi jednoduchých piktogramů na mapě či krátkých sdělení, které
uploadují pomocí svých smartphonů do těchto aplikací.
Nainstalovat Waze!
Na bázi kolektivní inteligence užité v dopravním informačním
systému funguje např. Waze – mobilní
aplikace na bázi signálu GPS, která je zdarma přístupná pro iOS, Windows Mobile
i Phone, Symbian, Blackberry i Android pro uživatele na celém světě. Aplikace
byla vyvinuta v roce 2008 v Izraeli Uri Levinem a v roce 2013 ji koupil Google.
Obsah Waze je tvořen příspěvky
uživatelů (tutorial zde). Uživatel/řidič se zaregistruje, vloží údaje o jeho aktuální
destinaci a při jízdě má aplikaci otevřenou. Během jízdy se pak aktuální data pasivně
načítají do systému. Pokud chce uživatel aktivně přispívat aktuální informace o
dopravních špičkách, kolonách, zavřených ulicích, policejních kontrolách apod.,
můžetak učinit formou příspěvků či emotikon. Vedle lokálních řidičů-přispěvovatelů
existuje také rozsáhlá komunita online editorů map, kteří dbají na to, aby byly
údaje v jejich oblasti aktualizované. Waze také poskytuje informace o velkých
eventech a omezeních v dopravě jimi způsobených (uzavřené silnice apod.), takže
se uživatelé včas dozví jak se těmto místům vyhnout.
Po přihlášení se na Facebook uživatelé získají také
informace o svých přátelích, kteří jedou na stejné místo. Mohou tak koordinovat
společný příjezd a posílat si mezi sebou oznámení o čase příjezdu.
V neposlední řadě Waze také šetří vaše peněženky, jelikož
vás navede vždy k nejbližší čerpací stanici s nejvýhodnější cenou, kdy
uživatelé mohou ceny paliva kdykoliv aktualizovat.
Slabiny a další
nevýhody
Hlavní nevýhodou, spíše sociálním problémem, je fakt, že
stejně jako např. na Wikipedii většina uživatelů obsah pouze pasivně konzumuje
a aktivně nepřispívá svými poznatky do tohoto centrálního mozku lidstva. Je
tomu bohužel tak i co se týče těchto dopravních aplikací. Ovšem zde není
situace tak tragická, jelikož většina uživatelů si lehce uvědomí, že jim krátké
sdělení o koloně tři kilometry před místem, kde se nachází, může ušetřit až
několik desítek minut, které by jinak v této koloně strávili např. při ranní
cestě do práce. A to si člověk zapamatuje! Můžeme tak jen doufat, že ho tato
zkušenost natolik obohatí (zachrání ho před káravým pohledem šéfa poklepávajícího
si na hodinky při pozdním příchodu), že se příště také solidárně podělí o
aktuální informace s ostatními.
Dalším limitem Waze je také jeho obsahová závislost na
komunitě uživatelů a jejich aktivitě. Proto, přestože je možné aplikaci
využívat kdekoliv na světě, je nutné, aby v daném místě byl vedle GPS signálu
také dostatečný počet aktivních uživatelů.
Zástupci policie si také stěžují na fakt, že hlášení
policejních hlídek je kontraproduktivní k jejich činnosti a že používání
aplikace za volantem může narušit řidičovu pozornost při řízení.
Mají tyto aplikace
budoucnost?
V Brazílii byla na základě výzkumu trhu v rámci vývoje systému UbiBus provedena studie, která
se zaměřila specificky na téma získávání
aktuálních dopravních informací ze sociálních sítí pomocí mobilních
aplikací, jejich případné využití a důvěryhodnost k nim. Výsledky jasně
prokázaly, že pokud by takové aplikace v Brazílii existovaly, respondenti by je
využívali.
O míře využití těchto mobilních aplikací můžeme však zatím
jen diskutovat, ale jelikož se jedná o služby, které jsou zdarma přístupné
uživatelům smartphonů s jakýmkoliv operačním systémem, je pravděpodobné, že
pokud budou aplikace dobře promované či se pomocí WOM budou šířit mezi stále
více uživateli, mohou usnadnit život několika milionům lidí.
No comments:
Post a Comment