JJM335 Nová média a společnost - 2. úkol - Tomáš Michna
Peter English
Autor článku získal titul PhD. na australské University of
the Sunshine Coast. Jeho diplomová práce byla zaměřena na výzkum vývoje, jak online
žurnalistika pozměnila sportovní zpravodajství. V současné době na
univerzitě přednáší o žurnalistice, investigativní žurnalistice a online
žurnalistice. Ve své výzkumné a publikační činnosti se soustřeďuje především na
sportovní a online žurnalistiku, sociální média a sport. Od roku 1998 je také
sportovním novinářem se zaměřením na kriket.
Sociální médium jako
inovace
Inspirace k výzkumu
Výzkum lze zasadit do tradičního rámce výzkumu mediálních institucí
a jejich komunikačních kanálů - tedy zkoumání
obsahu médií. V tomto případě je zkoumána sociální síť Twitter jako
médium, jehož obsah tvoří příspěvky jednotlivých uživatelů. English odkazuje na dosavadní výzkumy, které
se zabývaly např. examinací, k jakým účelům Twitter sportovní žurnalisté
využívají. Tato studie se však koncentruje na to, kdy a proč začali žurnalisté
Twitter používat a v jaké míře je zmiňovaný na stránkách sportovních rubrik (online)
deníků.
Jaké jsou dosavadní
zkušenosti?
Twitter je populárním nástrojem nejen pro sportovní
žurnalisty a mediální instituce po celém světě. Přesto nebylo do doby před provedením výzkumu známo, jak se tato
platforma adoptovala v newsroomech napříč rozdílnými státy světa.
E. M. Rogers
ustavil v rámci své teorie 5 přijímacích kategorií, které zmiňuje ve
výzkumu i autor:
- Innovator (inovátor) – jedinec, který chce být mezi prvními v rámci vyzkoušení inovace
- Early adopter (brzký příjemce) – lze mezi ně zařadit opinion leadery, vnímající potřebu změny, roli si užívající a které není potřeba přesvědčovat
- Early Majority (časná většina) – jedinec přijímající inovace dříve než průměrní jedinci, zřídka opinion leadery
- Late Majority (pozdní většina) – jedinec přijímající inovace až po schválení nebo vyzkoušení většinou, skepse
- Laggard (opozdilec) – jedinec, kterého je nejtěžší přesvědčovat, konzervatismus, skepse, tradice
English popisuje teorii šíření inovací jako populární a
efektivní přístup v rámci studia komunikací (a uvádí několik příkladů
dosavadního užití Rogersovy teorie ve výzkumech difúze Twitteru). Singerův
výzkum z roku 2004 přišel se závěry, že v rámci 4 newsroomů
v USA lze nalézt většinu inovátorů mezi online žurnalisty, naproti tomu mezi tradičními
žurnalisty v tisku a televizním vysílání se jich nachází minimum.
Arceneaux a Weiss v roce 2010 přišli se závěrem, že difúzi v prvních
3 letech fungování Twitteru lze považovat za celkově pozitivní přístup k rozvíjející
se technologii. Tremayne ve svém výzkumu v roce 2007 uvádí, že se větší
online deníky stávaly brzkými příjemci ve větší míře než menší deníky. English však
spatřuje určitou mezeru ve výzkumu difúze Twitteru směrem k příjemcům této
teorie v řadách sportovních novinářů.
Metodologie
Při výzkumu byla použita kombinace dvou výzkumných metod.
Hloubkový rozhovor, jakožto jedna z nejvýznamnějších metod kvalitativního
výzkumu, byl aplikován na 36 respondentech a kvalitativní obsahová analýza byla
aplikována na celkem 4103 tištěných i online článků.
Z ustavení výzkumných
metod vyplynuly i 3 výzkumné otázky:
O1: Z jakého
důvodu začali sportovní novináři Twitter používat?
O2: Kdy začali
sportovní novináři Twitter používat (z hlediska jednotlivce, organizace, národnosti;
soukromé vs. pracovní účely)?
O3: Kolik článků cituje ve svém obsahu příspěvky z Twitteru (online i tištěné deníky)?
Výzkumný vzorek pro dotazování obsahoval 6 sportovních
novinářů z každého z celkem 6 deníků vycházejících v Austrálii (The Sydney Morning Herald, The Australian),
v Indii (The Times of India, The
Hindu) a ve Velké Británii (The
Guardian, The Daily Telegraph).
Dotazováni byli členové sportovních rubrik,
kontakty byly získávány metodou sněhové koule. 35-40 minut dlouhé rozhovory
probíhaly formou telefonátu, respondenti byli dotazováni např. na to, kdy se na
Twitter registrovali, nebo zdali ho odmítají (s uvedením důvodů). Data byla
verifikována např. prostřednictvím web nástroje.
Obsahovou analýzou bylo examinováno 4103 článků ke zjištění,
zdali obsahují zmínku o Twitteru (např. výroky a příspěvky sportovců jako zdroj
informací). Vzorek byl získán během
vybraných 2 týdenních cyklů (2x pondělí-sobota) mezi 20. srpnem a 10.
listopadem 2012. Články byly okódovány a analyzovány za použití programu SPSS.
Proč byly vybrány britské, australské a indické deníky? V rámci
vzájemné podobnosti sehrála roli společná historie Commonwealthu nebo například společný
zájem o kriket. Co se týče odlišností, v Austrálii se sportovní
zpravodajství zaměřuje na rugby, v Indii na hokej a fotbal a v Británii
na fotbal a rugby. Z geografického hlediska se jedná o státy z různých
světových kontinentů. Z hlediska užívání internetu a Twitteru, v Británii
užívá internet 87% a Twitter 1 z 6 obyvatel, v Austrálii 82,4%
internet a Twitter 1 z 11 obyvatel a v Indii 12,6% internet a Twitter
1 z 80 obyvatel.
Výsledky výzkumu
V rámci studie vypověděly 2 třetiny respondentů, že
využívají soukromý účet na Twitteru k osobním účelům. Co se týče první
výzkumné otázky, autor ustavil tři základní důvody, kvůli kterým si účet
jednotliví novináři založili: monitorování zpráv, zdrojů a dalších informací; ke
sdílení příspěvků a zvýšení počtu čtenářů; splnění pokynu od nadřízených z redakce
(registrace na Twitteru). Zajímavostí je, že nejvíce žurnalistů přivedly na
Twitter příspěvky Lance Armstronga v roce 2009, které se týkaly jeho
comebacku.
Zbylá třetina respondentů se naopak do uzávěrky výzkumu (30.
června 2012) vyhýbala registraci. Důvody byly různorodé – od přílišné vytíženosti,
přes staromódnost, až po názor, že by stejně světu Twitteru neměli co říct.
Na následujícím obrázku s grafem lze snadno v praxi
ověřit podobnost s Rogersovou křivkou. Jedná se o graf zobrazující registraci
jednotlivých žurnalistů na Twitter podle jejich národnosti se zařazením do
příslušné přijímací kategorie:
Výzkum jednotlivých článků následně ukázal, že nejvíce z Twitteru
čerpaly britské deníky s 8% článků, následující byla Austrálie s 3,9%
článků a poslední byla Indie s 2% článků. Z celkového počtu 4103
článků jich pouze 183 zmínilo Twitter ve svém obsahu.
Twitter mezi českými
sportovními novináři
Nejznámější čeští sportovní novináři si uvědomují popularitu
Twitteru a začínají tuto síť postupně využívat. Jejich příspěvky jsou často
zmiňovány během sportovních přenosů, stávají se součástí rubrik online deníků a
jsou dále mezi širší veřejností sdíleny. Novináři tweety často využívají k doplnění
názorů (článků) svých nebo kolegů.
Mezi nejvíce sledované a nejpopulárnější patří tito čeští novináři (číslo
uvedené v závorce je počet followerů ke konci března 2015):
- Jaromír Bosák (94 900)
- Robert Záruba (91 800)
- Michal Dusík (10 100)
- Tomáš Jílek (4 800)
- Vojtěch Bernatský (3 000)
- Pavel Čapek (2 800)
Zdroj:
ENGLISH, P. Twitter's diffusion in sports journalism: Role models, laggards and followers of the social media innovation. New Media [online]. s. - [cit. 2015-03-24]. DOI: 10.1177/1461444814544886. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444814544886
No comments:
Post a Comment