Thursday, March 26, 2015

A Match Made in Heaven?! Sport, Television, and New Media in the Beginning of the Third Millennia

Vymezení tématu
V posledních pěti desetiletích je popisováno spojení sportu a médií obecně jako „match made in heaven“ (volně přeloženo: nebeské spojení). Vybraný článek se zabývá právě tímto symbiotickým spojením, které časově zařazuje na počátek třetího tisíciletí.

O autorech
Yair Galily
Yair Galily je uznávaný izraelský sociolog a odborník v oblasti masových médií a management. Působí v rámci Interdisciplinary Center ve městě Herzliya v Izraeli. Promoval na Clark University (USA) v roce 1996, doktorát získal pod vedením Kena Shearda a Erica Dunninga na Leicaster University (UK). V současné době je také vedoucím pracovníkem Israeli Communications Association.

Yair Galily

Jeho specializací je sociologie sportu, k tomuto tématu vydal také dvě publikace – Introduction to Sports and Society (v rámci Open University Press v roce 2010) a Sports, Politics and Society in the Land of Israel (pod hlavičkou Routledage v roce 2007). Druhá jmenovaná je považována za první komplexní text zaměřený na sociologii sportu v Izraeli.

Ilan Tamir
Ilan Tamir vystudoval politickou komunikaci na Bar-Ilan University v Izraeli.  Doktorát získal rovněž na této univerzitě při publikování práce Gender, sports and the media: The coverage of women in sports in Israeli popular end elite press. Aktuálně působí na Zinman College of Physical Education v rámci Wingate institutu v Izraeli. Stejně jako Galily je členem Israeli Communications Association. Jeho specializací je rovněž sociologie orientovaná na sport.

Ilan Tamir
Charakteristika textu a intertextuální odkazy
Pojem „Match made in heaven“ ve spojení s médii a sportem použil v roce 1987 již John Goldlust (uznávaný sociolog). Autoři v článku polemizují právě nad tímto spojením. Sporty jsou masivně sledovány právě díky médiím (čili profit sportu ze strany médií). Média však díky sportovním událostem mohou zařazovat větší množství placených obsahů – vydělávají na inzertním prostoru (čili profit médií ze strany sportu).

Vzhledem ke skutečně symbiotickému vztahu jde hovořit o finančním i jiném prospěchu tohoto spojení. Nová média jsou pak jen eskalací tohoto vztahu. Uživateli nabízejí komfort. Autoři uvádějí studii, která dokladuje, že více jak polovina televizních diváků NBC v roce 2014 používala simultánně také tablet, smartphone či jiné zařízení, aby získala další informace či statistiky.

Kromě výše zmíněného autoři také dále rozvíjejí teorii, která tvrdí, že sport je obrazem kapitalistické společnosti dvacátého století. Východiska nacházejí v textech Roberta W. McChesneyho.

Práce rovněž odkazuje k dokumentárnímu filmu Andrease Rogenhagena (z roku 2000), který se skládal z obrazů fanoušků sledujících finále World Cupu v roce 1994, přičemž scény byly natáčeny ve čtyřech různých zemích. Jsou popisovány scény, ve kterých dělníků, kteří v továrně zastavili všechny práce a vyhradili speciální místo pro televizi, aby mohli sledovat zápas. Dále záběry žen, které fandí společně s manželi. Nechybí ani party v ulicích Ria de Janiera a mnoho dalšího. Autoři odkazují k textům Alana Tomlinsona z roku 2005.

Fotbalovou hru popisují autoři jako symbol interkulturní výměny a odkazují k nadcházejícímu šampionátu World Cup 2014, kterého se účastnilo 32 národností. Hru popisují jako společné téma napříč médii, které spojuje diváky a uživatele ve společné víře. Zároveň autoři popisují historický vývoj takto masivních her a jejich vysílání a sdílení.

Autoři rovněž podotýkají, že sport a sportovní události jsou téma, kterým není v rámci mediálních studií věnována dostatečná pozornost, navzdory jejich nezpochybnitelnému dopadu na společnost. Doslovně uvádějí: For example, Coakley and Lever (2000) have written that conventional sociology was slow to acknowledge the growing social and cultural significance of sports and its mediatization because it looked less serious or “productive” than other sites of social meaning. Odkazováno je přitom na Encyclopedy of sociology autorů Jay Coakleyho a Janet Leverové z roku 2000.

Zhodnocení relevance pro aktuální kontext v ČR
Spojení sportovních událostí a médií je nepopiratelné a neustále aktuální. Kromě pouhého popisu tohoto vztahu by se dalo hovořit také o vzájemném ovlivňování. Kontext článku je aktuální s jakoukoliv nadcházející medializovanou sportovní událostí. Typická je pak diskuze nad ekonomickým profitem jednotlivých subjektů – médií, ale i vlastníka práv dané události. Autoři v textu zmiňují hodnotu reklamního prostoru. V dnešní době už ale nemluvíme o pouhém pronájmu vysílacího času či inzertního prostoru, ale také o spojení s danou značkou a další komunikaci, která je možná díky novým médiím (a parazitování na této značce). 

Autoři v článku zmiňují stupňování vztahu mezi novými médii a sportovními událostmi (vzhledem k většímu počtu smartphonů, tabletů a dalších zařízení), což je aktuální téma celosvětově, Českou republiku nevyjímaje. Polemizovala bych nad prohlášením, že tématu sportu není v rámci mediálních studií věnován dostatek pozornosti. Výzkum chování fanoušků daných komunit je poměrně časté. Rovněž v rámci marketingových studií jsou sportovní události často rozebírány, i co se týče jednotlivých zmiňovaných kanálů. Osobně mi připadá, že autoři tíhnou k přílišnému vymezení tématu, namísto toho, aby téma zkoumali interdisciplinárně (v rámci sociologických studií, studií nových médií, mediálních studií, marketingových studií apod.).

Odkazy na literaturu:
  • Bauder, David. 2014. “NBC: Olympics Show Wide Second-Screen Use.” http://winter-games. ap.org/article/nbc-olympics-show-wide-second-screen-use (accessed April 26, 2014).
  • Cashmore, Ellis. 2000. Sports Culture. London: Routledge.
  • Coakley, Jay, and Janet Lever. 2000. “Sport.” In Encyclopedia of Sociology, edited by Edgar F. Borgatta and Rhonda J. V. Montgomery, 2985–91. New York: Macmillan.
  • Giulianotti, Richard, and Roland Robertson. 2009. Globalization and Football. London: Sage.
  • Goldlust, John. 1987. Playing for Keeps: Sport, the Media and Society. Melbourne: Longman Cheshire.
  • Gruneau, Rick. 1999. Class, Sports, and Social Development. Champaign: Human Kinetics.
  • Maguire, Joseph. 1999. Global Sport: Identities, Societies, Civilizations. Cambridge: Polity Press.
  • McChesney, Robert W. 1989. “Media Made Sport: A History of Sports Coverage in the United States.” In Media, Sports, & Society, edited by Lawrence Wenner, 49–69. London: Sage.
  • Rowe, David. 2013. “Reflections on Communication and Sport on Nation and Globalization.” Communication & Sport 1 (1–2): 18–29.
  • Tomlinson, Alan. 2005. Sport and Leisure Cultures. Vol. 6. University of Minnesota Press.


No comments:

Post a Comment