Vymezení
tématu
V posledních pěti
desetiletích je popisováno spojení sportu a médií obecně jako „match made in
heaven“ (volně přeloženo: nebeské spojení). Vybraný článek se zabývá právě tímto
symbiotickým spojením, které časově zařazuje na počátek třetího tisíciletí.
O
autorech
Yair
Galily
Yair Galily je uznávaný
izraelský sociolog a odborník v oblasti masových médií a management.
Působí v rámci Interdisciplinary
Center ve městě Herzliya v Izraeli. Promoval na Clark University (USA)
v roce 1996, doktorát získal pod vedením Kena Shearda a Erica Dunninga na
Leicaster University (UK). V současné době je také vedoucím pracovníkem Israeli
Communications Association.
Yair Galily |
Jeho specializací je
sociologie sportu, k tomuto tématu vydal také dvě publikace – Introduction to Sports and Society (v
rámci Open University Press v roce 2010) a Sports, Politics and Society in the Land of Israel (pod hlavičkou Routledage v roce 2007). Druhá
jmenovaná je považována za první komplexní text zaměřený na sociologii sportu v Izraeli.
Ilan
Tamir
Ilan Tamir vystudoval
politickou komunikaci na Bar-Ilan University v Izraeli. Doktorát získal rovněž na této univerzitě při
publikování práce Gender, sports and the
media: The coverage of women in sports in Israeli popular end elite press.
Aktuálně působí na Zinman College of Physical Education v rámci Wingate
institutu v Izraeli. Stejně jako Galily je členem Israeli Communications Association. Jeho specializací je rovněž sociologie
orientovaná na sport.
Ilan Tamir |
Charakteristika
textu a intertextuální odkazy
Pojem „Match made in
heaven“ ve spojení s médii a sportem použil v roce 1987 již John Goldlust
(uznávaný sociolog). Autoři v článku polemizují právě nad tímto spojením.
Sporty jsou masivně sledovány právě díky médiím (čili profit sportu ze strany
médií). Média však díky sportovním událostem mohou zařazovat větší množství
placených obsahů – vydělávají na inzertním prostoru (čili profit médií ze
strany sportu).
Vzhledem ke skutečně
symbiotickému vztahu jde hovořit o finančním i jiném prospěchu tohoto spojení. Nová
média jsou pak jen eskalací tohoto vztahu. Uživateli nabízejí komfort. Autoři uvádějí
studii, která dokladuje, že více jak polovina televizních diváků NBC v roce
2014 používala simultánně také tablet, smartphone či jiné zařízení, aby získala
další informace či statistiky.
Kromě výše zmíněného autoři také dále rozvíjejí
teorii, která tvrdí, že sport je obrazem kapitalistické společnosti dvacátého
století. Východiska nacházejí v textech Roberta W. McChesneyho.
Práce rovněž odkazuje k dokumentárnímu
filmu Andrease Rogenhagena (z roku 2000), který se skládal z obrazů fanoušků
sledujících finále World Cupu v roce 1994, přičemž scény byly natáčeny ve
čtyřech různých zemích. Jsou popisovány scény, ve kterých dělníků, kteří v továrně
zastavili všechny práce a vyhradili speciální místo pro televizi, aby mohli
sledovat zápas. Dále záběry žen, které fandí společně s manželi. Nechybí
ani party v ulicích Ria de Janiera a mnoho dalšího. Autoři odkazují k textům
Alana Tomlinsona z roku 2005.
Fotbalovou hru popisují
autoři jako symbol interkulturní výměny a odkazují k nadcházejícímu šampionátu
World Cup 2014, kterého se účastnilo 32 národností. Hru popisují jako společné
téma napříč médii, které spojuje diváky a uživatele ve společné víře. Zároveň
autoři popisují historický vývoj takto masivních her a jejich vysílání a
sdílení.
Autoři rovněž podotýkají,
že sport a sportovní události jsou téma, kterým není v rámci mediálních studií
věnována dostatečná pozornost, navzdory jejich nezpochybnitelnému dopadu na
společnost. Doslovně uvádějí: For
example, Coakley and Lever (2000) have written that conventional sociology was
slow to acknowledge the growing social and cultural significance of sports and
its mediatization because it looked less serious or “productive” than other
sites of social meaning. Odkazováno je přitom na Encyclopedy of sociology autorů Jay Coakleyho a Janet Leverové z roku
2000.
Zhodnocení
relevance pro aktuální kontext v ČR
Spojení sportovních událostí a
médií je nepopiratelné a neustále aktuální. Kromě pouhého popisu tohoto vztahu
by se dalo hovořit také o vzájemném ovlivňování. Kontext článku je aktuální s jakoukoliv
nadcházející medializovanou sportovní událostí. Typická je pak diskuze nad
ekonomickým profitem jednotlivých subjektů – médií, ale i vlastníka práv dané
události. Autoři v textu zmiňují hodnotu reklamního prostoru. V dnešní
době už ale nemluvíme o pouhém pronájmu vysílacího času či inzertního prostoru,
ale také o spojení s danou značkou a další komunikaci, která je možná díky
novým médiím (a parazitování na této značce).
Autoři v článku zmiňují stupňování
vztahu mezi novými médii a sportovními událostmi (vzhledem k většímu počtu
smartphonů, tabletů a dalších zařízení), což je aktuální téma celosvětově,
Českou republiku nevyjímaje. Polemizovala bych nad prohlášením, že tématu
sportu není v rámci mediálních studií věnován dostatek pozornosti. Výzkum
chování fanoušků daných komunit je poměrně časté. Rovněž v rámci marketingových
studií jsou sportovní události často rozebírány, i co se týče jednotlivých
zmiňovaných kanálů. Osobně mi připadá, že autoři tíhnou k přílišnému vymezení
tématu, namísto toho, aby téma zkoumali interdisciplinárně (v rámci
sociologických studií, studií nových médií, mediálních studií, marketingových
studií apod.).
Odkazy
na literaturu:
- Bauder, David. 2014. “NBC: Olympics Show Wide Second-Screen Use.” http://winter-games. ap.org/article/nbc-olympics-show-wide-second-screen-use (accessed April 26, 2014).
- Cashmore, Ellis. 2000. Sports Culture. London: Routledge.
- Coakley, Jay, and Janet Lever. 2000. “Sport.” In Encyclopedia of Sociology, edited by Edgar F. Borgatta and Rhonda J. V. Montgomery, 2985–91. New York: Macmillan.
- Giulianotti, Richard, and Roland Robertson. 2009. Globalization and Football. London: Sage.
- Goldlust, John. 1987. Playing for Keeps: Sport, the Media and Society. Melbourne: Longman Cheshire.
- Gruneau, Rick. 1999. Class, Sports, and Social Development. Champaign: Human Kinetics.
- Maguire, Joseph. 1999. Global Sport: Identities, Societies, Civilizations. Cambridge: Polity Press.
- McChesney, Robert W. 1989. “Media Made Sport: A History of Sports Coverage in the United States.” In Media, Sports, & Society, edited by Lawrence Wenner, 49–69. London: Sage.
- Rowe, David. 2013. “Reflections on Communication and Sport on Nation and Globalization.” Communication & Sport 1 (1–2): 18–29.
- Tomlinson, Alan. 2005. Sport and Leisure Cultures. Vol. 6. University of Minnesota Press.
No comments:
Post a Comment