Sunday, March 29, 2015

Od dětského pokoje k Facebooku: Strategie užívané ke kontrole a formování osobních identit


Třebaže nemůže být pochyb o tom, že online a offline sociální prostředí jsou platformami, která se od sebe zásadním způsobem liší, strategie užívané v rámci online sociálních sítí, Facebook nevyjímaje, přesto do značné míry stavějí na normách a konvencích usměrňujících jednání a chování jedinců v jejich každodenních offline životech. Z tohoto tvrzení vycházejí také autoři výzkumného článku s názvem Being strategic and taking control: Bedrooms, social network sites and the narratives of growing up publikovaného v říjnu 2014 v mezinárodně uznávaném odborném periodiku New Media & Society.

Autory článku a rovněž dvou nezávisle provedených původních studií, z nichž text vychází, jsou Siân Lincoln působící jako docentka na fakultě humanitních a sociálních studií na Univerzitě Johna Moorea v Liverpoolu, a Brady Robards, který vyučuje na fakultě sociálních věd Tasmánské univerzity v Austrálii. Robards i Lincoln se přitom v rámci své výzkumné praxe shodně zabývají zejména současnou kulturou mládeže, sociálními médii a jejich vzájemným vztahem. Kromě společné práce pro časopis New Media & Society, která mimo uváděného článku zahrnuje také editaci zvláštního vydání tohoto časopisu u příležitosti deseti let existence sociální sítě Facebook, mají oba na kontě autorství nebo spoluautorství množství dalších příspěvků či odborných publikací. Siân Lincoln je navíc autorkou vlastní monografie s názvem Youth Culture and Private Space z roku 2012 a v současné době pracuje na druhé vlastní knize, která by měla nést název Rethinking Yout Cultures: A Critical Introduction.

Jak již bylo naznačeno výše, samotný článek vychází z poznatků získaných v rámci dvou kvalitativních studií, které autorka a autor nezávisle na sobě provedli, přičemž jejich cílem bylo rozkrýt normy a strategie, jimiž se mladí lidé řídí jak v offline, tak i online sociálních a kulturních světech. První z výzkumů zrealizovala Siân Lincoln ve Velké Británii, a to ve dvou fázích, nejdříve mezi lety 2000 a 2003, posléze v letech 2008  až 2010. Za použití kvalitativních metod zahrnujících hloubkové rozhovory nebo zúčastněné pozorování získala v průběhu let data od 50 respondentů mužského i ženského pohlaví pocházejících z rozdílných sociálních podmínek. Výsledky její studie odhalily zásadní důležitost soukromých prostor, jako například dětských pokojů nebo pokojů na vysokoškolských kolejích, pro rozvoj osobních identit mladých lidí, a zároveň fakt, že tyto prostory fungují jako důležitá součást jejich sociálních a kulturních světů. Výzkum Bradyho Robardse potom za použití podobných kvalitativních metod jako u Lincoln probíhal mezi lety 2007 a 2010 na jihovýchodě Queenslandu v Austrálii, přičemž jeho respondety bylo 40 mladých uživatelů a uživatelek sociální sítě Facebook a/nebo MySpace. Výsledky studie poukazují na důležitost role, kterou plní sociální sítě při formování identity jejich uživatelů a sebereflexi.

Témata, která autor a autorka diskutují ve společném výzkumném článku Being strategic and taking control: Bedrooms, social network sites and the narratives of growing up potom tedy vycházejí právě z dat a výstupů příslušných studií. Autoři upozorňují na fakt, že strategie kontroly nad offline soukromými prostorami zaujímané respondenty ve výzkumu Siân Lincoln se překrývají s těmi, které používají respondenti Robardsova výzkumu v rámci budování a spravování svých profilů v online prostředí sociálních sítí. Argumentují tedy následně, že spektrum strategií využívaných pro kontrolu nad osobními prostory vychází z kulturních a společenských interakcí mladých lidí online i offline. Kontrolu a správu osobního prostoru přitom autoři považují za jednu z nejzásadnějších částí procesu formování jedincovy identity a v reflexi změn v těchto strategiích potom vidí způsob, jakým mladí lidé artikulují svůj osobní vývoj a růst. 


Třebaže autoři vycházejí z premisy, že aplikace prostorových metafor, například té týkající se dětského pokoje, na online prostředí jsou pro hlubší porozumění fungování sociálních sítí velmi užitečné, uvědomují si rovněž inherentní omezení, která s sebou užívání těchto metafor může přinášet, a to zejména v souvislosti s jedinečnou technologickou podstatou nových médií. Autoři tak v rámci online prostředí hovoří o takzvaném kolapsu kontextu, který je zapříčiněn kombinací množství offline sociálních světů, tvořených například rodinou, přáteli, spolužáky nebo kolegy, do jediného performativního média, jehož jádro představuje profil na online sociální síti.

V souvislosti s aplikací prostorových metafor na online prostředí se autoři rovněž opírají o poměrně pevnou teoretickou základnu, přičemž nejvíce čerpají z dramaturgické perspektivy Ervinga Goffmana a jeho díla z roku 1959, jehož název v českém překladu zní Všichni hrajeme divadlo. Goffman zde přirovnává lidské chování v každodenním životě k divadelnímu představení a za pomoci škály metafor z divadelního prostředí popisuje komunikační přizpůsobování jedinců v rozličných situacích. Právě tuto perspektivu je možné aplikovat také na prostředí virtuální, přičemž je ale nutné brát v potaz základní rozdíly mezi offline a online komunikací. Zatímco klasická offline interakce je vázána na určitý čas, prostor nebo obecenstvo, v případě online prostředí sociálních sítí je struktura interakcí poněkud odlišná, neboť obsahy virtuálních interakcí zůstávají, jako jakési artefakty, v mnoha případech přístupné dalším potenciálním komunikačním partnerům. Do jisté míry tak ke stírání rozdílů mezi tím, co Goffman ve své terminologii označuje jako jeviště a zákulisí, jinými slovy veřejné a soukromé. Aplikace prostorových metafor na virtuální prostředí s sebou nese i další omezení, které představuje variabilita profilů na sociálních sítích. Performativní prostředí se totiž mění nejen v závislosti na jednotlivých majitelích profilů, ale jsou rovněž ovlivňována i volbami ostatních uživatelů dané sociální sítě, kteří mohou mít větší či menší prostor a zároveň touhu či motivaci zasahovat do zveřejňovaných obsahů.  I přes zmíněné nedostatky lze ale společně s autorem a autorkou předkládaného článku konstatovat, že Goffmanova perspektiva nabízí velmi účinný nástroj pro rozkrývání praktických i symbolických strategií kontroly soukromého online i offline prostředí.

Na základě konkrétních příkladů vycházejících z hloubkových rozhovorů z obou provedených kvalitativních studií potom autoři v další části textu osvětlují, jakým způsobem se offline konstruovaná identita jednotlivců přenáší do online prostředí sociálních sítí, a do jaké míry mají virtuální obsahy moc zpětně ovlivňovat jejich každodenní životy. Ukazují tak, že dospívající lidé utvářejí a přizpůsobují své identity napříč mnohými kontexty a prostředími, online i offline, které na sebe vzájemně navazují a ovlivňují se, přičemž zaujímané strategie nepřetržitě zvažují a kontrolují, a podle touhy či nutnosti je následně přehodnocují a mění. Lincoln a Robards tak v textu rozkrývají souvislosti mezi ustanovováním identit prostřednictvím symbolické a praktické kontroly nad materiálním i virtuálním prostředím. Uvažují rovněž o sebereflexi respondentů v kontextu jejich osobnostního vývoje projevující se skrze zásadní změny, vizuální či obsahové, důležitých soukromých prostor, v jejichž rámci je identita jedinců formována, a za které lze, stejně jako dětské pokoje, považovat i profily na sociálních sítích. Z informací získaných v rámci obou výzkumů totiž vyplývá, že jedinci za účelem dosažení identity, která se jim samotným v daném období jeví jako ideální a která současně působí kýženým dojmem na jejich okolí, využívají obdobných strategií v reálném i virtuálním prostředí.

Šestnáctiletý James například v rozhovoru vysvětluje, že nedávno musel rapidně změnit vzhled svého pokoje, protože ani barvy, ani dekorace jako plyšové hračky nebo plakáty s pohádkovou tematikou, už nereprezentovaly jeho nové, dospělejší já. Metaforické vystěhování starého dětského já z dětského pokoje tak přitom dalo prostor pro nastěhování, v Jamesových očích reálnějšího, mužného já v podobě mužnějších barev a dekorací. V kontextu prostředí sociálních sítí potom devatenáctiletá Charlotte popisuje, jak po ukončení studia na střední škole musela opustit infantilní prostředí sociální sítě MySpace, které následně vyměnila za čisté a lépe organizované prostředí Facebooku, přičemž rovněž artikuluje důležitost přijetí nových komunikačních strategií pojících se k novému virtuálnímu prostředí. Respondenti dále rovněž, v souvislosti s osobním vývojem, zdůrazňovali nutnost aktualizovat a měnit obsahy svých profilů na sociálních sítích tak, aby je tyto nijak nekompromitovaly, a naopak následně lépe odpovídaly jejich reálným identitám. Ze zmíněných příkladů je patrné, jak jedinci přejímají kontrolu nad svými identitami právě skrze správu příslušných prostředí, ať už se jedná o online prostředí sociálních sítí, nebo o offline materiální prostředí dětských pokojů.


Pokud bychom měli hodnotit relevanci výše uvedených poznatků pro aktuální kontext v České republice, bylo by třeba podniknout další výzkum, který by přesněji zohledňoval specifika českého mediálního prostředí a zdejší společnosti jako takové. Jeho výsledky by navíc mohly přispět k větší celistvosti již provedených studií, které by získané informace obohatily o další vhled. Prozatím lze tedy alespoň konstatovat, že ačkoliv každá ze studií, z nichž předkládaný výzkumný článek vychází, byla provedena na jiném konci světa a s rozličným prvotním záměrem, obě do velké míry shodně odhalují příběhy mladých lidí snažících se zorientovat v komplexních sociálních a kulturních světech. Obě studie objasňují způsoby, skrze které jedinci ustanovují vlastní identity a kontrolují prostředí, která jsou pro formování identity důležitá. Konečně, obě studie zkoumají zdi, které jednotlivci upravují a na nichž prezentují své identity, třebaže na jedné straně tvoří základ cihly a na druhé digitální technologie.


Výchozí článek

LINCOLN, S. – ROBARDS, B. Being strategic and taking control: Bedrooms, social network sites and the narratives of growing up. New Media & Society. London Sage Publications, 8. 10. 2014, DOI: 10.1177/1461444814554065

Další použitá literatura

GOFFMAN, E. The Presentation of Self in Everyday Life. London: Penguin, 1959.

LINCOLN, S. I’ve stamped my personality all over it: the meaning of objects in teenage bedroom culture. Space and Culture. London Sage Publications, 2014. vol. 17, no. 3, s. 266 – 279.
  
ROBARDS, B. Leaving MYSpace and joining Facebook: ‚growing up‘ on social network sites. Continuum: Journal of Media and Cultural Studies. London: Routledge, 2012. vol. 26, no. 3, s. 385 – 398.

No comments:

Post a Comment