Sunday, March 29, 2015

#SKřížkemPoFunuse

Zdá se, že ve virtuálním světě začíná být „přehashtagováno“. Hashtagy jsou dneska všude. Minulý měsíc mi přišlo svatební oznámení a byl na něm hashtag. Když jste ho zadali do Facebooku, našli jste skupinu svatebčanů a posty se seznamy možných svatebních darů.  Hashtagy jsou fenomén. Nepoužívají je snad jen ti, kteří neumějí na klávesnici notebooku napsat křížek.

Co je to ten hashtag?

Hashtag je slovo nebo slovní spojení, před nímž je znak křížku -  #. Takový hashtag plní v podstatě funkci klíčového slova a usnadňuje vyhledávání na jednotlivých sociálních sítích. Stačí hashtag zadat do vyhledávače a síť vám nabídne všechny příspěvky, ve kterých byl použit. Když ho sami v příspěvku chcete použít, stačí napsat křížek před vámi zvolené slovo. To vám následně pod rukama „zmodrá“ a po publikování příspěvku se hashtag promění v klikatelný odkaz.

Křížek jako takový samozřejmě není žádný nový vynález. Předtím, než se pro nás ale definitivně  stal hashtagem, znali jsme ho i z jiných situací.



















Metadata

Hashtag  svých charakterem patří do skupiny metadat. Metadata jsou „data o datech“. Jsou to informace, které popisují námi vytvořená data, například: klíčová slova, počet stran, délka textů, abstrakt atd. Tato data jsou pro nás velmi užitečná především kvůli vyhledání relevantních výsledků. Problémem ovšem je, že s takovými daty neumíme příliš pracovat.  Jak píše ve svém článku Cory Doctorow, při popisování informací dochází hned k několika chybným jevům. Například k uvádění nepravých informací, k lenosti uživatelů správně data pojmenovávat a také používat smysluplné a relevantní popisy. Problém je i v tom, že každou věc je často možné popsat více než jedním způsobem a asociace lidí jsou opravdu různé. Dalším faktorem, který významně  komplikuje užívání hashtagů, je jejich množství. 

Hashtag a sociální sítě


Hashtagy dnes fungují jako nástroj v podstatě všech sociálních sítí. Jejich smyslem je organizovat data a usnadnit tak uživatelům práci s nimi. Některé sítě jsou pro ně však lépe uzpůsobeny. 

Doménou hashtagů je bezpochyby Twitter, kde jejich rozmach nastal už v roce 2007. Právě rychlé označování příspěvku často s tematickým zaměřením se stalo neodmyslitelnou součástí tweetů. Hashtagy dnes najdeme ve více než polovině všech tweetů. Výborně fungují, pokud se něco děje, při sportovních a politických událostech nebo vypjatých situacích. Dobrým příkladem je například hashtag #JeSuisCharlie, který byl v lednu masově používán všemi, kteří nějak solidarizovali s oběťmi teroristického útoku na redakci časopisu Charlie Hebdo.  Tento hashtag byl na Twitteru během prvních třech dnů po útoku použit pět milionkrát.

Velice populární jsou hashtagy také na Instagramu, sociální síti, která je zaměřena na fotografie. Ty je zde možné upravovat, popisovat a sdílet s ostatními. Při popisu fotek se používají právě hashtagy, které vaši fotku následně zařadí do dnes už téměř nekonečně dlouhého seznamu obrázků. Tento seznam ještě prodlužuje fakt, že se často používají anglické - tedy mezinárodní hashtagy. Někteří uživatelé se už vůbec neobtěžují s popiskem pomocí vět. Prostě fotku označí nejrůznějšími hashtagy, které více či méně souvisejí se zobrazeným materiálem. 
Třeba hashtag #Saturday se na Instagramu vyskytuje v počtu 29 637 925. Je možné pod ním najít fotky lidí, snídaní, psů, ponožek, citátů a třeba i mrakodrapů. Pod pojmem sobota si prostě každý představí něco jiného. Proč ale pod hashtagem #dog najdete i fotky koček, to je záhada. 

Naopak mezi posledními sociálními sítěmi, které začaly využívat hashtagy, byl v červnu roku 2013 Facebook. V případě Facebooku jsou hashtagy poněkud kontroverzní téma. Facebook na rozdíl od Twitteru a Instagramu neumí s hashtagy příliš pracovat. Často je nedokáže najít, případně najde jen jejich zlomek. Ve výsledcích často vůbec nenajdete ani to, o čem víte, že jste sami vytvořili. Výsledky jsou řazeny chaoticky a vyhledávání nefunguje v komentářích. Uživatelé s nimi proto příliš nepracují, někteří je dokonce cíleně ignorují a stěžují se, že je ruší.

Hashtagové etiketa

Aby nám hashtagy posloužily tak, jak mají, měli bychom se držet pár jednoduchých pravidel. Na používání hashtagů by se dalo vztáhnout známé pořekadlo – „méně znamená více“. Smyslem hashtagů není vymyslet jich co nejvíce nebo založit spousty nových. Hashtagy bychom měli využívat účelně. Mají totiž sloužit nám uživatelům. Hashtagy si sami vytváříme, ale také je sami používáme. Tento termín nazývaný produsage, neboli „produžívání“ označuje proces, ve kterém je uživatel tvůrcem i uživatelem určitého obsahu. 

Zde tedy pár základních pravidel:
  1. Nepoužívejme příliš mnoho hashtagů. Nepsaným pravidlem je to, že v jednom příspěvku by se neměly objevit více než tři hashtagy.
  2. Hashtagy by neměly být příliš dlouhé. Ideální jsou ty jednoslovné.
  3. Hashtagy by měly být smysluplné a nějak souviset s obsahem sdělení.
  4. V hashtazích se nepíší mezery.
  5. Součastí hashtagů by neměly být nestandardní znaky (háčky, číslice, interpunkční  znaménka).
Příklady chybných hashtagů najdete na: http://on.mash.to/1FYGudW

Většina hashtagů už existuje

Hashtagy řadu lidí vybízejí ke kreativitě. Některým uživatelům snad ani nejde o zveřejnění samotného obsahu, jako o možnost ho popsat co nejoriginálnějším způsobem. Je to jako slovní fotbal.
 

Pro ty, co mají potřebu prostřednictvím hashtagů prokazovat svoje copywriterské dovednosti, mám špatnou zprávu. Většina hashtagů už existuje. Přišli jste pozdě.  Budete muset počkat, až křížek nahradí třeba hvězdička a celý ten kolotoč začne zase znovu. 

ZDROJE:








No comments:

Post a Comment