Co je to ten hashtag?
Hashtag je slovo nebo slovní
spojení, před nímž je znak křížku - #. Takový
hashtag plní v podstatě funkci klíčového slova a usnadňuje vyhledávání na
jednotlivých sociálních sítích. Stačí hashtag zadat do vyhledávače a síť vám
nabídne všechny příspěvky, ve kterých byl použit. Když ho sami v příspěvku
chcete použít, stačí napsat křížek před vámi zvolené slovo. To vám následně pod
rukama „zmodrá“ a po publikování příspěvku se hashtag promění v klikatelný odkaz.
Křížek jako takový samozřejmě
není žádný nový vynález. Předtím, než se pro nás ale definitivně stal hashtagem, znali jsme ho i z jiných
situací.
Metadata
Hashtag svých charakterem patří do skupiny metadat. Metadata jsou „data o datech“.
Jsou to informace, které popisují námi vytvořená data, například: klíčová
slova, počet stran, délka textů, abstrakt atd. Tato data jsou pro nás velmi
užitečná především kvůli vyhledání relevantních výsledků. Problémem ovšem je,
že s takovými daty neumíme příliš pracovat. Jak píše ve svém článku Cory Doctorow, při
popisování informací dochází hned k několika chybným jevům. Například k
uvádění nepravých informací, k lenosti uživatelů správně data pojmenovávat
a také používat smysluplné a relevantní popisy. Problém je i v tom, že
každou věc je často možné popsat více než jedním způsobem a asociace lidí jsou
opravdu různé. Dalším faktorem, který významně komplikuje užívání hashtagů, je jejich
množství.
Hashtag a sociální sítě
Hashtagy dnes fungují jako
nástroj v podstatě všech sociálních sítí. Jejich smyslem je organizovat
data a usnadnit tak uživatelům práci s nimi. Některé sítě jsou pro ně však
lépe uzpůsobeny.
Doménou hashtagů je bezpochyby Twitter, kde jejich rozmach nastal už
v roce 2007. Právě rychlé označování příspěvku často s tematickým
zaměřením se stalo neodmyslitelnou součástí tweetů. Hashtagy dnes najdeme ve
více než polovině všech tweetů. Výborně fungují, pokud se něco děje, při
sportovních a politických událostech nebo vypjatých situacích. Dobrým příkladem
je například hashtag #JeSuisCharlie,
který byl v lednu masově používán všemi, kteří nějak solidarizovali
s oběťmi teroristického útoku na redakci časopisu Charlie Hebdo. Tento hashtag byl na Twitteru během prvních
třech dnů po útoku použit pět milionkrát.
Velice populární jsou hashtagy
také na Instagramu, sociální síti, která
je zaměřena na fotografie. Ty je zde možné upravovat, popisovat a sdílet
s ostatními. Při popisu fotek se používají právě hashtagy, které vaši
fotku následně zařadí do dnes už téměř nekonečně dlouhého seznamu obrázků. Tento
seznam ještě prodlužuje fakt, že se často používají anglické - tedy mezinárodní
hashtagy. Někteří uživatelé se už vůbec neobtěžují s popiskem pomocí vět.
Prostě fotku označí nejrůznějšími hashtagy, které více či méně souvisejí se
zobrazeným materiálem.
Třeba hashtag #Saturday
se na Instagramu vyskytuje v počtu 29 637 925. Je možné pod ním
najít fotky lidí, snídaní, psů, ponožek, citátů a třeba i mrakodrapů. Pod
pojmem sobota si prostě každý představí něco jiného. Proč ale pod hashtagem #dog
najdete i fotky koček, to je záhada.
Naopak mezi posledními sociálními
sítěmi, které začaly využívat hashtagy, byl v červnu roku 2013 Facebook. V případě Facebooku jsou
hashtagy poněkud kontroverzní téma. Facebook na rozdíl od Twitteru a Instagramu
neumí s hashtagy příliš pracovat. Často je nedokáže najít, případně najde
jen jejich zlomek. Ve výsledcích často vůbec nenajdete ani to, o čem víte, že
jste sami vytvořili. Výsledky jsou řazeny chaoticky a vyhledávání nefunguje v komentářích.
Uživatelé s nimi proto příliš nepracují, někteří je dokonce cíleně
ignorují a stěžují se, že je ruší.
Hashtagové etiketa
Aby nám hashtagy posloužily tak,
jak mají, měli bychom se držet pár jednoduchých pravidel. Na používání hashtagů
by se dalo vztáhnout známé pořekadlo – „méně znamená více“. Smyslem hashtagů
není vymyslet jich co nejvíce nebo založit spousty nových. Hashtagy bychom měli
využívat účelně. Mají totiž sloužit nám uživatelům. Hashtagy si sami vytváříme,
ale také je sami používáme. Tento termín nazývaný produsage, neboli
„produžívání“ označuje proces, ve kterém je uživatel tvůrcem i uživatelem
určitého obsahu.
Zde tedy pár základních pravidel:
- Nepoužívejme příliš mnoho hashtagů. Nepsaným pravidlem je to, že v jednom příspěvku by se neměly objevit více než tři hashtagy.
- Hashtagy by neměly být příliš dlouhé. Ideální jsou ty jednoslovné.
- Hashtagy by měly být smysluplné a nějak souviset s obsahem sdělení.
- V hashtazích se nepíší mezery.
- Součastí hashtagů by neměly být nestandardní znaky (háčky, číslice, interpunkční znaménka).
Příklady chybných hashtagů
najdete na: http://on.mash.to/1FYGudW
Většina hashtagů už existuje
Hashtagy řadu lidí vybízejí ke
kreativitě. Některým uživatelům snad ani nejde o zveřejnění samotného obsahu,
jako o možnost ho popsat co nejoriginálnějším způsobem. Je to jako slovní
fotbal.
Pro ty,
co mají potřebu prostřednictvím hashtagů prokazovat svoje copywriterské
dovednosti, mám špatnou zprávu. Většina hashtagů už existuje. Přišli jste
pozdě. Budete muset počkat, až křížek
nahradí třeba hvězdička a celý ten kolotoč začne zase znovu.
ZDROJE:
No comments:
Post a Comment