Thursday, March 26, 2015


WWOOFING


neboli další zelená komunita

(JJM335 - 1.ÚKOL)

Snad každý někdy uvažoval o tom, jaké by bylo utéct od ruchu velkoměsta, žít v přírodě, živit se rukama a nemuset se starat o každodenní problémy, které městský život přináší. Člověk by se každý den neúčastnil mačkanice v metru, nemusel se koukat na neustále naštvané pohledy prodavaček, ani stát frontu na poště. Místo toho by se staral o farmu. Život by byl jednodušší, ale i skromnější. Žilo by se z toho, co by bylo po ruce – z toho co se vypěstovalo a ten den sklidilo. Pilo by se čerstvě podojené mléko.

I takový může být wwoofing. WWOOF, neboli World Wide Opportunities on Organic Farms, je síť organizací, které nabízejí možnost žít a pracovat na organických farmách po celém světě. Výměnou za práci dostane člověk nejen ubytování a jídlo, ale především nové zážitky. Naučí se novým dovednostem a řemeslům a pozná doposud nepoznanou kulturu a nový, „zelený“ způsob života.


[1]

Jak se člověk může dočíst na wwoofinternational.org, wwoofing vznikl v roce 1971 v Anglii a původně šlo pouze o víkendové pobyty na farmách (Working Weekends on Organic Farms). Později se ale WWOOF pobyty začaly prodlužovat a rozšířily se na Nový Zéland a do Austrálie, a následně do mnoha dalších zemí. Na světě je dnes 60 zemí, které mají vlastní WWOOF organizace a dalších 55, které se na wwoofingu také podílejí.[2]

Specifikace pobytu záleží na domluvě s farmářem, a to doslova. Žádné smlouvy neexistují. WWOOFeři nejsou placení a délku pobytu si domlouvají ústně.[3] Vše záleží na vzájemné důvěře. Cíle WWOOF jsou: podpora alternativního, tedy udržitelného a zdravého způsobu života, pomoc konkrétnímu ekologickému zemědělci, získání informací o principech ekologického zemědělství přímo praxí na farmě, porozumění mezi venkovem a městem, sdílení zkušeností se stejně smýšlejícími lidmi a poznání nových kultur.[4]

Dnes má své WWOOFery dokonce i Česká republika. Na stránkáchwwoof.cz si dobrovolník může po zaplacení registračního poplatku 250 Kč vybrat z 57 hostitelských farem[5], kde jeho pomoc rádi uvítají. Stránky jsou založené na principu produsage, kdy farmáři v rámci kolektivní inteligence tvoří první část obsahu stránek, dobrovolníci pak svými profily dotváří část druhou. Na základě sdílených informací si WWOOFeři následně mohou vybrat ekologickou farmu, která jim vyhovuje.

Produsage je fenoménem, který pomáhá na celém světě. Organizací, kterým se díky tomuto „vynálezu“ daří zlepšovat svět, nebo ulehčovat druhým život, je nepočítaně. Zmínit lze například Couch surfing, odkomunity.cz, nebo tuzemský Jízdomat. Všechny tyto projekty mají společné to, že jejich uživatelé produkují obsah, který mohou následně použít další uživatelé. Je to jednoduché, praktické a především levné. Navíc díky tomuto „boření hranic mezi tvůrci a uživateli“[6] vznikají i nová přátelství.

Koncept produsage má budoucnost. Čím více lidí se tohoto procesu účastní, tím více ožívá a nabízí tak větší množství možností, ať už jde o jakoukoliv oblast. Koncept vzájemné pomoci a komunikace je tu od nepaměti a o jeho úspěšnosti není třeba diskutovat. Do budoucna má velký potenciál, především proto, že je založený na základních lidských potřebách.

Někdo by se mohl ohradit, že projekty fungující na principu produsage jsou snadno zneužitelné. Ano, spousta z nich se nějakým způsobem zneužít dá. Na druhou stranu bychom se ale mohli ptát: Není to tak téměř se vším? A nejsou tyto projekty natolik prospěšné, že nějakou tu nepříjemnost ustojí? Ačkoliv riskuji, že bude tento článek působit jednostranně – podle mého názoru je konkrétně WWOOF, ale i mnoho dalších podobných projektů jedním z těch lepších nápadů 20. století.

Budoucnost bude založená na ekonomice sdílení. „Ekonomika sdílení je socioekonomický ekosystém založený na sdílení lidských a hmotných zdrojů. Zahrnuje sdílenou tvorbu, produkci, distribuci, obchod a spotřebu zboží a služeb různými lidmi a organizacemi.“[7] Jde o systém, jehož cílem je šetřit planetu a lidi, kteří ji společně využívají. Nejde o novou myšlenku. Ohranou frázi o „šetření planety pro budoucí generace“ slýcháme již dlouho. Možná by ale stálo za to zamyslet se nad tím, zda za touto myšlenkou neleží výhoda i pro nás jako současné uživatele.

[8]

Ekonomika sdílení v oblasti médií znamená přístupný obsah. Dochází ke snadno přístupnému sdílení informací a znalostí. Základem je otevřená komunikace.[9] Uživatelé se tak mohou něčemu naučit, zjistit si informace o konkrétním tématu, nebo je například sdílet na sociálních médiích. Sociální média jsou nedílnou součástí ekonomiky sdílení. Recenze, doporučení, fotografie a články, které na nich lze nalézt nám poskytují rámec vědění, který ještě nedávno vůbec neexistoval.

Nejde ale jen o teoretickou stránku věci. Na sociálních médiích je možné najít v rámci ekonomiky sdílení i praktické služby, například si půjčit auto, byt, či pracovní nářadí. Dochází tak ke snižování životních nákladů, vznikání nových vztahů a již zmíněnému šetrnému zacházení s přírodními zdroji. Zároveň zde ale díky sociálním médiím vzniká konkurence pro tradiční firmy. Ačkoliv nyní jde o zdravě konkurenční prostředí, vliv této konkurence do budoucna zcela jistě poroste díky jejímu obrovskému potenciálu.


[1] WWOOF IS. Youtube.com [online]. 2013-11-14 [cit. 2015-03-25]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=w80vyWtYYA4
[2] Media File. Wwoofinternational.org [online]. nedatováno [cit. 2015-03-25]. Dostupné z: wwoofinternational.org/media/media-file/
[3] WWOOFing jako ekologická forma cestování. Ekolist.cz [online]. 2010-04-20 [cit. 2015-03-25]. Dostupné z:http://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/wwoofing-jako-ekologicka-forma-cestovani
[4] The aims of WWOOF. Wwoof.ie [online]. nedatováno [cit. 2015-03-25]. Dostupné z: www.wwoof.ie
[5] FAQ. Wwoof.cz [online]. nedatováno [cit. 2015-03-25]. Dostupné z: http://www.wwoof.cz/about/faq/
[6] Produsage: Key Principles. Produsage.org[online]. 2007-12-31 [cit. 2015-03-25]. Dostupné z:http://produsage.org/node/11
[7] What is the Sharing Economy? Thepeoplewhoshare.com [online]. nedatováno [cit. 2015-03-25]. Dostupné z:http://www.thepeoplewhoshare.com/blog/what-is-the-sharing-economy/
[8] The Sharing Economy Is Dividing Generations. Linkedin.com [online]. 2015-01-26 [cit. 2015-03-25]. Dostupné z: https://www.linkedin.com/pulse/sharing-economy-dividing-generations-chris-jones
[9] What is the Sharing Economy? Thepeoplewhoshare.com [online]. nedatováno [cit. 2015-03-25]. Dostupné z:http://www.thepeoplewhoshare.com/blog/what-is-the-sharing-economy/

No comments:

Post a Comment