Když přišel první
Resident Evil v mnohých domácnostech se přestalo zhasínat. Kdo hrál a
říkal, že se nebojí, tak lhal. Z Resident Evilu se postupně stal fenomén -
herní svět, který přerostl sám sebe.
Logo úspěšné herní série. Zdroj: Capcom. |
Resident Evil je
název původní herní série (pro platformu Playstation, rozšířeno na PC, Nintendo,
aj.), která je zařazována do kategorie survival horor. První Resident Evil
vyšel již v roce 1996 a přinesl hororovou zápletku umístěnou do fiktivního
města Raccoon City v USA. Do hlubokém podzemí Racoon City umístil
rozsáhlé laboratoře společnosti Umbrella Corporation. Z laboratoří však
unikl toxický virus a začal boj o záchranu světa. Hledání úniku před globální
katastrofou děj herní série postupně zavede do Španělska, Afriky nebo Číny.
Původní cover hry. Zdroj: Capcom. |
Podle herní předlohy
byla volně inspirována i filmová série, další animované filmy, řada komixových
a knižních adaptací. V případě Resident Evil můžeme hovořit o tzv.
transmediálním vyprávění, jak jej definuje Henry Jenkins, často přezdívaný „bůh
nových médií“. Pojem transmedialita je nový fenomén, který je užíván v širokých
kontextech (je rozvětvený do nespočtu oborů jako filmové vědy, sémiotika,
apod.) a lze jej aplikovat v podstatě na libovolný obsah. Transmedialitu
lze charakterizovat jako přesah - v rámci různých mediálních kategorií
můžeme prezentovat různý obsah. Definice Henryho Jenkinse transmediální
vyprávění popisuje jako proces s nedílnými prvky (skrze různé komunikační kanály),
s účelem vytvoření koordinované jednotné zábavy. Henry Jenkins sice tento
pojem vysvětluje na příkladu fenoménu Matrix, avšak Resident Evil má svým
přesahem stejnou výpovědní hodnotu. Každá další verze vyprávění nebo další
zpracování dodává do děje nové informace, překvapivé zvraty a fiktivní svět je
neustále rozšiřován.
Tvůrcem veleúspěšné hry byl Shinji Mikami, práva patří
společnosti Capcom. Hra byla původně vytvořena pro platformu PlayStation, později
upravena pro Saga Saturn. Komerční úspěch hry vedl k vytvoření pokračování
nazvané Resident Evil 2 (v roce 1998) a Resident Evil 3: Nemesis (v roce 1999).
Obě hry byly shodně vydány pro platformy Play Station, s druhým dílem však
byla vydána verze pro Nintendo 64 a verze všech tří her byly také upraveny pro
platformu Windows. Čtvrté pokračování bylo vytvořeno pro platformu Saga
Dreamcast v roce 2000 s názvem Resident Evil: Veronica. V Japonsku
byla poté vydána updatovaná verze posledního dílu, která obsahovala vystřižené
scény a další části příběhu (nazvaná Resident Evil: Veronica Complete).
V roce 2002 bylo
uvolněno další pokračování příběhu – Resident Evil Zero. Jedná se o díl, který
chronologicky předchází všem již vydaným příběhům. Rovněž byla vydána verze,
kde hráč hraje z pohledu první osoby, nazvaná Resident Evil Survivor.
Následovalo vydání mnoha dalších verzí a remaků, které pravidelně uspokojovaly
a uspokojují hráčskou komunitu.
Pod titulem Resident
Evil bylo vytvořeno také pět celovečerních filmů. V roce 2001 společnost Capcom
ve spolupráci se Sony najala Paula W. Andersona pro vytvoření scénáře a režii
prvního filmu. Všech pět filmů sleduje osud hrdinky Alice (v různých verzích
dle typu média pojmenována jako Janus Prospero, Alice Parks, Alice Abernathy),
která před vypuknutím globální katastrofy pracovala jako člen security týmu
podzemních laboratoří Umbrella Corporation. Pro ústřední roli Alice byla do
filmového zpracování vybrána herečka Milla Jovovich. Ta se ve všech pěti
filmech staví do opozice k ústřednímu nepříteli Umrella Corporation a
pokračuje v hledání přeživších a boji proti globální katastrofě –
zmutovanému T- viru, který mění lidské bytosti v krvelačné zombies. Nelze
však říci, že filmová série by kopírovala obsah herní série – vytváří další
svět. Herní sérií se pouze volně inspiruje.
Milla Jovovich jako Alice. Zdroj: Impassionedcinema. |
Spojení filmové a herní série je poměrně
problematické. Capcom vždy stál za tvrzením, že filmy nejsou určující pro
hlavní děj videoherních sérií. Nicméně některé filmové prvky si cestu do herní
série našly. Například Red Queen (Červená královna) z prvního filmového
zpracování Resident Evil byla adaptována do hry Resident Evil: Umbrella
Chronicles. Film Resident Evil: Degeneration také v podstatě oficiálně
pojí dějovou zápletku čtvrtého a pátého herního dílu.
Téma Resident Evil
bylo zpracováno rovněž také v knižní sérii. V podstatě všechny knihy (snad
s výjimkou Resident Evil: Caliban Cove a Resident Evil: Underworld) jsou
silně vázána na videoherní sérii. Zmíněné dvě knihy rozšiřují příběh o zážitky
další postavy Rebeccy Chambers a osud Umbrella Corporation. V rámci všech typů médií se objevují
postavy vytvořené pro původní herní sérii, postavy okrajové, ale i zcela nové
postavy. Jejich význam je rovněž rozdílný dle typu výstupu. Některé okrajové
postavy získávají ve filmovém zpracování daleko více prostoru.
Zápletka a linie
příběhu je však přese všechny doplňující vydání, filmy a knihy (anebo právě
kvůli nim) poměrně složitá a nikdy není komplexně vysvětlena. Okrajové příběhy
a retrospektivní díly sice vysvětlují některé události, ale nikdy ne v úplnosti,
hlavní dějová linka je navíc často ztracena. Resident Evil nebyl vytvořen se záměrem
vybudovat takto megalomanský fenomén napříč všemi médii. Capcom vytvořil herní
svět, který prostor herního světa rychle překročil. A Resident Evil je tak
jednou z prvních trans-mediálních franšíz.
No comments:
Post a Comment