Thursday, March 26, 2015

Resident Evil: Welcome to Wonderland, Alice!

Když přišel první Resident Evil v mnohých domácnostech se přestalo zhasínat. Kdo hrál a říkal, že se nebojí, tak lhal. Z Resident Evilu se postupně stal fenomén - herní svět, který přerostl sám sebe.

Logo úspěšné herní série. Zdroj: Capcom.

Resident Evil je název původní herní série (pro platformu Playstation, rozšířeno na PC, Nintendo, aj.), která je zařazována do kategorie survival horor. První Resident Evil vyšel již v roce 1996 a přinesl hororovou zápletku umístěnou do fiktivního města Raccoon City v USA. Do hlubokém podzemí Racoon City umístil rozsáhlé laboratoře společnosti Umbrella Corporation. Z laboratoří však unikl toxický virus a začal boj o záchranu světa. Hledání úniku před globální katastrofou děj herní série postupně zavede do Španělska, Afriky nebo Číny.

Původní cover hry. Zdroj: Capcom.
Podle herní předlohy byla volně inspirována i filmová série, další animované filmy, řada komixových a knižních adaptací. V případě Resident Evil můžeme hovořit o tzv. transmediálním vyprávění, jak jej definuje Henry Jenkins, často přezdívaný „bůh nových médií“. Pojem transmedialita je nový fenomén, který je užíván v širokých kontextech (je rozvětvený do nespočtu oborů jako filmové vědy, sémiotika, apod.) a lze jej aplikovat v podstatě na libovolný obsah. Transmedialitu lze charakterizovat jako přesah - v rámci různých mediálních kategorií můžeme prezentovat různý obsah. Definice Henryho Jenkinse transmediální vyprávění popisuje jako proces s nedílnými prvky (skrze různé komunikační kanály), s účelem vytvoření koordinované jednotné zábavy. Henry Jenkins sice tento pojem vysvětluje na příkladu fenoménu Matrix, avšak Resident Evil má svým přesahem stejnou výpovědní hodnotu. Každá další verze vyprávění nebo další zpracování dodává do děje nové informace, překvapivé zvraty a fiktivní svět je neustále rozšiřován.

Tvůrcem veleúspěšné hry byl Shinji Mikami, práva patří společnosti Capcom. Hra byla původně vytvořena pro platformu PlayStation, později upravena pro Saga Saturn. Komerční úspěch hry vedl k vytvoření pokračování nazvané Resident Evil 2 (v roce 1998) a Resident Evil 3: Nemesis (v roce 1999). Obě hry byly shodně vydány pro platformy Play Station, s druhým dílem však byla vydána verze pro Nintendo 64 a verze všech tří her byly také upraveny pro platformu Windows. Čtvrté pokračování bylo vytvořeno pro platformu Saga Dreamcast v roce 2000 s názvem Resident Evil: Veronica. V Japonsku byla poté vydána updatovaná verze posledního dílu, která obsahovala vystřižené scény a další části příběhu (nazvaná Resident Evil: Veronica Complete).
 
Cover Resident Evil 2. Zdroj: Capcom.
V roce 2002 bylo uvolněno další pokračování příběhu – Resident Evil Zero. Jedná se o díl, který chronologicky předchází všem již vydaným příběhům. Rovněž byla vydána verze, kde hráč hraje z pohledu první osoby, nazvaná Resident Evil Survivor. Následovalo vydání mnoha dalších verzí a remaků, které pravidelně uspokojovaly a uspokojují hráčskou komunitu.

Pod titulem Resident Evil bylo vytvořeno také pět celovečerních filmů. V roce 2001 společnost Capcom ve spolupráci se Sony najala Paula W. Andersona pro vytvoření scénáře a režii prvního filmu. Všech pět filmů sleduje osud hrdinky Alice (v různých verzích dle typu média pojmenována jako Janus Prospero, Alice Parks, Alice Abernathy), která před vypuknutím globální katastrofy pracovala jako člen security týmu podzemních laboratoří Umbrella Corporation. Pro ústřední roli Alice byla do filmového zpracování vybrána herečka Milla Jovovich. Ta se ve všech pěti filmech staví do opozice k ústřednímu nepříteli Umrella Corporation a pokračuje v hledání přeživších a boji proti globální katastrofě – zmutovanému T- viru, který mění lidské bytosti v krvelačné zombies. Nelze však říci, že filmová série by kopírovala obsah herní série – vytváří další svět. Herní sérií se pouze volně inspiruje.
Milla Jovovich jako Alice. Zdroj: Impassionedcinema.

Spojení filmové a herní série je poměrně problematické. Capcom vždy stál za tvrzením, že filmy nejsou určující pro hlavní děj videoherních sérií. Nicméně některé filmové prvky si cestu do herní série našly. Například Red Queen (Červená královna) z prvního filmového zpracování Resident Evil byla adaptována do hry Resident Evil: Umbrella Chronicles. Film Resident Evil: Degeneration také v podstatě oficiálně pojí dějovou zápletku čtvrtého a pátého herního dílu.
Téma Resident Evil bylo zpracováno rovněž také v knižní sérii. V podstatě všechny knihy (snad s výjimkou Resident Evil: Caliban Cove a Resident Evil: Underworld) jsou silně vázána na videoherní sérii. Zmíněné dvě knihy rozšiřují příběh o zážitky další postavy Rebeccy Chambers a osud Umbrella Corporation.  V rámci všech typů médií se objevují postavy vytvořené pro původní herní sérii, postavy okrajové, ale i zcela nové postavy. Jejich význam je rovněž rozdílný dle typu výstupu. Některé okrajové postavy získávají ve filmovém zpracování daleko více prostoru.

Zápletka a linie příběhu je však přese všechny doplňující vydání, filmy a knihy (anebo právě kvůli nim) poměrně složitá a nikdy není komplexně vysvětlena. Okrajové příběhy a retrospektivní díly sice vysvětlují některé události, ale nikdy ne v úplnosti, hlavní dějová linka je navíc často ztracena. Resident Evil nebyl vytvořen se záměrem vybudovat takto megalomanský fenomén napříč všemi médii. Capcom vytvořil herní svět, který prostor herního světa rychle překročil. A Resident Evil je tak jednou z prvních trans-mediálních franšíz. 

No comments:

Post a Comment