Morgana Le Fay a její
transmediální proměna – víla nebo čarodějnice?
Fiktivní svět
artušovské legendy, který nám nabízí příběh o králi Artušovi, hradu Camelot, meči
Excalibur, o čarodějnici Morganě a kouzelníkovi Merlinovi, putuje mezi lidmi již
od 8. – 9. století, kdy jsou nalezeny první písemné zmínky o králi Artušovi.
Rané základní verze artušovské legendy se postupně doplňují prvky z bohaté
keltské mytologie. Příběh krále Artuše byl již nesčetněkrát zpracován jak
v literární podobě, tak v rozhlasové, filmové a komiksové.
V současné době masivního používání nových médií se začíná tradiční
legenda dostávat i do jiného média, například do počítačových her. V každém
dalším zpracování se postavy neustále formují a příběh se rozšiřuje a
profiluje.
V tomto případě můžeme mluvit o tzv. transmediálním vyprávění.
Tento proces definuje Henry Jenkins, který ho představuje jako jednotlivé prvky
fikce systematicky rozptýlené na různých komunikačních kanálech za účelem
vytvoření jednotného a koordinovaného zážitku ze zábavy. Každé nové zpracování
nám může přidat novou informaci, novou představu o hlavních hrdinech. Dotyčný
fiktivní svět se rozšiřuje mimo náš dosah a nutí nás tak revidovat naše chápání
fikce jako celku. V tomto případě mluvíme o tzv. „rozšíření“ (extension). V každém
dalším užitém médiu se nám příběh rozvíjí nebo původní děj dokresluje.
V artušovských legendách se zpočátku rozvíjí hlavně příběh
krále Artuše a až později jsou postupně posíleny i další postavy tohoto fantasy
příběhu. Zásadní roli zde začíná hrát i čarodějnice Morgana Le Fay (známá i pod
jmény Morgaine, Morgain, Morgan, Morgana), ve většině příběhů zlá a mocná
čarodějnice. Pojďme se zaměřit na její transmediální proměny.
První rané verze artušovské legendy jí zobrazují pouze
jako vílu, jak naznačuje i její jméno (fay – víla, nadpřirozená bytost). Pozdější
příběhy prezentují Morganu již jako dceru Igreiny a jejího prvního manžela
Gorloise, vévody z Cornwallu. Artuš, syn Igreine a Uthera Pendragona, je
tedy její nevlastní bratr. Podle vyprávění Le
Morte D´Arthur od Sira Thomase Maloryho (1485) je nešťastně provdaná za
krále Uriena ze země Gore a má s ním syna Ywaina, ale v hloubi duše
miluje Lancelota, prvního rytíře krále Artuše. Své čarodějnické sklony a vidění má již od narození
(podle jiných příběhů získává schopnosti až v dětství studiem magie
v klášteře, kde pobývá po narození svého bratra Artuše). Podle jedné
legendy spolu Artuš a Morgana vyrůstali, ale dle jiných byla Morgana pro Artuše
neznámou osobou. Vnímá jí jen jako čarodějnici, která proti němu zbrojí a chce
ho zničit. Morgana Artuše nenáviděla, protože jí zabil v souboji milence,
kterého milovala. Používala proti němu své magie. Boj a intrikářství mezi
Morganou a Artušem je ve většině adaptací základním nosníkem příběhu.
Nyní se ale přesuneme do populární kultury 20. a 21. století a
vystopujeme proměny Morgany zde. I v moderní době většinou přetrvává
představa Morgany jako záporné postavy. Mark Twain ji například ve svém literárním
díle Yankee z Connecticutu na dvoře
krále Artuše (1884, zfilmováno v roce 1995) představuje jako
šlechtičnu žijící v luxusu. Mark Twain příběh využívá k zamyšlení nad
zneužitím moci ve společnosti.
V druhé polovině 20. století někteří autoři využívají
postavu Morgany k feministickým výkladům a odsouvají tak keltskou
mytologii do genderové oblasti. Morgan je v jejich vyprávění zosobněním
ženské síly, moci a sebevědomí. Tento výklad můžeme najít například
v románu od Marion Zimmer Bradley Mlhy
Avalonu (napsána v roce 1979, vyšla v roce 1983).
Mlhy Avalonu jsou
považovány za jedno z nejoriginálnějších převyprávění artušovské legendy.
Hned v roce vydání se stala kniha bestsellerem a Marion Zimmer Bradleyová
za to byla následně oceněna – v roce 1984 kniha získala cenu Award za
nejlepší fantasy román. V roce 2001 vznikla na motivy této knihy televizní
minisérie, což nám přeneslo příběh do dalšího média a transmediální vyprávění
získává poprvé seriální strukturu. Děj se rozšiřuje napříč novými epizodami.
Co se týká dalších filmových adaptací, mezi zdařilé
pojetí patří film Excalibur (1981), Helen
Mirrenová je v roli Morgany zobrazena tradičním způsobem, Merlinova
učednice. Oproti tomu v televizním filmu Merlin (1998) je Morgan zobrazena v podání Heleny Bonham
Carterové jako pomocná čarodějnice ovládaná královnou Mab.
Morganin příběh a její ženské kouzlo se dostává do úplně
jiných fantazy dimenzí v dalším typu médií, a to v komiksech. Produkční
společnost Marvel často využívá postavy Morgan le Fay k zobrazení ženského
zla a záporné hrdinky. Objevuje se jako hrdinka v komiksu Black Knight (1955) nebo Avengers (tým superhrdinů, 1963).
Tuto zajímavou fiktivní postavu společnost Marvel zasazuje
i do jiných fikčních komiksů. Vydává komiks, kde se Morgana objevuje jako
Spider-Woman (spojení s jinou komiksovou postavou). Tím se dostáváme do odlišného
transmediálního vyprávění, kdy se spojují dva různé fikční světy – mytická čarodějnice
Morgana a moderní superhrdina SpiderMan.
Příchodem nových médií se naše hrdinka dočkává dalších
změn. Zpracování příběhu v nových médiích přesahuje filmové a literární vyprávění.
Zde jsou příjemci naplno vtaženi do virtuálního světa, kde se sami mohou vložit
do příběhu a svou hrou mění linii příběhu. Autoři počítačových her nás díky
vyspělé technologii ponoří do mytického zobrazení temných věků. Vzhled Morgany
je čím dál tím bizardnější, přitažlivější a provokující. Ve video hrách si
autoři mohou na maximum pohrát s nepřátelským zápasem čarodějnice a
kouzelníka Merlina. Zde již nemluvíme jen o změně narativní struktury a mediálního
zobrazení. Musíme již hodnotit úroveň technologického zpracování a jakou multimediální
zábavu nám počítačová hra nabízí.
Za zmínku stojí videohry Merlin and Morgan – Shadows over Camelot, League of Legends (Liga
legend) – online hra pro více hráčů, kde si k boji můžeme vybrat hlavní
hrdinku Morganu s dračími křídly.
Závěrem můžeme konstatovat, že příběh čarodějnice Morgany se prolíná
téměř všemi médii a každé médium nás nabízí jiné možnosti vyprávění a zobrazení.
Postupem času se tedy vytvořil ucelený transmediální systém a můžeme se těšit
na další fantasy setkání s touto postavou.
No comments:
Post a Comment