Tuesday, March 24, 2015

Internet: norimberský trychtýř 21. století aneb Jak se přivzdělat a pobavit



Bývaly doby, kdy se veškeré vědění o světě vešlo do nemnoha knih. Nezáživné memorování textů, patřící ještě před Komenským mezi nejvyspělejší metody učení, bylo navíc dostupné jen hrstce šťastlivců. Od těch dob se vyspělý svět proměnil k nepoznání. Nejenže informace jsou všude – jsou dokonce zadarmo a v zábavné formě! Kdo se v dnešní době touží přivzdělat, může si pomoci i jinak než navštěvováním škol a knihoven. Stačí vědět, která místa stojí za to navštívit ve virtuálním světě.

Internet 21. století se hemží učiteli, mentory a guru, kteří jsou ochotni naučit zájemce všech věkových kategorií a společenských vrstev prakticky cokoli výměnou za registraci na internetovém portálu. Chcete se naučit norsky, naprogramovat počítačovou hru, zasmát se u historie nebo zvládnout základy astrofyziky? Žádný problém. Nepřeberné množství videí, návodů, článků a her, které vás to všechno naučí, čeká jen a jen na váš čas a pozornost. 




Jedním z internetových mentorů a inovátorů na poli učení je psycholog a lingvista Chris Lonsdale. Podle něj je možné zvládnout na pokročilé úrovni jakýkoli cizí jazyk, pokud se místo nudného a neúčinného šprtání slovíček a gramatiky učíte podstatné věci zábavným způsobem (to ostatně věděl už Komenský), ideálně přímo v praktických situacích v cizí zemi. To ovšem vyžaduje značné množství času i financí. Nemáte-li zrovna možnost se podívat do zahraničí, můžete navštívit DuoLingo, portál, který vás cizí jazyk hravou formou naučí v pohodlí domova (a občas na vás z počítače i promluví). Za získané znalosti nasbíráte body, díky kterým se pak budete moci s kamarády poměřovat na sociálních sítích. A protože učební materiály tvoří ve svém volném čase rodilí mluvčí daných jazyků, zábava vás nic nestojí.

Jazyky ovšem nejsou to jediné, v čem internet klasické kontaktní výuce zdařile konkuruje. Na své si přijdou třeba i zájemci o programování. Ti mají k dispozici webovou aplikaci Codecademy, která je krok za krokem provází různými projekty a naprogramovaný kód po nich dokonce kontroluje. Autoři aplikace se netají tím, že k jejímu vytvoření je vedla nespokojenost s konzervativními způsoby výuky programování. I zde tak získávání informací probíhá interaktivní a zábavnou cestou a pokročilejší uživatelé mají možnost sami vytvářet další lekce.

Mnoho projektů dnes funguje na principech volného sdílení informací a dobrovolnické práci. Využívá jich i nezisková organizace Khan Academy, jejíž česká mutace, Khanova škola, je k dispozici zejména studentům nejmladším. Cílem Khanovy školy je poskytnout vzdělání pro kohokoli, kdykoli a zdarma a vzbudit zájem o vědění v dětech, které na základních školách často bojují s nezájmem o učební látku. Khanova škola se primárně zaměřuje na přírodní vědy, poučí ale i o historii, umění nebo ekonomii. Videa nejsou po grafické stránce nijak přelomová – zaznamenávají nejčastěji jen kresby a zápisky na tmavé elektronické tabuli a mluvený komentář. Nedostatky grafické stránky ovšem kompenzuje velmi široký záběr portálu, který pokrývá značnou část učiva (nejen) základní školy. Videoformát nabízí to, co si běžná škola pro nedostatek času zpravidla nemůže dovolit – videa se nesoustředí jen na učebnicové znalosti, ale nabízejí i mnoho zajímavostí, které dokážou školáky pro vědu nadchnout. Přesvědčit se můžete sami, zkuste třeba video o mlhovinách. Pozitivem je samozřejmě i možnost listovat bezpočtem témat dle libosti či si při chvilkovém výpadku pozornosti poslechnout vybrané pasáže opakovaně – požadavek, který by se ve škole s úspěchem setkal jen těžko. I na Khanovu školu jsou napojeny zástupy dobrovolníků, kteří pomáhají titulkovat videa. Pravidelných překladatelských maratonů se zúčastňují i profesionální překladatelé, práci těch amatérských postupně usměrňují interní odborníci. Překlad probíhá přes platformu Amara, která slouží ke snadnému titulkování internetových videí. Titulky jsou pak – jak jinak – volně k dispozici k úpravám či je možné na jejich vytváření spolupracovat s jinými uživateli. 

Když je řeč o audiovizuálních obsazích dostupných na internetu, z hlediska získávání informací zábavnou cestou si pozornost jistě zaslouží i populárně naučné kanály serveru YouTube. Pokud i vás na základní škole přírodní vědy nijak nebavily a (zřejmě proto) jste si z nich moc neodnesli, zkuste si spravit chuť a naladit se na kanál Vsauce. Jeho stvořitel Michael Stevens vám bez otálení zodpoví vědecké, filozofické a mnohdy i absurdní otázky, o kterých jste se dosud neodvažovali přemýšlet: Co kdyby Slunce najednou zmizelo? Dal by se paprsek světla uvěznit mezi zrcadly? A jak chutná člověk? Kanálů nabízejících podobné večerníčky pro dospělé je nepočítaně, stačí si jen vybrat: MinuteEarth, AsapSCIENCE, Brit Lab… Z těch českých si pak nenechte ujít Otevřenou vědu Akademie věd ČR, jejímž videím s vynikající grafikou a lidovým komentářem Pavla Lišky se nedá odolat. Máte-li raději historii a hlas Jiřího Lábuse, určitě jste už zaznamenali seriál Dějiny udatného českého národa. Humor a pěknou grafiku najdete i tam.

Mnohé projekty, které v tomto článku zazněly, jsou dílem nadšenců z řad uživatelů internetu. Virtuální svět funguje čím dál více na bázi hesla „lidi pro lidi“ a schopnost někoho něco naučit se přesouvá od učitelů z povolání ke spolupracujícím skupinám odborníků všeho druhu, ať už se jedná o rodilé mluvčí jazyků, programátory či vědce. Internet je studnou vědomostí, obří databází sdílených znalostí, která je dostupná potenciálně komukoli a kdekoli a postupně odstraňuje omezení, se kterými bývalo získávání informací spojováno. Novodobým platidlem za vzdělání se tak stává pouze čas uživatele internetu.

No comments:

Post a Comment