Friday, March 20, 2015

Digital and networked women by default?! (JJM335 2. úkol)



FOTOPOULOU, A. Digital and networked by default? Women’s organisations and the social imaginary of networked feminism.

Tento článek se věnuje recenzi anglicky psaného článku, který se zabývá tématem aktivní participace žen na internetu a využívání nových médií k tzv. networkingu, tedy získávání nových a udržování již získaných kontaktů. Článek je založen na kvalitativním výzkumu vybraných členek feministických hnutí ve Velké Británii. Článek vyšel v roce 2014 v periodiku News Media & Society.

O autorce
Aristea Fotopoulou, PhD.  je přednášející na sociologické fakultě na Lancaster University ve Velké Británii. Věnuje se především souvislostem mezi médii a kulturálními, technologickými a vědeckými studiemi. V současné době provádí výzkumy zaměřené na smart technologie, digital culture a feminismus v rámci digitálních sítí. Hlásí se především k Donně Haraway, na jejíž práci navazuje nejen ve svých publikacích, ale i na svém blogu LoopingThreads.

Téma článku a jeho postavení v mediálních studiích
Článek se zabývá tématem kyberfeminismu, konkrétně pak network feminismem. Kyberfeminismus se objevil již v 90. letech 20. stol. a je spojován s ženami, jejich aktivitami v digitálním prostředí a s novými médii. Neexistuje přesná definice, ale například podle Klein a Howthorne pojem obsahuje ideu, že mezi ženami a muži existují rozdíly, co se týče síly, především v online světě a že toto chtějí kyberfeministky změnit[1].  Kyberfeminismus dnes však nabírá nových rozměrů, co se týče aktivit žen na Webu 2.0, konkrétně pak na sociálních sítích.

Networkfeminismus je specifická forma feminismu, kdy se, především mladé, feministky snaží vedle offline aktivit užívat Web 2.0 pro vzájemnou komunikaci, získávání nových členek a prosazování názorů. Pojem souvisí také s pojmy digital engagement – užívání sociálních médií korporátními organizacemi za účelem politické participace a digital sisterhood – konexe mezi feministickými organizacemi vzniklé na bázi Webu 2.0 a jejich interakce využívající jeho nástrojů.[2]

Charakteristika článku
Autorka v rámci výzkumu zkoumá kritéria pro efektivní participaci (především politickou) žen a jejich schopnost používat nová média, především sociální sítě, ke vzájemné komunikaci. Na základě výzkumu vzorku londýnských členek feministických organizací představuje tři základní parametry/kritéria pro schopnost efektivního využití Webu 2.0 k networkingu, jimiž jsou věk, nedostatek zdrojů a mediální vzdělání. Tyto faktory jsou dle Fotopoulou zároveň hrozbami a faktory neschopnosti participace a networkingu žen na sociálních sítích.

Kontext odborné literatury
Autorka v článku navazuje na jednu z hlavních představitelek feministické teorie – Donnu Haraway a její knihy Simians, Cyborgs,and Women: The Reinvention of Nature. Dále také na myšlenky Van Dijck, která se věnuje kritickému přístupu k vývoji sociálních médií.

Metodologické rámce  
Fotopoulou se v rámci svého výzkumu zaměřila na kvalitativní výzkum dvanácti náhodně vybraných členek britských feministických organizací, se kterými vedla v rámci určitých konferencí polostrukturované rozhovory, kdy se ptala především na ochotu a schopnost jednotlivých žen používat Web 2.0 a konkrétně sociální sítě v rámci každodenních aktivit a šíření názorů.

Výsledky výzkumu
Mezi politicky aktivními feministkami, existují rozdíly v chápání důležitosti sociálních sítí a také schopnosti využívání nových médií. A věk je jedním z hlavních parametrů této rozdílnosti. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že ke stejným účelům jednotlivé členky feministických hnutí užívají jiných nástrojů. Toto je určeno především věkem, který je zase často spojován se schopností/neschopností používat nové technologie s Webem 2.0 úzce spojené. Věkově starší feministické organizace nevyužívají plný potenciál sociálních médií, neboť jsou většinou nevzdělané v oblasti používání technologií s nimi spojených. Starší ženy stále preferují komunikaci face-to-face a tvrdí, že právě pravidelná osobní setkání (jednou měsíčně) jsou jejich Facebookem, a že tak jiný nepotřebují. Některé pak Web 2.0 považují za zbytečnost. Naopak mladší členky jsou si vědomy toho, že sociální sítě jsou v dnešní době nutnou podmínkou pro plnohodnotnou komunikaci, ať už v rámci vlastní skupiny či s okolím.[3] Tuto skupinu mladých feministek pak autorka představuje jako novou formu feminismu. Potvrzují autorčinu teorii, že digital and networked by default je v dnešní době pravda. Networking a online svět jsou dnes vzájemně podmíněné a zároveň jsou podmínkou úspěšné participace na politickém a společenském poli.

Zhodnocení článku
Autorka svým výzkumem přispěla k tématu feminismu především tím, že poskytla nové informace o projevech nových směrů feminismu projevují v praxi a o aktuální situaci mezi britskými feministkami a jejich užívání Webu 2.0. Článek je psaný velmi srozumitelně a čtenář je tak schopen pochopit veškeré souvislosti.

Fotopoulou se dle mého názoru ale zaměřila na příliš úzký vzorek. Provedla pouze 12 rozhovorů s britskými členkami feministických organizací. Zajímavé by také bylo provést stejný výzkum v jiné zemi, např. USA, a poté výsledky porovnat.

Relevance výsledků pro české prostředí
V českém online prostředí můžeme pozorovat velmi podobné jevy. Věk hraje jednu z hlavních rolí ve schopnosti užívání nových technologií, a tedy i samotného Webu 2.0. Dle mého názoru je situace v České republice bohužel ještě tristnější než ve Velké Británii. Už generace čtyřicátnic má k novým médiím velmi distingovaný postoj a starší ženy neznají ani teorii, natož praxi. Naopak mladší generace jsou online velmi aktivní, již od útlého věku využívají vlogy, blogy a další online aktivity ke zviditelnění se i pro zábavu. V nedávné době se také na českém trhu objevila skupina mladých programátorek zvaných Czechitas a Rails Girls, jejichž cílem je pomocí organizování různých seminářů a workshopů šíření povědomí o programování mezi svými kolegyněmi, čímž tak, doufejme, nastolují novou éru geekyň.






[1] HAWTHORNE, S. a R. Klein. Cyberfeminism: Connectivity, Critique and Creativity. North Melbourne: Spinifex Press. 1999. (s. 2)
[2] FOTOPOULOU, A. Digital and networked by default? Women’s organisations and the social imaginary of networked feminism. New Media & Society. [online]. 2014, s. 3. doi:10.1177/1461444814552264 [cit. 2015-03-12]. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/content/early/2014/09/29/1461444814552264.full.pdf+html. 
    [3] FOTOPOULOU, A. Digital and networked by default? Women’s organisations and the social imaginary of networked    feminism. New Media & Society. [online]. 2014, s. 8. doi:10.1177/1461444814552264 [cit. 2015-03-12]. Dostupné z:           http://nms.sagepub.com/content/early/2014/09/29/1461444814552264.full.pdf+html

No comments:

Post a Comment