The Political Economy of Privacy
on Facebook
CHRISTIAN FUCHS
Článek The Political Economy of Privacy on Facebook je příspěvek, který
publikoval Christian Fuchs
v časopise Television & New
Media v roce 2012. Christian Fuchs je profesor sociálních studií na
Univerzitě ve Westmistru. Specializuje se především na publikaci článků z
oblasti kritických studií médií a společnosti, politické ekonomie komunikace,
politické ekonomie Internetu a sociálních sítí a kritiku digitálních médií,
Internetu a společnosti jako takové. Své specializace se tento profesor držel i
v zmiňovaném článku.
Soukromí na Internetu je veřejně
velice diskutovanou otázkou, soukromí na sociálních sítích je pak již věc
druhá. Logika sociálních sítí nám dává možnost sdílet své zážitky, pocity,
fotografie se svými přáteli, daní za toto všechno je však jakási ztráta
soukromí.
Tento článek obsahuje zejména analýzu
politické ekonomie soukromí a dohledu na Facebooku. Princip je ve zkratce
takový, že akumulace kapitálu na Facebooku je založena na komodifikaci dat
uživatelů. Příspěvek v prvé řadě definuje pojem soukromí, posléze
následuje analýza politické ekonomie soukromí na Facebooku.
Facebook je podle serveru alexa.com druhá
nejčastěji vyhledávána stránka na světě. Slovo soukromí jako takové má mnoho
podob. Můžeme mluvit zejména o soukromí finančním, jedná se zejména o bankovní
tajemství, které je typické pro země jako Monako, Švýcarsko, Rakousko či
Lichtenštejnsko. Ekonomické soukromí je dle Johna Stuarta Milla právo udržovat
informace o svých příjmech a finančních tocích v tajnosti. Finanční
soukromí je samo o sobě mechanismus, který prakticky umožňuje reprodukovat a
prohlubovat nerovnosti. Toto liberální pojetí soukromého vlastnictví kritizuje
Karl Marx, jelikož nahlíží na člověka jakožto individuálního jedince odtrženého
od společnosti. Člověk podle kapitalistického pojetí nevlastní pouze sebe a své
osobní věci, ale také výrobní prostředky, což dle Marxe má vliv na společnost
jako takovou.
Ochranu osobních údajů v rámci
kapitalismu lze tedy nejlépe charakterizovat jako antagonistickou hodnotu,
která je na jedné straně univerzální hodnotou pro ochranu soukromého
vlastnictví, ale na straně druhé trvale narušuje firemní a státní dozor nad
lidskými životy za účelem akumulace kapitálu. Kapitalismus chrání soukromí
bohatých jedinců a společností, ale zároveň legitimuje porušování práv na
soukromí spotřebitelů a občanů.
Socialistické pojetí soukromí chápe
soukromí jako kolektivní právo využívaných skupin, které potřebují ochranu před
korporátní nadvládou, která využívá sběr dat pro akumulaci kapitálu, pro
zvýšení produktivity kapitalistické výroby a reklamy. Liberální pojetí soukromí
je individuální právo, které chrání bohaté a jejich hromadění dalšího bohatství
před povědomím veřejnosti. Socialistické pojetí naopak soukromí zajišťuje
kolektivní práva pracovníků a spotřebitelů, která chrání osoby před zneužitím
svých dat společnostmi.
Hovoříme-li o soukromí na Facebooku,
měli bychom jít nad rámec buržoazního pojetí Facebooku a snažit se prosazovat
socialistické pojetí soukromí, které si klade za cíl posílit ochranu soukromí spotřebitelů
a občanů. Uživatelé na Facebooku nevědomky prodávají informace o sobě a svém
životě, zájmech či potřebách, aniž by za to vůbec dostali patřičnou peněžitou
náhradu. Jedinou kompenzací za to, že se dobrovolně vzdávají svých dat je
možnost využívat bezplatně Facebook.
Facebook využívá dva druhy dohledu.
První z nich je soukromý dohled, který nám umožňuje „hlídat“ své přátele a
zjišťovat si o nich informace. Druhý je pak dohled ekonomický, který naopak
slouží společnosti Facebook k shromažďování osobních dat a informací o
chování uživatelů.
Pokud se podíváme na obrázek níže,
písmeno M znázorňuje investice Facebooku jako takového, tedy náklady na
technologie a pracovní sílu. Výsledkem výroby, na niž jsou spotřebovány tyto
investice, však v případě Facebooku není komodita, nicméně služba, kterou
uživatelé využívají a směňují za opravdové „zboží“, a to za své soukromí
(data). Tento mechanismus prakticky využívá socialistické strategie, kdy jsou
nám zdarma poskytovány služby či software, výměnou za informace, o kterých si
většina uživatelů ani neuvědomuje, že je poskytuje. Facebook tedy vytváří
jakousi nadhodnotu v podobě získaných dat od uživatelů, za jejíž poskytnutí
uživatelům nikdo nezaplatí.
Facebook staví na individualistickém
majetkově orientovaném chápání soukromí vycházejícím z dominantního liberálního
konceptu. Platformy jako Facebook a Google vyvolávají ve svých uživatelích
zdání, že jsou nutné pro přežití v dnešním světě, kdy kybernetické vztahy
nahrazují ty opravdové. Využívání Internetu je pouze další součástí ekonomie
kapitalismu. Pokud se nám nelíbí to, jak kapitalismus zachází s našim soukromím,
Fuchs vidí jediné východisko ve vytvoření participační demokracie.
Článek ve svém závěru upozorňuje
taktéž na PR strategii Marka Zuckerberga a společnosti Facebook jako takové,
která se v médiích prezentuje jakožto firma, která neusiluje o zisk, ale o
blaho lidstva a sdílení informací, tedy otevřenou společnost. Autor se táže,
proč tedy není Facebook neziskovou organizací a proč využívá cílenou reklamu,
kterou nemůže žádný uživatel předem odmítnout. Prakticky se podle Fuchse jedná o nedostatek
demokracie. Nemluvě o již mnohokrát zmiňovaném faktu, že uživatelům za
poskytované informace nikdo neplatí. Takzvané „sdílení“ je tedy v očích autora
pouze eufemismem pro prodej a komodifikaci dat o uživatelích. Facebook tedy
nedělá svět lepším, nýbrž více komodifikovaným, podle Fuchse jej přetváří ve „velké
nákupní centrum bez východu“.
No comments:
Post a Comment