Monday, February 23, 2015

Ať vás provází síla transmediálním vyprávěním


Fenomén Star Wars je klasickým příkladem transmediálního vyprávění, tak jak ho popsal mediální teoretik Henry Jenkins. Transmediální vyprávění je podle něj jev, kde jeden příběh, či jeden fiktivní svět je vyprávěn pomocí různých platforem a formátů digitálních technologií.  V principu tak neexistuje jeden konkrétní zdroj, ze kterého by mohl divák načerpat všechny informace o daném díle či sáze.

Série Star Wars je v původním vnímání série sci-fi filmů, které vznikly postupně od roku 1977. Jejich autorem je George Lucas a ve své době se proslavily díky svým unikátním trikovým efektům a novým postupům, jak v příběhu, tak v natáčení. Celá série se točí okolo souboje Dobra (řádu Jediů) a Zla (reprezentovaného temným řádem Sithů). Unikátnost série spočívá v obrovské spoustě prostředí, ras, světů a rozličných postav, které často ve filmech nebyly nijak představeny nebo odhaleny. I díky tomu na sebe tato série navázala obrovské množství fanoušků, pro které se stala doslova kultem. To umožnilo další rozvoj ságy. Svět Star Wars totiž zdaleka neznamená jen nejznámější část - filmy, ale je prakticky každý rok rozšiřován a zpřesňován dalšími médii jako jsou knihy, komixy, počítačové hry, seriály a další média.



Základním prvkem světa hvězdných válek je původní trojice filmů z období let 1977- 1983 natočených pod režisérskou a scénaristickou taktovkou George Lucase. Tato trilogie určuje základní podobu celého světa, jeho principy a zákonitosti. Na ně pak navazují či odkazují další díla napříč platformami. Tím, že původní trilogie obsahuje jen nepatrný výsek z komplexního světa a sama původní trilogie přináší mnoho nevysvětlených jevů, postav a odkazů na minulost, tak dává velký prostor ke vzniku transmediálního vyprávění. Tento koncept tak umožňuje prakticky neustálý a neomezený rozvoj tohoto fenoménu pomocí rozličných médií. Další velký impuls k rozvoji dalších příběhů pak odstartovalo uvedení nové trilogie, která byla uváděna postupně od roku 2002 a která vypráví příběh, který se stal před událostmi původní trilogie. Právě uvedení této nové trilogie nejvíce akcelerovalo rozšiřování příběhu, protože na rozdíl od původní trilogie, která byla zaměřena spíše na konkrétní jednotlivé postavy, z nichž velká část byli lidé, nová trilogie představila obrovský svět ve kterém se objevily desítky národů, planet i postav nelidského původu. Ostatní platformy pak vyplňovaly tyto „bílá místa“ i zacházely hluboko do minulosti, klidně i stovky let.

Vzhledem k tomu, že se celý svět velmi rychly rozšiřoval, došlo později k rozdělení do různých stupňů kánonu, tedy oficiálních prvků příběhu. G kánon obsahuje jen původní příběhy z pera George Lucase a obsahuje i jeho postupné osobní dovysvětlování příběhu skrz různé formy. T kánon obsahuje televizní příběhy obsahující seriály Klonové války a Star Wars Rebels. S kánon obsahuje příběhy, které následovaly po událostech původní trilogie a je rozšiřován zejména pomocí literatury, počítačových her a komiksy. Posledním kánonem je tzv. N kánon, kam patří všechny ostatní součásti příběhu, které nejsou uznány jako oficiální.  Po odkoupení série studiem Walt Disney pak ještě vznikne tzv. C- kánon, který bude obsahovat všechny příběhy, které se budou vytvářet pod vedením studia Walt Disney.

Dalším prvkem rozšiřování příběhů,  pak můžeme vnímat velké množství ironických memů, obrázků s pozměněnými větami z filmů, či velmi specifickou mluvu, které někdo, kdo sérii nezná bude jen velmi těžko rozumět. Jako příklad může být uvedena jedna z hlavních postav všech dílů – velmistr řádu Jediů Yoda. Tato postava jak v anglickém originále tak v českém překladu, mluví velmi specifickou mluvou, která nedodržuje klasický slovosled, ale využívá tzv. inverze podmětu a slovesa. Tato mluva je pak často poznávacím znamením fanoušku ságy i častým terčem různých obrázkových vtipů.  Dalším příkladem téměř kultovní postavy ságy je postava Chewbaccy (v českém překladu Žvejkala). Tato postava ve filmu nemluví, vydává pouze zvláštní skřeky a je tak často terčem různých fanouškovských předělávek a dodabovávání. Také je to asi nejčastěji ironizovaná postava ze světa Star Wars celkově, díky výraznému a velmi specifickému vzhledu známa i mimo fanouškovskou základnu. Speciální kapitolou je pak postava Jar Jar Binkse, která se poprvé objevila až v nové trilogii a která je klasickým prototypem zamíření příběhu i na děti. Tato postava je většinou fanoušků série velmi nenáviděná, a proto je snad nejčastějším terčem různých zesměšnování či dokonce virtuálních poprav. Představitel této osoby za svůj herecký výkon dostal Zlatou malinu za vedlejší mužský herecký výkon, což je cena, která je každoročně udělována za nejhorší herecký výkon roku.
   




Na ságu je také navázáno velké množství tzv. fan artu. V jeho případě se jedná o tvorbu skalních příznivců ságy, kteří nejčastěji graficky (ať už ručně či v grafických programech) vytvářejí obrazy oblíbených hrdinů, postav či scén. Velké množství fan artu je pak jen velmi vzdáleně inspirované původní trilogií a často je spíše již pouhou fantazií fanoušků, kteří například pro úplně fiktivní postavu použijí pouze určitou rekvizitu z filmu (např. charakteristický světelný meč). I tento fan art se pak dá pokládat za další rozšiřování příběhu, i když jednoznačně nespadá do žádného z oficiálních kánonů. I tato aktivita však rozšiřuje povědomí o značce a může rozšiřovat zájem o vedlejší příběhy z různých platforem. 


No comments:

Post a Comment