Fenomén Star Wars je klasickým příkladem transmediálního vyprávění,
tak jak ho popsal mediální teoretik Henry Jenkins. Transmediální vyprávění je
podle něj jev, kde jeden příběh, či jeden fiktivní svět je vyprávěn pomocí
různých platforem a formátů digitálních technologií. V principu tak neexistuje jeden
konkrétní zdroj, ze kterého by mohl divák načerpat všechny informace o daném
díle či sáze.
Série Star Wars je v původním
vnímání série sci-fi filmů, které vznikly postupně od roku 1977. Jejich autorem
je George Lucas a ve své době se proslavily díky svým unikátním trikovým
efektům a novým postupům, jak v příběhu, tak v natáčení. Celá série se
točí okolo souboje Dobra (řádu Jediů) a Zla (reprezentovaného temným řádem
Sithů). Unikátnost série spočívá v obrovské spoustě prostředí, ras, světů
a rozličných postav, které často ve filmech nebyly nijak představeny nebo
odhaleny. I díky tomu na sebe tato série navázala obrovské množství fanoušků,
pro které se stala doslova kultem. To umožnilo další rozvoj ságy. Svět Star
Wars totiž zdaleka neznamená jen nejznámější část - filmy, ale je prakticky
každý rok rozšiřován a zpřesňován dalšími médii jako jsou knihy, komixy,
počítačové hry, seriály a další média.
Základním prvkem světa hvězdných
válek je původní trojice filmů z období let 1977- 1983 natočených pod režisérskou a scénaristickou taktovkou George Lucase. Tato trilogie určuje
základní podobu celého světa, jeho principy a zákonitosti. Na ně pak navazují či odkazují další díla napříč platformami. Tím, že původní trilogie obsahuje
jen nepatrný výsek z komplexního světa a sama původní trilogie přináší
mnoho nevysvětlených jevů, postav a odkazů na minulost, tak dává velký prostor
ke vzniku transmediálního vyprávění. Tento koncept tak umožňuje prakticky
neustálý a neomezený rozvoj tohoto fenoménu pomocí rozličných médií. Další
velký impuls k rozvoji dalších příběhů pak odstartovalo uvedení nové
trilogie, která byla uváděna postupně od roku 2002 a která vypráví příběh, který se stal před událostmi původní trilogie.
Právě uvedení této nové trilogie nejvíce akcelerovalo rozšiřování příběhu,
protože na rozdíl od původní trilogie, která byla zaměřena spíše na konkrétní
jednotlivé postavy, z nichž velká část byli lidé, nová trilogie představila obrovský svět ve kterém se objevily desítky národů, planet i postav
nelidského původu. Ostatní platformy pak vyplňovaly tyto „bílá místa“ i
zacházely hluboko do minulosti, klidně i stovky let.
Vzhledem k tomu, že se celý
svět velmi rychly rozšiřoval, došlo později k rozdělení do různých stupňů
kánonu, tedy oficiálních prvků příběhu. G kánon obsahuje jen původní příběhy
z pera George Lucase a obsahuje i jeho postupné osobní dovysvětlování příběhu skrz
různé formy. T kánon obsahuje televizní příběhy obsahující seriály Klonové
války a Star Wars Rebels. S kánon obsahuje příběhy, které následovaly po
událostech původní trilogie a je rozšiřován zejména pomocí literatury,
počítačových her a komiksy. Posledním kánonem je tzv. N kánon, kam patří všechny
ostatní součásti příběhu, které nejsou uznány jako oficiální. Po odkoupení série studiem Walt Disney pak
ještě vznikne tzv. C- kánon, který bude obsahovat všechny příběhy, které se
budou vytvářet pod vedením studia Walt Disney.
Dalším prvkem rozšiřování
příběhů, pak můžeme vnímat velké
množství ironických memů, obrázků s pozměněnými větami z filmů, či
velmi specifickou mluvu, které někdo, kdo sérii nezná bude jen velmi těžko
rozumět. Jako příklad může být uvedena jedna z hlavních postav všech dílů –
velmistr řádu Jediů Yoda. Tato postava jak v anglickém originále tak v českém
překladu, mluví velmi specifickou mluvou, která nedodržuje klasický slovosled,
ale využívá tzv. inverze podmětu a slovesa. Tato mluva je pak často poznávacím
znamením fanoušku ságy i častým terčem různých obrázkových vtipů. Dalším příkladem téměř kultovní postavy ságy
je postava Chewbaccy (v českém překladu Žvejkala). Tato postava ve filmu
nemluví, vydává pouze zvláštní skřeky a je tak často terčem různých
fanouškovských předělávek a dodabovávání. Také je to asi nejčastěji ironizovaná
postava ze světa Star Wars celkově, díky výraznému a velmi specifickému vzhledu známa i mimo
fanouškovskou základnu. Speciální kapitolou je pak postava Jar Jar
Binkse, která se poprvé objevila až v nové trilogii a která je klasickým
prototypem zamíření příběhu i na děti. Tato postava je většinou fanoušků
série velmi nenáviděná, a proto je snad nejčastějším terčem různých zesměšnování či dokonce virtuálních poprav. Představitel této osoby za svůj herecký výkon dostal Zlatou malinu za
vedlejší mužský herecký výkon, což je cena, která je každoročně udělována za
nejhorší herecký výkon roku.
Na ságu je také navázáno velké
množství tzv. fan artu. V jeho případě se jedná o tvorbu skalních příznivců
ságy, kteří nejčastěji graficky (ať už ručně či v grafických programech)
vytvářejí obrazy oblíbených hrdinů, postav či scén. Velké množství fan artu je
pak jen velmi vzdáleně inspirované původní trilogií a často je spíše již pouhou
fantazií fanoušků, kteří například pro úplně fiktivní postavu použijí pouze
určitou rekvizitu z filmu (např. charakteristický světelný meč). I tento
fan art se pak dá pokládat za další rozšiřování příběhu, i když jednoznačně
nespadá do žádného z oficiálních kánonů. I tato aktivita však rozšiřuje povědomí
o značce a může rozšiřovat zájem o vedlejší příběhy z různých platforem.
No comments:
Post a Comment