Fanoušci
a jejich aktivita jsou nejvýraznější a nejefektivnější PR pro jakéhokoliv
muzikanta. Podpora hudebního interpreta patřila k hudební kultuře snad od
jejího vzniku, jen její podoba se značně mění a vyvíjí. Od ručně malovaných
transparentů a vyrobených triček s podobiznami, vylepování plakátů a finanční podpory v podobě nakupování LP, kazet a CD jsme se dostali k fanatickému
sledování každého kroku konkrétního umělce, k nakupování písniček online a
ke sdělování vřelých citů skrz sociální sítě. Hudební business byl v posledním
desetiletí výrazně rozšířen o sociální sítě, které v něm začaly hrát jednu
z hlavních rolí. Muzikanti skrz nová média oznamují fanouškům novinky,
zvou je na koncerty a nechávají je nahlédnout pod pokličku svých soukromých
životů. Fanoušci jim na oplátku „lajkují“ fotky, sdílejí informace a propagují
svého oblíbence. Zároveň mají pocit, že jsou součástí interpretova života a že
se z nich teď vlastně stalo něco víc, než jen pouhý podporovatel.
Studie
Američanky Nancy K. Baym, s názvem Fans or friends?: Seeing social media
audiences as musicians do, řeší otázky, kde je vlastně ta pomyslná hranice, kdy
je jednotlivec fanouškem a kdy přítelem? Je možnost snadněji komunikovat
s fanoušky skrz sociální sítě vždy jen výhodou, nebo se tento pokrok stal
noční můrou umělců? Kolik zveřejněných informací je tak akorát? A vnímají to
samotní hudebníci jako pozitivní změnu nebo by se raději vrátili v čase a
Myspace, Twitter a Facebook by nechali daleko za sebou? Aby byly tyto otázky
zodpovězeny, byl třiceti šesti muzikantům z celého světa předložen
dotazník, týkající se této problematiky. Ve skupině respondentů byly i tři
hudební manageři a producent. Většina odpovídajících se věnuje alternativnímu a
indie rocku, přesto se v dotazníku objevili i interpreti reggae, jazzu či
country.
Sociální
sítě umožňují lidem spojit se s jejich oblíbenými celebritami. Rozdíly
mezi nimi do určité míry mizí a možnost komunikace ve fanouškovi snadno vyvolá
pocit, že je si se svým oblíbencem roven, a že ho vlastně velice dobře zná.
Tento dojem se ještě umocňuje u veřejně známých osobností, které na sociálních
sítích pravidelně sdílejí střípky ze svého soukromého života, díky kterým mají
sledující dojem, že jsou vlastně s těmito lidmi kamarádi. Nikdo cizí by
jim přeci neukázal fotku novorozené dcery nebo dnešní snídaně. Je to chytrý
marketingový tah, nebo chybný krok, který by mohl dostat do nebezpečí samotnou
celebritu i její rodinu? To je rozpor, se kterým se tito lidé setkávají dnes a
denně.
Tento
novodobý způsob komunikace s celebritami začala sociální síť Myspace,
která umožnila fanouškům nahlédnout na profily jejich oblíbenců a dokonce jim
zanechat vzkaz. Takových zpráv bylo sice na každé stránce na tisíce, přesto
však jen ta představa, že by si konkrétní interpret mohl přečíst zrovna ten váš
vzkaz vyvolávala vlnu nadšení a miliony odeslaných příspěvků. Novější sociální
sítě, jako je Twitter a Facebook zase pro změnu hrají do karet novým a méně
známým interpretům. Ti mohou skrz tato média s podporovateli reálně
komunikovat, vyzývat je k různým sdílením a propagaci nebo vyhlašovat
soutěže, které mohou oslovit nové potencionální fanoušky. Twitter a Facebook
navíc posunuli hranice kontaktu mezi fanoušky a muzikanty, je tak celkem
obvyklé, že muzikanti na příspěvky skutečně reagují, nebo minimálně udělí
„like“ a tím se imaginárně s obdivovatelem souzní.
Většina
muzikantů se k možnostem sociálních sítí vyjádřila pozitivně. Možnost
komunikovat s fanoušky je pro ně příjemná a to i přesto, že ne vždy se
jedná o příspěvky nesoucí pozitivní sdělení, často se jedná o kritiku, ve které
se negativitou nešetří. Sdílení obsahů s fanoušky upevňuje jejich
popularitu a jistým způsobem je polidšťuje, dělá z nich obyčejné
smrtelníky a nechává obdivovatele na mžik nahlédnout „pod pokličku“. Zároveň
mají interpreti pocit, že jim sociální sítě umožňují ovlivnit názor
sledujících, vyzývají je tak skrz příspěvky například k politické,
ekologické či charitativní aktivitě.
Další
oblíbenou součástí sociálních sítí je diskuze nad autorovou tvorbou. Muzikanti
mají rádi debaty o jejich hudbě, zapojují se do nich a z hodnocení a dojmů
berou inspiraci k nové produkci. Část respondentů řekla, že když jim někdo
napíše, že je nějaká jejich skladba významně ovlivnila, nebo jim pomohla
v těžké životní situaci, umocňuje to v nich pocit, že jejich práce má
smysl.
Vše má
ale samozřejmě i své stinné stránky. Někdy je velice těžké poznat, kde je
správná hranice toho, co uveřejnit a co ne. Většina respondentů uvedla, že se
obávají odhalení soukromých informací, které by mohly dostat do nebezpečí je
samotné, jejich rodinu a blízké. Proto si umělci dávají velký pozor na to, jak
moc jsou aktivní a komu odpovídají. Když je jim otázka nepříjemná nebo mají
dojem, že by jim odpověď na ní mohla uškodit, raději mlčí a příspěvek ignorují.
Dochází zde k takzvané parasociální interakci (Marwick and Boyd). „Zatímco ze strany původce se vyznačuje manipulací a "sváděním k intimitě", z příjemcovy strany do ní vstupuje například sebeobelhávání a podléhání iluzi vzájemnosti.“ (http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=5427)
Podstatou
parasociálního lidského vztahu je upínání se na osobu, která je ve skutečnosti
nedostupná nebo nereálná. Může jít o oblíbeného herce nebo hudebníka, nebo o
postavu ze seriálu, která jedince okouzlí svým charakterem či vzhledem, ale ve
skutečnosti neexistuje. Příjemce sám v sobě vytváří iluzi, že je vztah
založen na skutečných základech, přitom se většinou jedná o pouhou projekci
nebo touhu po kontaktu a pozornosti.
Bylo čerpáno z tohoto článku
No comments:
Post a Comment