Tvůrčí
– umělecký průmysl se v posledních letech potýká (musí potýkat)
s řadou změn. Je ovládán digitálními médii, internetem a sociálními
sítěmi. Proces digitalizace – tedy digitální produkce, reprodukce a distribuce
děl prostřednictvím placeného i neplaceného downloadu nebo streamovací služby,
webové stránky či sociálního média – s sebou přináší pro tvůrce řadu
atraktivních nových možností, ale také pocity spojené s ohrožením jejich
profese. Na jedné straně digitalizace umožňuje oproštění se od tradičního
modelu vytvořeného mediálními a vydavatelskými společnostmi. Umělci se pokouší
osamostatňovat, odchází od velkých vydavatelských společností
k nezávislým labelům či produkují svou tvorbu sami. Distribuce jejich
práce bez prostředníka je dělá méně závislými a poskytuje jim silnější
vyjednávací pozici vůči producentům a vydavatelům. Díky internetu mohou umělci
komunikovat se svými fanoušky bezprostředně například pomocí sociálních sítí. Na
straně druhé dopomohla digitalizace ke ztrátě kontroly nad distribucí vlastní
práce a k neoprávněnému šíření tvůrčích děl. Ještě nikdy nebylo pro tvůrce
tak snadné oslovit téměř celosvětové publikum, stejně jako nikdy předtím nebylo
pro publikum tak snadné získat obsah, aniž by za něj zaplatili.
Kolektiv
holandských vědců pod vedením Joost Poorta z Institute of Information Law, University of Amsterdam se ve
své studii zabývá otázkami, jaké má rozšíření digitální reprodukce a distribuce
možné důsledky na tvůrčí profese v médiích, umění i zábavě, ale především
jak jsou tyto změny reflektovány samotnými umělci. Zda vnímají profesionální
tvůrci digitalizaci primárně jako hrozbu, nebo jim otevírá nové obzory? Jak se
s érou digitálních médií vyrovnávají jednotlivé profese? Či jestli se liší
pohled fotografa na možnosti digitalizace od pohledu muzikanta? Aby mohli
výzkumníci odpovědět na tyto a podobné otázky, oslovili domácí nizozemskou
tvůrčí a uměleckou scénu napříč širokým spektrem profesí, pro které je uplatňování autorského
práva součástí jejich finančních příjmů.
Efekty, které má sdílení obsahů na výsledky prodeje
jsou v posledních letech mezi odborníky velmi diskutovaným tématem, které
však nebylo zcela rozřešeno. Odborníci jsou přesvědčeni, jak o negativních, tak
pozitivních dopadech sdílení souborů na tržby z prodeje.[1]
Ve srovnání s literaturou o účincích sdílení souborů na mediální prodej,
jsou studie, které by se zabývaly pohledem tvůrců na dopady digitalizace
ojedinělé. Autoři výzkumu uvádí, že většina studií se zabývá uměleckým
průmyslem v dobách, kdy ještě nebylo digitální médium přijato jako
prostředek k reprodukci a distribuci obsahu. M. Madden se ve své knize Artists, Musicians and the Internet (2004)
věnuje přístupu tvůrců k internetu a poukazuje na fakt, že umělci
používají internet ve větší míře než široká veřejnost a že především hudebníci jej využívají k propagaci a komunikaci s publikem.
Na přelomu října a listopadu 2010 vytvořili autoři pro
účely studie online dotazník, který byl distribuován pomocí emailu, v němž byli
tvůrci a interpreti z různých uměleckých odvětví informování o chystaném
průzkumu. Každý respondent tak mohl díky přiloženému uživatelskému jménu a
heslu proniknout k dotazníku, který obsahoval 54 uzavřených výroků. Tyto
výroky stačilo ohodnotit pomocí Likerovy škály počínající odpovědí „rozhodně
souhlasím“ až „rozhodně nesouhlasím“ a středovou odpovědí „nevím“.
Kromě otázek týkajících se sociálně-ekonomického a
odborného zázemí respondentů, byly hlavními tématy dotazníku především
digitální vývoj a preference využití internetu; smlouvy a vyjednávací pozice
umělců ve vztahu k producentům a vydavatelům; sdílení souborů, remixing,
vymáhání autorských práv a užití DRM (Digital
Rights Management – souhrn technologií, které dávají poskytovatelům kontrolu
nad obsahem digitálních médií); role a výkonnost „collecting societies“ – organizací pro správu autorských práv.
Celkem odpovědělo na výzvu 6054 osob, z nichž
byl pomocí filtrů vytvořen platný vzorek o 4645 respondentech. Většina
respondentů byli muži (69%) a průměrný věk vzorku byl 49 let. Většina z tvůrců
(80%) byla ve svém oboru aktivní již více než 10 let, polovina více než 20 let. Respondenti
byli také požádáni, aby zaškrtli svou profesi v rámci 19 povolání.
Největší procentuální zastoupení obsadili fotografové, textaři, skladatelé a
výtvarníci.
Na základě kombinace několika výzkumných otázek byl
výzkumníky vytvořen index „příležitostí a hrozeb“ (opportunities and threats), které jsou vnímány jako možné důsledky digitalizačního
procesu médií.
Podle výsledků výzkumu se tvůrci obecně drží
tradičnějších názorů, než je často prohlašováno. Nelegální sdílení souborů je
primárně vnímáno jako hrozba, většina autorů také požaduje tvrdší dodržování
autorských práv. Rovněž souhlasí, že užívání technologií DRM má značný podíl na
udržení kontroly nad autorsky chráněnými díly. Přesto pod těmito
konzervativními přístupy ukazuje analýza poměrně různorodý obraz. Někteří
umělci vidí v příležitostech vytvořených digitálními médii naopak větší
možnost kontroly nad distribucí a z toho vyplývající nezávislou pozici
odloučenou od vydavatelů a producentů.
Ačkoli je věk respondentů relevantním vysvětlením
pro konzervativní názory týkající se digitalizace, je chápání těchto názorů
jako důsledek generačního rozdílu příliš zjednodušující. Vnímané příležitosti
digitalizace jsou překvapivě stabilní napříč různými věkovými skupinami. Na
druhé straně, vnímání hrozeb má tendenci se zvyšovat s věkem.
Dalším poznatkem studie je vliv profese. Například
překladatelé vnímají důsledky digitalizace jako riziková s malým podílem nových příležitostí. Větší kontrola nad jejich prací v důsledku digitální distribuce
pro ně nepřináší žádné výhody, neboť překladatelé nevytváří produkty, které by mohly být
využity nezávisle na tradičních mechanismech, které poskytují vydavatelé. Na
opačném pólu jsou tvůrci využívající video, jejichž práce je, dle grafů,
financována především prostřednictvím dotací. Proto se nebojí, že by jim
využívání digitálních technologií nějak finančně uškodilo. Právě naopak, vidí
internet jako prostředí vyzývající k experimentu.
Mnoho příležitostí poskytuje internet také
skladatelům hudby, hudebníkům a hudebním interpretům, podle nichž jsou možné
hrozby vnímány jako relativně nízké. Podle autorů studie souvisí tento postoj s optimistickými
vyhlídkami do budoucna. Hudební průmysl a ti, kteří v něm pracují,
přestály digitální bouři, která se v minulých letech udála „ a nyní se
vrací zpátky do formy“.
Naopak fotografové, novináři a spisovatelé stojí
soudě podle výsledků průzkumu na odvrácené straně než hudebníci – vidí
v digitalizaci větší míru hrozeb než ostatní tvůrci. To vede autory studie
k názoru, že přechod sektoru k digitální fázi má vliv na perspektivu
tvůrců. U odvětví tvůrčího průmyslu, která jsou více než ostatní spojena s tradičními
médii a nezažila plný dopad digitalizace, vede faktor strachu tvůrce
k poměrně pesimistickým názorům a k obavám z budoucího vývoje.
Další výsledky byly získány pomocí clusterové
neboli shlukové analýzy, díky níž bylo vytvořeno sedm skupin umělců
s podobnými postoji k digitalizaci. Zajímavou skupinou je „analogová
generace“. Výzkum členy charakterizoval jako starší tvůrce, kteří pracují
relativně vysoký počet hodin, ke své práci sociální média spíše nevyužívají a
velkou část svých příjmů získávají z autorských práv a licenčních
poplatků, což vysvětluje jejich věrnost organizacím zpravující autorská práva,
pevný postoj podporující tradiční systém a také vysokou míru obav
z procesu digitalizace.
Na druhém konci spektra najdeme skupinu
pojmenovanou podle vstřícného postoje k webu - „generace 2.0“. Jak vyplývá
z výsledků, jde o poměrně mladou skupinu lidí, kteří pracují ve své tvůrčí
profesi méně hodin, než generace analogová a následně vydělávají větší podíl
svých příjmů mimo tento obor. Také jsou kritičtí k formě kolektivní správy
autorských práv. V oblasti digitalizace vidí mnoho příležitostí a jen málo
hrozeb. K propagaci své práce využívají umělci „generace 2.0“ především
sociální média.
Mezi umělci nalezli autoři studie také tzv.
Non-Affected, tedy „neovlivněné“, kteří v digitalizaci nevidí mnoho
možností, ale ani neočekávají žádné hrozby. Vývoj digitálních technologií je,
zdá se, vůbec neovlivnil.
Autoři studie jsou přesvědčeni, že postavení tvůrců, umělců a interpretů k procesu digitalizace je výsledkem kombinace profesního odvětví, věku a závislosti na příjmech z autorských práv. Tento výsledek ovlivňuje také tvůrcův názor na přístup v oblasti autorského práva a jeho dodržování v digitální oblasti.
zdroj: ,, , and Perspectives of creators and performers on the digital era. New Media & Society, 1461444813511309, first published on November 21, 2013
[1]
Smith MD, Telang R:Assessing the academic literature regarding
the impact of media piracy on sales, 2012
No comments:
Post a Comment