Účty na
Facebooku jako kanál pro marketingovou komunikaci jsou zaměřeny především na
schopnost sociálních sítí poskytovat obchodníkům bezplatně uživatelsky
generovaný obsah a také získávání podrobných údajů o spotřebitelích a tak
zacílení reklamy na konkrétní cílové skupiny. Tento článek zahrnuje i tyto
činnosti, rozšiřuje však oblast zkoumání i o oblast toho, jakou hodnotu
Facebook vytváří pro obchodníky tím, že využívá potenciálu sociální identity.
Prakticky se výzkum zaměřuje na australské alkoholové značky, hodnotí jak tyto
značky využívají Facebook ke spojení se svými konzumenty a pracují se
zprostředkováváním jejich každodenních životů. Základní hypotézou výzkumu byla
domněnka, že Facebook nefunguje pro značky pouze jaho sběrač dat, ale také jako
platforma pro vytváření sociálních kontaktů kolem značky. To je zvláště
důležité, pro alkoholové značky, které touto formou mohou obcházet regulaci
reklamy, což je téma, které je aktuální v Austrálii, Velké Británii či
USA. Zároveň se pomocí Facebooku může podporovat sbližování tzv. drinking
culture (do češtiny se dá přeložit jako alkoholové kultury či kultury pití
alkoholu) a značky samotné, které by nebylo v jiných mediálních kanálech
možné.
Autory tohoto
výzkumu jsou Dr. Nicholas Carah, který se na univerzitě v Queenslandu
věnuje výzkumu vztahu mladých lidí a značek skrze sociální sítě, a jejich
možnému dalšímu využití. Dalším autorem výzkumu je Dr. Sven Bodmerkel, který
momentálně působí na Bond University v Austrálii. Dr. Bodmerkel se
v bádání věnuje zejména komunikačním konceptům značek. Posledním
spoluautorem výzkumu je pak Dr. Lorena Hernandez z University of
Queensland, která se zabývá médii.
Výzkum se
soustředil na analýzu využívání Facebooku oficiálně distribuovaných značek
alkoholu v Austrálii. K posouzení aktivity značek bylo také využito
35 respondentů, kteří uvádějí, že jsou pravidelnými konzumenty alkoholu a
zároveň i uživately Facebooku. V první části výzkumu byla zkoumána aktivita
alkoholových značek na Facebooku v roce 2011 a 2013. Cílem bylo vystihnout
nárůst používání aktivit na Facebooku a míru interakce s uživateli této
sociální sítě. Druhá část výzkumu se pak soustředila konkrétně na analýzu třech
značek, kterými jsou Smirnoff, Jagermeister a Victoria Bitter. Tyto 3 značky
byly vybrány jakožto aktivní a inovativní uživatelé Facebooku a interakce se
svými fanoušky.
Aktivita
značek byla kódována pomocí základních metrik interaktivity: počty postů, počet
fanoušků, průměrný počet „to se mi líbí“, komentů a sdílení na jeden post.
V lednu 2013 mělo 20 nejúspěšnějších značek dohromady 2, 5 milionu
fanoušků. Počet značek, které mají více jak 5000 fanoušků se pak prudce zvedl
z 13 v roce 2008 na 51 na konci roku 2012. Co se týče 3 blíže
sledovaných značek (Smirnoff, Jagermeister a VB) nastal mezi lety 2011 – 2013
obrovský nárůst počtu fanoušků. Konkrétně 52% u značky Smirnoff, 252% u
Jagermaisteru a 151% u značky VB. Každá z těchto značek snížila frekvenci
postů ale u každého postu se velmi výrazně zvýšila míra interakce fanoušků.Součástí výzkumu bylo i
zkoumání typických aktivit značek na Facebooku s hlavním zaměřením na
interakci s fanoušky.
Z výzkumu
pak jasně vyplynuly dva nejvýraznější směry, kterými alkoholové značky
vytvářejí hodnotu na Facebooku.Prvním směrem je využívání Facebooku těmito značkami
k posílení a rozšíření spojení mezi značkou a kulturními identitami a
zvyklostmi jako jsou například sport, hudba, pop kultura. K těmto
aktivitám nejčastěji slouží rozšiřování příběhů z klasických reklam a
dalších propagačních aktivit. Snahou značek je zaměstnat uživatele sociální
sítě, klást mu otázky, vzbuzovat emoce a obecně ho co nejvíce zaměstnat.
Uživatelé skrz svůj profil na Facebooku budují svoji identitu, značky se pak
snaží co nejvíce tuto identitu protínat. Například australské pivní značky
vsázejí ve svých reklamách již dlouho dobu na genderovou identitu, které jsou
oslavou mužství, oslavující sportovní zdatnost a typicky „mužské aktivity“.
Konkrétně značka Victoria bitter tak na svátek Australia day, který připadá na
26. ledna (a ve kterém se tradičně pořádají velké barbecue party) na svém
profilu položila otázku co kromě piva značky Victoria bitter, je na tradiční
grilování potřeba. Uživatelé nejčastěji zmiňovali ženy v různých podobách
a stupních oblečení. Nejčastější odpovědí tak byly striptérky, prostituky, ženy
v bikinách, prsa samotná, lehké drogy a dalších věcí z podobného
ranku. Fanoušci tak odrážejí a zesilují příběhy z reklam zaměřených na
muže a mužskou identitu a umožňují značkám prohlubovat jejich vlastní identitu,
aniž bych značka přímo tyto aktivity oficiálně podporovala. Značka Jagermeister
zase spustila soutěž, ve které fanoušci vyhledávali na YouTube vzácné a raritní
koncerty jejich oblíbených hudebníků, které pak měli sdílet na profil značky a
dále hodnotit. Tato aktivita přinesla značce za 48 hodin nárůst o více jak 5000
fanoušků a opět umožnila jejich fanouškům budovat svoji sociální identitu.
Smirnoff pak vsadil na obdobnou notu, kdy pořádal „hon na vstupenky“, který
zahrnoval skryté vstupenky na koncerty například v barech či na jiných
místech ve větších městech. Všechna vodítka byla zpřístupněna až po označení
"to se mi líbí" profilu. Značka vyzývala k interakci na profilu,
kde se uživatelé mohli radit mezi sebou či přímo se značkou.
Druhým směrem
pak je vytváření hodnot proniknutím značky do každodenního života konzumentů.
Značky v této oblasti spoléhají na čím dál větší penetraci chytrých
telefonů ve společnosti. K výzkumu byly použity rozhovory
s konkrétnimi konzumenty, kteří jsou aktivní na Facebooku a kteří
popisovali svoje praktiky zprostředkovávání tzv. drinking culture svým přátelům
na sociálních sítích. Například 24 letá studentka univerzity uvedla
v dotazování, že rádá zveřejňuje fotky z párty, kde je se svým
přítelem (i když nejsou občas úplně lichotivé) aby ukázala svým přátelům, že
spolu kvalitně tráví čas a chtějí aby o tom lidé věděli. Další respondent
vysvětlil, že konzumace alkoholu je chápaná jako začlenění se do určité
komunity. „Vidíte spoustu fotografií s konkrétním alkoholem a chcete toho
být také součástí“ uvedla respondent. Značky tuto aktivitu využivájí
k tomu aby byly vidět v aktivním životě a v akci. Jagermeister
například na festivalu ve Splendour vybudoval lovecký zámeček a Smirnoff
vytvořil víceúrovňový koktejlový bar. V obou atraktivních prostředích
obsahujících odpočinkové prostředí se pak lidé mohli vyfotit sami, či se nechat
vyfotit oficiálními fotografy značky. Toto prostředí se pak stalo jednou ze
součástí vzpomínek i reálných fotografií z festivalu a značkám pomohlo
více proniknout do běžného života svých fanoušků. Fanoušci tak byly
povzbuzováni ke sdílení svých zážitků a zkušeností sdílením svých fotek na
oficiální profily značek.
Ze studie
vyšly 3 jasné závěry. Prvním je fakt, že značky nepřeklápějí obsah
z ostatních médií. Nejeefektivnější se ukázalo, když se značky mnohem více
zaměřují na sociální vztahy a spoluvytváření identit svých konzumentů a
fanoušků. Mnohem důležitejší než to, jaké příspěvky značky na svoje stránky
dávají, je to, jakou interakci mezi uživateli dokáží vzbudit v jejich
sociálním prostoru a jak tuto interakci dokáží řídit. Druhým zavěrem je, že
účast a sociální vztahy, které značky stimulují a spravují, je zasazena do
kalkulativního a prediktivního zařízení pro dohled. Značka mluví ke
spotřebiteli, ale je také zapojena v sociálních vztazích spotřebitelů a
významně na ně reaguje a sleduje je. Dohled není samostatná činnost, ale je
součástí technických postupů v rámci budování značky. Třetím hlavní
závěrem je fakt, že snaha o regulaci reklamy na alkohol se soustředí na veřejně
přístupné platformy a klasická média a nikoliv například na Facebook. Sociální média
umožňují velmi efektivně pracovat s konzumenty, aniž by je přímo vyzývala
k pití alkoholu. Značky spíše podporují celou drinking culture pomocí
nepřímých stimulů. Využívají tak mezer na trhu i v legislativě upravující
reklamu na alkohol v Austrálii. Většina interakce spočívá v tom, že
se fanoušci alkoholových značek sami hlásí ke značce, protoze je to součástí
budování jejich sociální identity a značky tuto interakci spíše jen korigují a
směřují a tolik do ní nezasahují.
Co se týče
kontextu českého prostředí je výzkum naprosto relevantním. Australský trh se od
českého výrazně neliší. Také české značky využívají interakce se svými fanoušky
a spoléhaji tak na to, že spoustu obsahu vyrobí fanoušci sami. I v České
republice platí zákony omezující reklamu na alkohol a české alkoholové značky
využívají sociálních sítí aby se vešly do zákonem povolených mantinelů.
Zdroj:
Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies; August 2014 20: 259-275, first published on May 14, 2014doi:10.1177/1354856514531531
No comments:
Post a Comment