Zdroj: fnbrno.cz |
Autorka Olga Biernátová, pracovnice Knihovny Univerzity
Tomáše Bati ve Zlíně, ve studii nazvané Facebook není nástrojem přímého
marketingu, hodnotí používání sociální sítě v knihovnách za účelem jejich
propagace. Podle ní není potenciál Facebooku dostatečně využíván. Cílem její
studie je nabídka rad, jak tento nástroj účelněji využívat, upozornit knihovny
na chyby, kterých se dopouští a ukázat možnosti, jak rozšířit potenciál
fanoušků. Při své práci čerpala informace především z odborné literatury a
z vlastní praxe – je PR pracovnicí knihovny, ve které působí.
Jako hlavní předpoklad, za kterého se může Facebook stát
účinným marketingovým nástrojem, je podle ní získání dostatečného počtu
fanoušků, a to především proto, aby byla zaručena interakce. Nejjednodušším
způsobem v komerční sféře je nabídka benefitů, soutěží a slev. Protože
však knihovny nedisponují finančními prostředky, měly by se vydat jinou cestou.
Jako jednu z nich zmiňuje autorka
masivní odpouštění pokut nebo rozdávání knih. Jako vhodnou cestu uvádí i
placenou reklamu, která se pohybuje v řádu stokorun.
Upoutat by knihovny měly pěknou úvodní stránkou, což nutně
také nemusí znamenat vysoké náklady. Vstupní stránka by měla být srozumitelná,
aby potencionální fanoušek věděl, o jakou stránku jde a zda se vyplatí být
jejím fanouškem. Proto je také nutné definovat si, na jaké uživatele bude
knihovna cílit.
Velký důraz klade autorka na vzájemné poznání a pochopení
obou stran – jak knihovny, tak fanouška, přičemž mnoho může podle ní správce
stránky poznat z příspěvků, reakcí a komentářů fanoušků. Jako základ
považuje informace o věku uživatelů, odkud pochází a na co nejvíce klikají. I
když obecně je nejvíce uživatelů Facebooku ve věku mezi 18 a 34 lety, plus
adolescenti, daleko více určující je věkové složení fanoušků na konkrétní
stránce. Nicméně připouští, že právě u knihoven je tato věková skupina ve většině
cílem propagace. Správce by měl být natolik flexibilní, aby se dokázal vcítit
do věkové skupiny, aby se s ní uměl sžít. Neméně důležité je vytvořit si
vlastní komunikační styl a definovat image, se kterou se fanoušci ztotožní.
Základem úspěšné propagace prostřednictvím Facebooku je
interakce, které je možné docílit originálními, nikoliv opakovanými výzvami
k reakci, typu: „Co si o tom myslíte?“, „Jak se vám to líbí“, apod. Kromě
obsahu je nutné zaměřit se také na jeho formy a čas, kdy je nový příspěvek
publikován, přičemž uvádí příklad z výzkumu, podle kterého je sice
životnost příspěvku až 22 hodin, ale nejvce interakcí získá za 80 minut. Další
výzkum zase ukazuje, že nejaktivnější bývají uživatelé ve čtvrtek a
v neděli, přičemž prime time je 18-22 hodin.
Sama autorka není přesvědčena, že Facebook je pro knihovny
vhodným nástrojem, prostřednictvím kterého by měly vychovávat čtenáře, do něčeho je nenápadně
tlačit nebo je dokonce kritizovat. Jako závěrečnou radu proto doporučuje, aby
správci facebookových stránek byli vůči svým fanouškům především pozitivní.
Studii je možné nalézet ZDE
No comments:
Post a Comment