Josefa Haas, zdroj: werbewoche.ch |
Josefa Haas, rektorka institutu EB Züruch, zhodnotila
komunikaci jako společenskou záležitost, při které každá generace užívá nových
nástrojů a platforem. Pracovala s úvahou, kdy každá revoluce tvrdí, že
vytvoří nový svět, přičemž to samé se mimo jiné děje i v aktuálních
debatách o sociálních médiích. I ty přispívají kapkou světla do
neocivilizovaných časů. Záměry komunikace jsou podle ní jednou ze základních
součástí existence lidstva jako společenství. Ve své studii se zabývala
samotnými počátky interakce mezi médii a veřejnosti ve Švýcarsku. Použila své
znalosti vývoje nových médií s použitím konkrétních příkladů na
švýcarských médiích. Provedla analýzu změny v mediálních vztazích
v publiku, zejména zhodnotila vpád digitálních médií do Švýcarska. Z jejího
rozboru lze vycítit, že na jedné straně digitalizaci švýcarská média opatrně
spouštěla a na straně druhé také konzervativní švýcarské publikum opatrně
přijímalo.
„Technologie rozšiřují možnosti naší komunikace, uspokojující
zvědavost a je třeba formovat svou identitu a komunikovat prostřednictvím
vyprávění,“ tvrdí Josefa Haas. Je přesvědčena, že veškerá komunikace je vždy
jakousi lidskou mediální hrou – točí se kolem moci, lásky a peněz.
Ve své úvaze se historicky zaměřila na přístup švýcarských
médií k interaktivní komunikaci. Popisuje, jak Tages- Anzeiger zamířila
mezi čtenáře se sloganem Od každého, pro každého, cílem Landebote bylo vytvořit
si obrovskou síť přátel, kteří se podělí o své příběhy. Beobacher založil spotřebitelskou
komunitu, sdílící kritické připomínky k výrobkům a službám. Rádia pořádala
akce pro vybrané posluchače a zavedla call-in hudbu. Televize začínaly s
hlasováním, kdy se výsledky opíraly o hromadné vypínání a zapínání
elektronických zařízení v určitý moment. Rozmanitost způsobů jak
komunikovat byla podle Haas působivá. Ovšem základními prostředky, kterými
mohla média s veřejností aktivně komunikovat, byly dopisy a telefonické
hovory.
„Už od začátku noviny, časopisy, televize, a rozhlas
motivovaly publikum, aby se stalo součástí mediální značky komunity. Stalo se
tak na všech úrovních: obsah, komentáře, doporučení, diskuze, služby, události
a konvence,“ vysvětluje Josefa Haas. Také říká, že vybudování silného vztahu
s posluchači, čtenáři apod. je základem úspěchu mediálního marketingu.
Publikum není jen pouhým uživatelem, ale stává se součástí virtuální komunity.
To následně vede ke způsobu, jak se může mediální průmysl stát výdělečně
činným. Obchodní model mediálního průmyslu počítá s proměnou členů
komunity v zákazníky, kteří jsou ochotni platit za redakční služby a
využívat například mediálního světa jako zprostředkovatele reklam, kterými pak
následně ovlivní své zákazníky.
Ve své práci se poukazuje na nutnost rozlišení, zda jde
o technické dopady, příběhy sdílení mediální značky a v neposlední řadě
obchodní modely. „Digitální média nabízejí nové nástroje a scény pro mediální
divadlo. Tempo technické inovace hluboce zatřáslo s rozhodovacími
pravomocemi médií,“ vnáší myšlenku do své analýzy. Poukazuje na technologický
determismus, když říká, že technologická změna přichází se strukturálními a
kulturními změnami. S ohledem na ekonomickou krizi, která v době
studie probíhala, popisuje, jak změnil mediální svět přístup
k investování. To bylo důvodem, proč se švýcarští redaktoři příliš
nehrnuli do tehdy nového světa sociálních médií. Pro investice do nových
digitálních technologií potřebovali vážný důvod a také neměli jistotu, zda se
vložené investice vrátí v dostatečně krátkém čase.
Budování platformy pro digitální média tak ve Švýcarsku
podle autorky však přesto krok po kroku postupovalo. Podle jejího názoru by se
však starší média měla držet svých tradičních komunikačních platforem, které
jsou silné ve sladění komunity a jen opatrně integrovat ty nové. „Je pro ně
výhodnější držet si identitu své značky a nenechat se unést chvilkovými módními
vlnami,“ je přesvědčena autorka studie.
Nepopírá však, že interaktivita je důležitá pro úspěch
mediálních institucí jak v analogovém, tak i digitálním světě. Do způsobů ale
musí být vždy zohledněn již zmiňovaný předpoklad návratnosti investic. Výhodou
švýcarských médií je podle ní především fakt, že tamní média jsou velmi silná
v budování potřebné komunity a jejího zapojení do vzájemné komunikace.
Zároveň upozorňuje, že je nezbytné vždy dbát na každý okamžik komunikace s
publikem: první čtenář, posluchač, divák, cílové skupiny reklam, či účastníka
komunity obchodující se specifickým zbožím.
Na jednom konkrétním příkladu ukázala, jak významnou měrou
může digitalizace médií přispět k masovému zapojení se veřejnosti. Když
v roce 2012 nechal Tages- Anzeiger v Curychu online hlasovat své
čtenáře, zda by měl po novináři odhaleném skandálu předseda Swiss National Bank
odstoupit ze své funkce, do hlasování se zapojilo více než třiadvacet tisíc
respondentů, což je velmi vysoká míra účasti. Sice se nejednalo o odborný
výzkum, nicméně jde o ukázku jednoho z jiných, nových přístupů novinářů
k politickému skandálu. Druhé nejúspěšnější švýcarské noviny začaly zase
šířit proud živého zpravodajství po Twitteru, kvalita připomínek však byla
příliš nízká, takže se tento způsob komunikace neujal a byl zrušen.
Autorka také zmiňuje průzkumy, podle kterých většina
Švýcarských občanů není zapojena do politických debat o sociálních platformách.
Ne každý chce komunikovat na veřejnosti, většina lidí dává přednost sdílení
informací, názorů a pocitů v soukromém kontextu.
„Digitální média nahrazují dřívější komunikace jako je
telefonování, dopisování a setkávání se. Od silných mediálních značek většina
lidí očekává stále to samé. Jako by seděli v divadle, prožívali úspěšnou
inscenaci a pocity z ní, z výkonu herců, úžasných scén a citlivých
zvuků sdíleli jen tím, že sedí na židlích, mysleli si různé věci, ale tleskali
pořád stejně,“ uzavírá Josefa Haas.
Podle mého názoru se interakce české veřejnosti
prostřednictvím digitálních médií rozeběhla poměrně rychle, přičemž česká média
s jejich zavedením v rámci svých možností neváhala. Postupem času
však musela důsledkem masivního využívání a mnohdy i zneužívání například
internetových diskuzí sáhnout po regulaci. Češi, jak se zdálo, neměli potíž se
zapojováním se do veřejných diskuzí, ovšem z velké části pod rouškou
anonymity. I přes regulaci formou nutné registrace a stanovení pravidel však
média bojují s příspěvky, které odporují pravidlům slušné diskuze. Rozvoj
nových médií tak s sebou přináší i negativní stránky, které zvyšují nároky
na následnou činnosti samotných médií.
Studii je možné nalézt ZDE
No comments:
Post a Comment