Je těžké uvěřit, že je to teprve 10 let, kdy
bylo na stránku Youtube.com nahráno první video s názvem „Me at the zoo“.
Přitom se to zdá jako věčnost, jako by tu Youtube s námi bylo vlastně od
vždycky. Nevinně vyhlížející projekt se stal obrovskou bombou na poli internetu
a pouhý rok po vzniku této stránky, bylo zakladateli Jawedem Karim, Chadem
Hurleym a Stevem Chenem oznámeno, že práva na Youtube byla prodána společnosti
Google za více než jeden a půl miliardy dolarů.
Dnes si uživatelé Youtube denně přehrají více
než 2 biliony videí, každou minutu je nahrán 24 hodinový materiál a žádný
globálně známý hudební umělec už bez Youtube neexistuje a nefunguje. Probíhají
zde premiéry videoklipů, nahrávají se pozvánky na velké události, dokonce se
zde veřejně známé osoby často vyjadřují k aktuálním problémům nebo
k osobním selháním. Propásli jste předávání Oscarů nebo chcete vidět
poslední přehlídku vašeho oblíbeného návrháře? Na Youtube najdete všechno! Jak
dlouho tomu tak však ještě bude?
Youtube se stala neodmyslitelnou součástí
online světa. Díky vlivu a počtu návštěvníků, které tato stránka má, se
postupně začala využívat jako ostatní média a logicky se začala zkoumat
aktivita uživatelů. Zrovna tak vznikla i studie švédských profesorů Pelleho
Snickarse a Patricka Vonderaua The
Youtube Reader, která umožňuje čtenářům nahlédnout pod povrch a zapojit se ke
kritice tohoto serveru a od které se tento článek odvíjí.
Snickers a Vonderau ve své studii uveřejňují
hned několik esejí od předních mediálních a filmových vědců z celého
světa, kteří o Youtube pojednávají jako významné nové formě masmédií a moderní
kultury. Od začátku se snaží poukázat na dvě tváře Youtube – tu, která
demokraticky umožňuje komukoliv nahrát nebo zhlédnout video, na druhou stranu
také tu, která poskytuje možnosti virálního marketingu, podprahových reklam a
industriálního použití. Youtube samo sebe nazývá „fórum pro lidi, kteří se
chtějí spojit, informovat a inspirovat napříč celým světem a distribuční
platformou pro tvůrce originálního obsahu a malé i velké inzerenty“. Důležitou
součástí Youtube je však i možnost sdílení a kooperace s dalšími
sociálními sítěmi a blogy, které z něj tak dělají mnohem větší a
významnější součást nových médií.
Studie
je rozdělena na 6 částí, ve kterých se k dané problematice vždy vyjadřuje
několik odborníků. Kapitoly se dělí na Mediality (tato část hovoří převážně o
tom, jak se Youtube propojuje s ostatními novými médii a jaké jsou jeho
možnosti. Jsou to předpovědi, jak si Youtube povede v budoucnu, čím se
může stát a jakou bude mít pozici na mediálním poli), Usage (neboli používání –
zde se jedná o konkrétní postupy, výhody a nevýhody serveru, hodnocení pro
denní uživatele), Form (zkoumající estetiku a kvalitu videí, která se na Youtube objevují a rozdělení podle obsahu), Storage (tento oddíl se věnuje
ekonomickému pohedu na věc, probírá potenciální zisky i ztráty atp.), Industry (zamřeno
na zpoplatnění služeb) a Curatorship.
V sekci
Mediality se Richard Grusin (60-67) vyjadřuje k tomu jaký má on sám postoj
k Youtube a zda se dá, nebo nedá tato platforma považovat za médium. Čerpá
z práce mnoha specialistů, kteří se k problematice vyjadřují
z různých postojů a s rozličnými argumenty.
Je Youtube medium, nebo není? Záleží na tom, jestli je Youtube pouze bohatým
archivem, sociální sítí nebo komunikačním kanálem, skrz který probíhá mezi
uživateli a médiem samotným nějaká interakce. Je Youtube pouze poskytovatelem a
spojovatelem, nebo aktivním mediátorem?
Někteří
profesoři, věnující se novým médiím, považují Youtube za pouhý remediační kanál
TV. Skupina expertů, kteří s tímto názorem nesouhlasí, se zase naklání
k tomu, že Youtube není pouze formou remediace, ale že samo poskytuje
rozšíření příběhů, možnost nahlédnout na různé komentáře, vyjádření či
rozšiřující zprávy. Youtube by se se svým množstvím uživatelů (a to nejen těch,
kteří mají na Youtube svůj kanál, ale i bloggeři, uživatelé sociálních sítí
sdílející videa atd.) navíc splňuje McLuhanovu extrémní podmínku fungujícího
média, kterou je, že médium je schopné poskytnout uživateli možnost dostat se
myšlenkou mimo své tělo a napříč vesmírem, do jiných zemí atd. Je pravdou, že
s Youtube se dá cestovat po celém světě nezávisle na tom, jestli jste se
rozhodli podívat se na 7 divů světa, mládě opice či hokejový zápas probíhající
na druhé straně polokoule. Ve vzduchu však stále poletuje otázka, zda je tato
podmínka opravdu adekvátní a korektní a co vlastně McLuhan svým „nervovým
systémem“ myslel? Je to opravdu tak, že skrz Youtube dokážeme kulturně obohatit
náš život a vzdělat se, nebo spíš fakt, že nás média silně psychicky ovlivňují?
Americký
historik a teorietik Kazys Varnelis se k Youtube jako k médiu staví
velice kriticky. Považuje ho za médium, které globálně způsobuje sociální změny
a které značně ohrožuje televizní vysílání. Youtube má totiž tu výhodu, že na
něm sledujete jen to, co opravdu chcete, odebíráte jen kanály, které vás skutečně
zajímají a spotřebitelé se tak vždy dostávají k tomu, co skutečně hledají.
Zároveň je ale Youtube atraktivní spíše pro aktivní uživatele, kterým nevadí
vyhledávat, z čehož vyplývá, že je to medium natolik pokrokové a moderní,
že není přístupné pro všechny věkové kategorie. Je to médium 21. století. Dáte
přednost pohodlnému přepínání programů s hrozbou, že nenajdete nic, co by
vás zajímalo, nebo si raději sednete k počítači, strávíte čas nad
vyhledáváním přesně toho materiálu, který chcete?
Studie, kterou
Snickers s Vondreauem provedli, se zabývá různými směry, ve kterých se Youtube
angažuje. Ať už se jedná o různé herní konzole nebo možnost sdílení libovolného
videa na všechny dostupné sociální sítě, marketingové zastoupení Youtube ví,
jak na to. V dnešní době je tato stránka s videi tak populární a tak
využívaná, že je standardně používána během výuky na středních i vysokých
školách, jako součást prezentací velkých firem a videa na ní dohledávají
uživatelé všech věkových kategorií, čímž se výrazně liší od jiných podobných
platforem.
Youtube má skutečně bohatý obsah. Primárně je
plný hudebních videoklipů, ať už amatérských nebo profesionálních (naleznete
zde také mnoho cover verzí různých písniček – ty jsou obecně velice zajímavou
součástí této platformy. Nejeden umělec, jež nahrával na YT covery se stal díky
němu veřejně známou osobou či uznávaným umělcem.) Dále je to zdroj trailerů,
sneak peaků, promo videí a pozvánek do kina či ke sledování populárního seriálu
v TV. Méně obvyklé (stále však hovoříme v řádu miliard) jsou pak
taneční videa a různé tutoriály a na neposledním místě dokumenty a domácí
tvorba.
V současné době se velice často hovoří o
zpoplatnění Youtube. Není jisté, zda to nejsou jen plané poplachy, jako tomu
bylo již několikrát například na Facebooku,
ale vzhledem k tomu, že reklamy jsou dnes standardní součástí snad
každého videa, nebylo by se čemu divit. Z této platformy se stal velký
business, na kterém vydělávají producenti a majitelé labelů a profilů
z celého světa. Je jasné, že z těchto stránek neprosperují uživatelé,
ale především investoři a majitelé stránek a oficiálních profilů VEVO. Proto na
vzniká konflikt, zda je Youtube vlastně ještě otevřenou komunitou pro
veřejnost, nebo spíše marketingový tah a reklama. Tak či tak, popularita Youtube
a nadšení uživatelů stále roste a „kliky“ na videích den ode dne rostou.
Tato konkrétní studie pochází z roku
2009 a tak v ní není zahrnuta spousta informací, novinek a proměn, kterými
Youtube prošlo. I přesto, že publikace je v podstatě novou záležitostí,
vývoj v této sféře je tak rychlý, že by se dala považovat za zastaralou a
neaktuální. Svět nových médií jde kupředu rychleji, než jsou odborníci schopni
reagovat, otázkou zůstává, jak dlouho budou tato media ještě „openspace“ a kdy
se stanou pouhým strojem na vydělávání peněz? A pokud ano, budou to uživatelé
trpět, nebo vznikne úplně nová platforma s novými možnostmi a podobou?
Dovolte mi, abych vám představil LE-MERIDIAN FUNDING SERVICES. Jsme přímo do čistého úvěru a financování projektů z hlediska investic. Poskytujeme finanční řešení soukromým / společnostem hledajícím přístup k finančním prostředkům na kapitálových trzích, tj. Ropu a zemní plyn, nemovitosti, obnovitelné zdroje energie, léčiva, zdravotnictví, dopravu, stavebnictví, hotely a atd. Můžeme financovat až 900 000 000 000 dolarů ( Devět set milionů dolarů) v jakémkoli regionu světa, pokud bude na projektech zaručena návratnost investic ve výši 1,9%.
ReplyDeleteLe-Meridian financování.
Email Kontakt info@lemeridianfds.com
WhatsApp ... + 19893943740.