Fascinuje vás film
Blízká setkání třetího druhu od režiséra Stevena Spilberga? Chtěli jste být jako
děti kosmonautem, ale v dospělosti vás odvaha přešla? Sníte o práci v NASA,
ale na studia vesmírného inženýrství už je podle vás pozdě? Nevadí, staňte se
clickworkerem a hledejte marťany z pohodlí domova.
„ClickWorkers“ je malým
experimentálním projektem NASA, který zapojuje dobrovolníky z řad veřejnosti
do průzkumu planety Mars. Princip je jednoduchý, dobrovolníci mohou pracovat,
kdy chtějí a na jak dlouhý „pracovní úvazek“ se rozhodnou. Americkému Národnímu
úřadu pro letectví a kosmonautiku přesto šetří čas – zpracovávají totiž tak
objemná data, která by za normálních okolností vyžadovala měsíce pozornosti
vědců. Jak je to možné?
Web projektu nazvaný Be a Martian umožňuje uživatelům
stát se regulérním obyvatelem Marsu – Martianem
– v kokpitu vesmírné lodi si stačí vytvořit profil a dát se do hry – tedy do
práce. Zatímco se dobrovolníci probírají stovkami fotografií rudé planety a
pomáhají tak vytvářet kompletnější mapu planety, sbírají body. V další „hře“
uživatelé počítají množství kráterů na povrchu Marsu, což je metoda, která
pomáhá vědcům odhadnout stáří jejího povrchu.
Před spuštěním projektu
v roce 2001 se NASA zabývala
otázkami, zda je veřejnost připravena, ochotna a schopna pomoci vědě a také, zda
jsou tyto metody masové analýzy schopny přinést stejně kvalitní výsledky jako tradiční
vědecké metody.
Pro svůj výzkum zvolila
princip, jenž se dnes nazývá crowdsourcing, odvozený od sloučeniny slov „crowd“
neboli dav a „outsourcing“,
ve smyslu získávání vnějších zdrojů. Jde o způsob dělby práce - úkol zadaný jako
všeobecná výzva – opírající se o trend působení masové spolupráce, která
umožňuje využití technologie webu k dosažení potřebných záměrů. Může jít také
o komunitu uživatelů, vytvářející webový obsah. Cílem však nemusí být jen
finanční zisk. Veřejnost může být vyzvána na spolupráci v designerské soutěži,
stejně jako při organizování humanitární pomoci, při charitativní sbírce či k pomoci
při třídění a analyzování velkého objemu dat.
I když se jedná o nový termín, principy crowdsourcingu se užívaly i v minulosti,
v polovině 19. století byl díky milionům poslaných příspěvků od veřejnosti
napsán Oxfordský slovník angličtiny. V současné době se stal online crowdsourcing
velmi populárním a na webu jsou k dohledání stovky a
stovky projektů.
Ačkoli se zdálo být mapování
kráterů clickworkery pro vědce užitečné, zpočátku pro jejich využití
neexistoval žádný konkrétní plán. Až v roce 2007 s přepracováním webové
stránky Be a Martian vyvstaly před
clickworkery již zmíněné mise. Agentura NASA doufá, že zapojením veřejnosti do
této analýzy, se jí podaří nejen prozkoumat velké množství dat a přispět k nalezení
dalších objevů a upozornit na problematiku objevování vesmíru, ale také přitáhnout
pozornost budoucí skutečné generace badatelů, což je jedna z velkých výhod
crowsourcingu.
Crowdsourcing je často
spojován také s kreativitou a s komunitami sršícími nápady, které se díky
zdravé "soutěživosti" rozvíjí. Fenomén designerského a
marketingového crowdsourcingu se uchytil i v České republice. Na portálu topdesigner.cz mezi sebou soutěží
designéři o nejlepší návrh loga či webového designu pro různé firmy. Inspiraci
nalezl na zahraničním portálu crowdspring.com.
Dalšími crowdsourcingovými weby jsou internetové komunity nabízející kreativní
nápady jako futurebakery.cz, mámnápad.cz nebo služba kvalikvant.cz, jež
vsází na tzv. instantní crowdsourcing - potřebujete-li vymyslet název pro svůj
nový produkt a invence vám došla, není nic jednoduššího než zadat již
připravený dotazník a nechat jej zodpovědět respondenty.
Výše zmíněné weby
dozajista přináší velké množství kvalitních nápadů, avšak optimistické vize o
vzájemných interakcích a inspirativním prostředí, které rychle a kreativně
vyřeší váš problém, považuji za přehnané. Šití horkou jehlou se nemusí vyplatit
a spoléhat na správné úsudky internetového davu také ne. Komunity uživatelů
jistě konkurují profesionálům svou cenou i kvalitou, avšak klient se musí
smířit s tím, že stejné nápady mohlo za levný peníz získat i mnoho
dalších. Navíc se těmito nabídkami devalvuje cena skutečně kvalitních projektů
a výtvorů. Nepěkného výsledku se můžete
dočkat i tehdy, když se internetových uživatelů zeptáte, jak by mělo vypadat
vaše nové logo.
Proto doporučuji se při styku s crowdsourcingem raději nenechat strhnout přehnaným optimismem nekonečných vod internetu; počítat s útoky internetových trollů, s faktem, že vkus davu, nemusí být ten nejchytřejší a také, s myšlenkou, že užití webové aplikace na počítání kráterů k vědeckým účelům nemá naštěstí nic společného s kreativitou, ale opírá se o analýzu dat.
Proto doporučuji se při styku s crowdsourcingem raději nenechat strhnout přehnaným optimismem nekonečných vod internetu; počítat s útoky internetových trollů, s faktem, že vkus davu, nemusí být ten nejchytřejší a také, s myšlenkou, že užití webové aplikace na počítání kráterů k vědeckým účelům nemá naštěstí nic společného s kreativitou, ale opírá se o analýzu dat.
No comments:
Post a Comment