Tuesday, February 17, 2015

NASA potřebuje vaši pomoc při objevování vesmíru!




Fascinuje vás film Blízká setkání třetího druhu od režiséra Stevena Spilberga? Chtěli jste být jako děti kosmonautem, ale v dospělosti vás odvaha přešla? Sníte o práci v NASA, ale na studia vesmírného inženýrství už je podle vás pozdě? Nevadí, staňte se clickworkerem a hledejte marťany z pohodlí domova.

ClickWorkers“ je malým experimentálním projektem NASA, který zapojuje dobrovolníky z řad veřejnosti do průzkumu planety Mars. Princip je jednoduchý, dobrovolníci mohou pracovat, kdy chtějí a na jak dlouhý „pracovní úvazek“ se rozhodnou. Americkému Národnímu úřadu pro letectví a kosmonautiku přesto šetří čas – zpracovávají totiž tak objemná data, která by za normálních okolností vyžadovala měsíce pozornosti vědců. Jak je to možné?

Web projektu nazvaný Be a Martian umožňuje uživatelům stát se regulérním obyvatelem Marsu – Martianem – v kokpitu vesmírné lodi si stačí vytvořit profil a dát se do hry – tedy do práce. Zatímco se dobrovolníci probírají stovkami fotografií rudé planety a pomáhají tak vytvářet kompletnější mapu planety, sbírají body. V další „hře“ uživatelé počítají množství kráterů na povrchu Marsu, což je metoda, která pomáhá vědcům odhadnout stáří jejího povrchu.

Před spuštěním projektu v roce 2001 se NASA zabývala otázkami, zda je veřejnost připravena, ochotna a schopna pomoci vědě a také, zda jsou tyto metody masové analýzy schopny přinést stejně kvalitní výsledky jako tradiční vědecké metody.

Pro svůj výzkum zvolila princip, jenž se dnes nazývá crowdsourcing, odvozený od sloučeniny slov „crowd“ neboli dav a „outsourcing“, ve smyslu získávání vnějších zdrojů. Jde o způsob dělby práce - úkol zadaný jako všeobecná výzva – opírající se o trend působení masové spolupráce, která umožňuje využití technologie webu k dosažení potřebných záměrů. Může jít také o komunitu uživatelů, vytvářející webový obsah. Cílem však nemusí být jen finanční zisk. Veřejnost může být vyzvána na spolupráci v designerské soutěži, stejně jako při organizování humanitární pomoci, při charitativní sbírce či k pomoci při třídění a analyzování velkého objemu dat.  I když se jedná o nový termín, principy crowdsourcingu se užívaly i v minulosti, v polovině 19. století byl díky milionům poslaných příspěvků od veřejnosti napsán Oxfordský slovník angličtiny. V současné době se stal online crowdsourcing velmi populárním a na webu jsou k dohledání stovky a stovky projektů.

Ačkoli se zdálo být mapování kráterů clickworkery pro vědce užitečné, zpočátku pro jejich využití neexistoval žádný konkrétní plán. Až v roce 2007 s přepracováním webové stránky Be a Martian vyvstaly před clickworkery již zmíněné mise. Agentura NASA doufá, že zapojením veřejnosti do této analýzy, se jí podaří nejen prozkoumat velké množství dat a přispět k nalezení dalších objevů a upozornit na problematiku objevování vesmíru, ale také přitáhnout pozornost budoucí skutečné generace badatelů, což je jedna z velkých výhod crowsourcingu.

Crowdsourcing je často spojován také s kreativitou a s komunitami sršícími nápady, které se díky zdravé "soutěživosti" rozvíjí.  Fenomén designerského a marketingového crowdsourcingu se uchytil i v České republice. Na portálu topdesigner.cz mezi sebou soutěží designéři o nejlepší návrh loga či webového designu pro různé firmy. Inspiraci nalezl na zahraničním portálu crowdspring.com. Dalšími crowdsourcingovými weby jsou internetové komunity nabízející kreativní nápady jako futurebakery.cz, mámnápad.cz nebo služba kvalikvant.cz, jež vsází na tzv. instantní crowdsourcing - potřebujete-li vymyslet název pro svůj nový produkt a invence vám došla, není nic jednoduššího než zadat již připravený dotazník a nechat jej zodpovědět respondenty.

Výše zmíněné weby dozajista přináší velké množství kvalitních nápadů, avšak optimistické vize o vzájemných interakcích a inspirativním prostředí, které rychle a kreativně vyřeší váš problém, považuji za přehnané. Šití horkou jehlou se nemusí vyplatit a spoléhat na správné úsudky internetového davu také ne. Komunity uživatelů jistě konkurují profesionálům svou cenou i kvalitou, avšak klient se musí smířit s tím, že stejné nápady mohlo za levný peníz získat i mnoho dalších. Navíc se těmito nabídkami devalvuje cena skutečně kvalitních projektů a výtvorů. Nepěkného výsledku se můžete dočkat i tehdy, když se internetových uživatelů zeptáte, jak by mělo vypadat vaše nové logo.  

Proto doporučuji se při styku s crowdsourcingem raději nenechat strhnout přehnaným optimismem nekonečných vod internetu; počítat s útoky internetových trollů, s faktem, že vkus davu, nemusí být ten nejchytřejší a také, s myšlenkou, že užití webové aplikace na počítání kráterů k vědeckým účelům nemá naštěstí nic společného s kreativitou, ale opírá se o analýzu dat.




 


No comments:

Post a Comment