Monday, December 13, 2010

Prečo je niekto slávny na webe a prečo si treba zachovať chladnú hlavu

“Once something has spread succesfully and exponentially you can only conclude that it has gone viral, but saying that a piece of content is viral before it has been unleashed onto an audience is simply wishful thinking”

Citát z marketingovej učebnice dáva nádej tým, ktorých opustila chuť hľadať paradigmy a východiská vo frakcii internetových memov. Istý čas tento malý vesmír observujem a márne spájam svoje myšlienky s tým, o čom píšu renomované osobnosti internetu. Môj rozkol umocnil pred pár dňami zdesený brat, ktorý mi tvrdil, že internet ako ho poznáme zanikne. Že sa fragmentarizuje, že ho vysmejú jeho potomkovia. Zablúdil v začarovanom kruhu technológie, kofeínu a postmoderny.

Dôvod novodobej skepsy možno modelovať na internetovom meme s názvom 241543930.
Pod týmto kryptografickým názvom sa schováva klasický hack vyhľadávacích mechanizmov a komunita mrazničkových hláv. Jadro “myšlienky” spočíva v tom, že zostrojíte fotku kde má niekto hlavu v mrazničke. Následne použijete tag 24154390 ktorým ju označíte. Tento mem má na svedomí David Horvitz, ktorý na svojom účte spravil prvú takúto fotku, s ktorou nechal aj odkaz, výzvu, ktorá prinútila ostatných užívateľov k nasledovaniu takéhoto správania. Po roku a pol a tisíckach fotiek majú vlastnú fanpage tohto memu aj Japonsko či Velká Británia.

Čo motivovalo ostatných užívateľov možno len ťažko dešifrovať. V takýchto prípadoch sa treba obrátiť na Henryho Jenkinsa, pretože viac ako iný ponúka vysvetlenie aj pre takúto situáciu, keď tvrdí, že kolektívna inteligencia, ktorá sa deje v nás je s internetom neodlúčne spojená. Informácií je príliš mnoho na to, aby sme si ich nechávali len pre seba. Preto sa obraciame k ostatným užívateľom, samozrejme je v tomto procese množstvo sociálnych aspektov. “Convergence occurs within the brains of individual consumers and through their social interactions with each other. Each of us constructs our own personal mythology from bits and fragments of information extracted from the media flow and transformed into resources through which we mace sense of our everyday lives. Because there is more information on any given topic that anyone can store in their head, there is an added incentive for us to talk among ourselves about the media we consume.”



Chuť podielať sa a participovať na niečom vedie ostatných užívateľov k tomu, aby túto informáciu zdieľali. Oproti ostatným memom, ktoré sa v súčastnosti vyskytujú na internete 24154390 neponúka na prvý pohľad jasný humor, avšak neobchádza bizardnosť a jedinečnosť. Jeho sila spočíva v komunite. Ak si dáte hlavu do mrazničky a necháte sa zväčniť, udeje sa niečo fantastického. Nezmyselnosť tohto konania vystrieda pocit participácie na niečom väčšom, príjemný chlad a osvieženie. Prílišne povrchný názor na veci s potrebou mať všetko vysvetlené a obdarené zmyslom nás niekedy dokáže pripraviť o zážitok. Minimálne je to zábavné a jedinečné lepšie ako väčšina činnsotí vykonávaná na internete. Stavím sa, že väčšina z Vás sa k takejto činnosti nedostala. Nejde o to zmeniť a zachrániť svet, ale nachvíľku si od rôznych starostí odpočinúť a schladiť si hlavu.



Daniel Koreň
342314

No comments:

Post a Comment