Sunday, December 12, 2010

Když pouhá skutečnost nestačí

Představme si svět, ve kterém je pohled na jakýkoli objekt našeho zájmu doplněn o další informace, které si přejeme. Díváme se na vzdálený, neznámý hrad na protějším kopci a z displeje našeho mobilního telefonu předčítáme o jeho historii, vzdálenosti od nás, otvírací době. Nic však nehledáme, jediné co jsme provedli bylo, že jsme telefon namířili jeho směrem.



Zní to jako ze sci-fi filmů. Jde však o technologii dostupnou již dnes. Takzvaná rozšířená realita, jak se tento fenomén nazývá, je technologie, která doplňuje běžnou realitu o počítačem generované informace. Jedná se o mezistupeň mezi realitou virtuální a tou “obyčejnou”. Nejsou k ní zapotřebí ani žádné speciální přístroje. Technologie pokročila již natolik, že je v podobě moderních mobilních telefonů dostupná téměř každému. Myšlenka to však není nikterak mladá. V podobě HUD (head up display) byla známa z bojových letounů již v osmdesátých letetech minulého století.


Dnes lze využít k mnohým účelům. Téměř každý z nás se s ní již setkal, aniž by si to uvědomil. Například komentované sportovní přenosy, během kterých je rozebírán zákrok fotbalového hráče pomocí kreslení červenou tužkou na pozastavený obraz hřiště, je jedním z příkladů. Její možnosti jsou však rozsáhlé. Velký potenciál se skrývá v cestování, kde za pomocí obsáhlých databází, kterými oplývá internet, mohou být o množství informací doplněné důležité památky. Jednou z aplikací pro mobilní telefony, která této možnosti využívá je Wikitude. Po jejím spuštění na telefonu, stačí namířit objektiv fotoaparátu na vybraný objekt a číst texty třeba z Wikipedie, podobně jako Google Earth, avšak přímo v terénu a zábavněji. Jistě, je zapotřebí telefon, který obsahuje čip GPS a digitální kompas pro rozpoznání směru, kterým se díváme, to vše však už začíná být na poli “chytrých” telefonů běžnou výbavou.



Technologie není užitečná pouze při cestování. Mnohé známé, velké firmy používají rozšířenou realitu ve svých marketingových kampaních. Patří mezi ně Toyota, Mini, Ikea, Nike a mnozí další. Společnost Ikea například vyvinula softwarový katalog pro mobilní telefony, který umožňuje prohlédnout si sedačku v kontextu vašeho domova před jejím zakoupením. Jednoduše na zem ve svém obýváku umístíte speciální značku, kterou aplikace ve vašem telefonu rozpozná a na její místo na displeji promítne žádaný kus nábytku v reálné velikosti.Fantazii se meze nekladou a způsoby využití této technologie jsou široké. Mezi její nesporné výhody jistě patří nulové provozní náklady, které jsou odvozeny pouze od množství digitalizovaných informací a také jednoduchost jejího použití. Stačí jen namířit kameru správným směrem.
Dostupné technologie, které nám ulehčují život, se pomalu vkrádají do každodenní reality našich světů. Rozšířená realita bude jistě brzy součástí všedního dne, podobně jako mobilní telefony v našich kapsách. Funkční a laciný pomocník, neb naprostou většinu dostupného obsahu si generují uživatelé sami. Ať už jde o databáze internetových encyklopedií, nebo o samotné aplikace umožňující výhody rozšířené reality využívat. Snadno budeme moci obohatit pohled na svět kolem nás o užitečné informace, které pro nás už někdo jiný dříve připravil, nebo se i sami budeme moci podílet na tvorbě novýh obsahů.

No comments:

Post a Comment