Sunday, December 12, 2010

Epická bitva v ulicích Prahy

aneb fandíte Aragornovi nebo Karkulce?


Je tomu asi jeden nebo dva měsíce, co se ke mně skrze facebook dostal odkaz na youtube video, v němž se odehrává ne zcela typický konflikt dvou pražských řidičů. Amatérské video, které zřejmě na mobil natočili náhodní kolemjdoucí mladiství, kterým se potyčka asi zdála jako potenciálně vhodný materiál k šíření po internetových kanálech.


Internetová komunita vymyslela aktérům potyčky přezdívky. Řidič mercedesu s mečem: Aragorn a taxikář podle barvy teplákové soupravy Karkulka.

Vidíte něco zajímavého, zábavného, natočíte nebo vyfotíte to mobilem a sotva se dostanete k internetu, už to sdílíte na sociální síti. Podle tohoto „vzorce chování“ nejspíš přemýšleli i autoři videa, které jim, ač v anonymitě, vysloužilo jistou slávu. Video vyvolalo v prostředí českého internetu poprask a v zápětí se z něj stal objekt parodování a remixování. Objevily se předělávky např. s hudbou z Mortal Kombat nebo Star Wars, které dokreslují bojovou náladu videa. Vzniklo i množství memů, např. kde je postava pražského Aragorna umístěna do bitevních scén velkofilmů nebo jeho obličej nahrazují známé hrdinské postavy.



( Několik dalších jich najdete >zde< )
To ovšem pro internet není žádné nové chování. Uživatelé skrze Web 2.0 a jednoduché nástroje nejsou již jen uživateli- konzumenty, ale jsou schopni viděný obsah upravit a předělat, stávají se produkujícími uživateli.

Mě osobně překvapila spíše reakce našich masmédií. Běžně podobné výstřelky internetu přehlížejí, proč je tomu tentokrát jinak? Je to pro český internet tak velký fenomén, že si masmédia nemohla nevšimnout? Takto reagovala naše nejsledovanější televize:

TV Nova přišla se svou verzí, která vyznívá ve prospěch spíše řidiče taxíku, vyvolala spoustu negativních reakcí. Na její email a facebookové stránky přišly desítky rozhořčených dopisů od fanoušků, kteří touto cestou požadují objektivní reportáž a omluvu Aragornovi.

Facebook má i minimálně dvě skupiny vyjadřující Aragornovi podporu. 1) Aragorn v Praze 2) Som za meč v povinnej výbave auta. Jejich fanoušci, jichž je touto dobou přes 10 000, si vyměňují další informace k události. Zajímají se, jak kauza pokračuje, a vyjadřují souhlas s nošením pádného nástroje pro vlastní obranu před podobnými individui. Dokonce je možné si pořídit nálepku na zadní sklo auta Sword on Board – My Safety 1st

Z populárního videa, které žije na internetu,tedy ve světě nehmotném, se odkazy na něj přesunuly do světa fyzického. Na zadní skla aut.

Ani bulvární tisk neopomněl internetovou senzaci okomentovat. Pod článkem opět zapálená diskuze příznivců jedné či druhé strany. O to překvapivější je fakt, že reagovala svým způsobem i televize veřejnoprávní. (ČT1: AutoMotoStyl 30.10.2010)
Moderátoři se pro tento díl oblékli jako aktéři bitky a přizpůsobili jim trochu i svoje chování a vyjadřování. Což se dá do jisté míry srovnat s parodickými video reakcemi na youtube. Jeden uživatel sdílí video a druzí udělají ve stejné „estetice“ udělají video podobné a původní video parodují.
Článek v Instiktu hlásá, že z Aragorna se stala mediální hvězda



Podle jednoho příspěvku na facebooku, je námětu Aragorna a Karkulky využíváno i v reklamě v rádiu:


Aragorn s Karkulkou dobyli svým soubojem spoustu médií. Začali jako video. Pak vznikly obrázky, parodie, memy, vzbudili rozruch a našly si i cestu do „starých“ médií – tisk a televize. Internetové fenomény se do televize dnes již běžně dostávají přes seriály, které žijí z populární kultury (Southpark, The Simpsons), ale příspěvek v hlavním večerním zpravodajství je docela jiná záležitost. Uvidíme v českém prostředí takových případů, co se dostanou do těžkopádných masmediálních gigantů více?

UČO343545
Adéla Štelclová

No comments:

Post a Comment