Saturday, December 11, 2010

Vše je v pohybu, vše je relativní - vše je na hovno



Trailer k brazilskému koprofilnímu pornografickému snímku Hungry Bitches vešel ve známost pod jménem 2 Girls 1 Cup. Neoficiálním názvem dostatečně výstižným, aby zahrnul tři hlavní aktéry videa, dvě dívky a jeden kelímek, a dostatečně neurčitým, aby zakryl, co se mezi nimi odehrává podstatného – defekaci, zvracení, pojídání výkalů. Čím však může být tento extrémní pornografický materiál příznačný pro kulturu doby konvergence?

Ruský literární vědec M. M. Bachtin představil jako dominantní prvek lidové smíchové kultury středověku a renesance tzv. princip karnevalizace. Tomu je vlastní především logika „obrácenosti“ a „naruby“, neustálé zaměňování vztahů „nahoře“ a „dole“, „uvnitř“ a „vně“. Karneval v opozici k oficiálním církevním a světským svátkům rozrušoval hranice panujících hierarchií – stavovských, majetkových, služebních, rodinných, věkových. Lidové slavnosti a humor tak plnily nezastupitelnou podvratnou funkci vůči stávajícímu řádu, normám, pravdám, privilegiím, zákazům a morálním hodnotám. Například v díle francouzského renesančního prozaika François Rabelaise nachází Bachtin z rozmanitých typů smíchové obraznosti převahu materiálně tělesného životního principu, který zahrnuje mj. obrazy těla, vyprazdňování a pohlavního života. Logika karnevalizace se zde obrací ke „spodku“ – zemi, pohlavním orgánům, útrobám, zadnici. Toto snižování je pak ve všech případech odkázáno do sféry plodnosti, nového početí a zrození v nové bohatosti.



Jedinečnost fenoménu 2 Girls 1 Cup tkví především v tom, jak o logice smíchové (nejen) internetové lidové kultury vypovídá skrze zužitkování sebe samého coby kulturního artefaktu, přičemž tento proces zužitkování se metaforicky zrcadlí v textu videa zobrazujícího defekaci, zvracení a pojídání výkalů. Logika zaměňování „nahoře“ a „dole“, „dovnitř“ a „ven“ je zde vyjevena v explicitní doslovnosti snímané defekující zadnice, neustálém vyprazdňování obsahu žaludku ústním či řitním otvorem a jeho opětovném naplňování exkrementy a zvratky. Hierarchickou strukturu ve směru od shora dolů ve formě producent (výrobce) – oficiální distribuční kanál – recipient/konzument nahrazuje převrácená reverzibilní logika, neustálý proces nelineární výměny mezi produkcí a konzumpcí. Statický komunikační model zdroj – sdělení – příjemce střídá dynamický proces vyjednávání, přetváření a čtení „proti srsti“. Trailer k filmu Hungry Bitches z produkce společnosti MFX Media, tak prochází symbolickou cestou trávicí soustavy, rozmělněním, mechanickým zpracováním a vyloučením exkrementu, který však, tak jako statkové hnojivo, znamená plodnost a zrození nového. Video získává pro nově definované teritorium kulturního oběhu – stojící mimo fanoušky koprofilního pornografického žánru – název 2 Girls 1 Cup a posléze je koncovými uživateli, nyní již producenty, využito ke tvorbě zcela nového obsahu a totiž videí, která zaznamenávají reakce diváků sledujících 2 Girls 1 Cup. Neustávající logika reverzibility a výměny navrací tento nový produkt zpět produkčním společnostem k dalšímu přetvoření a zužitkování. Tak lze nalézt motiv diváka sledujícího 2 Girls 1 Cup například v jedné z epizod seriálu Family Guy či broadwayském muzikálu Avenue Q.

Závěrem lze v souvislosti s kulturou doby konvergence společně s tvůrci recesistického webu zabývajícího se „vědeckým pojednáním a analýzou hovna“ prohlásit, že vše je v pohybu, vše je relativní – vše je na hovno.

Literatura:
Bachtin, Michail Michailovič (2007): Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha: Argo.

Tematická četba pro zájemce:
Jak funguje lidská mašina / Nad fekálním cynismem Ferreriho Velké žranice

Lidová smíchová kultura z vysokoškolského prostředí MU: Ho*no ve výtahu

No comments:

Post a Comment