Konečne sa otázka o tom, či sťahovanie hudby zabíja hudbu samotnú, stáva prežitkom. (Možno ešte pár časopisov pre domáce paničky túto katastrofickú predstavu živí, ale aj to je snáď len z toho dôvodu, že ono to je ako autorom daného článku, tak i dotyčnej domácej paničke úplne jedno.) Našťastie existujú hudobné telesá, ktoré už niekoľko rokov dozadu túto otázku hodili za hlavu a tak, napríklad, si mohli poslucháči pred tromi rokmi stiahnuť za ľubovoľnú cenu album In Rainbows od kapely Radiohead. Niektoré zoskupenia dokázali i veľmi rýchlo uchopiť tvorivý potenciál svojich fanúšikov a začali ponúkať svoje skladby voľne na stiahnutie za účelom remixu.
Avšak vyššie spomínané boli stále len takými záchvevmi v porovnaní s tým, na čom začala pracovať hudobná cirkusantka Amanda Palmer.
Amanda Palmer je žena, hudobníčka, niekdajšia divadelníčka či performérka živých sôch. Amanda Palmer sa vie pohybovať v ruchu ulice a túto schopnosť dokáže využiť aj na križovatkách webu, kde stačí nájsť len tých správnych ľudí a mať silné lakte na pretlačenie sa. Internet a sociálne siete sú podľa jej vlastných slov taktiež rušnou ulicou, ktorej zvráteným pravidlám sa treba naučiť a ktoré sa treba naučiť využívať pre svoj prospech.
A tak sa Amanda, po nezhodách s vydavateľstvom, ktoré bližšie opisuje na svojom blogu, rozhodla prevziať iniciatívu do vlastných rúk, či lepšie povedané, do svojho Twitter konta. Nie je nič nezvyčajné, že Amanda publikuje nové tweety niekoľkokrát za hodinu. A rovnako nie je nič nezvyčajné, že jej fanúšikovia neustále odpovedajú.
Takže Palmer neváhala, rýchlo sa zorientovala a dokázala využiť hneď niekoľko fenoménov naraz. Radosť fanúšikov z kontaktu s interpretom, nadšenie fanúšikov pre podieľanie sa na veciach a rovnako i veľmi dobre fungujúce promo spoločné snáď pre (nielen) všetky sociálne siete, ktoré ľudovo možno nazvať povedala babka babke. Okrem toho, že Twitter využíva na hľadanie nocľahu počas turné, aby ušetrila na hoteloch, na organizáciu akéhosi „interaktívneho broadcastingu“, či oznamovanie tajných vystúpení s úmyslom nahnať tam čo najviac divákov kvôli odozve a lepšej atmosfére, tak dokázala využiť Twitter i na zárobkovú činnosť!
Rok 2009
Začalo sa to Amandiným vtipom „piatkového loosera“, ktorý sedí v takýto legendárny večer doma so svojím počítačom a sleduje dianie na internete. Pokračovalo to záujmom jej fanúšikov a nasledovateľov na Twitteri, ktorí sa okamžite zapojili, vytvorili slogan, Palmer navrhla dizajn, pridal sa k aktivite návrhár jej stránok, spoločne s fanúšikmi vytvorili div nie manifest tohto nového uskupenia a jeho členovia, kvôli pocitu silnej spolupatričnosti, rýchlo začali objednávať tričká, ktorých dizajn Palmer navrhla za behu tejto Twitter konverzácie. A Amanda mala odrazu na konte o 11tis. dolárov viac.
Viac z úst samotnej Palmer v nasledujúcom videu:
Poprípade z jej blogového pera (spolu o iných zárobkových Twitter akciách) tu.
Čo, okrem tak rýchleho zárobku, je na tomto príbehu ešte fascinujúce?
Samozrejme jej aktívna sebaprezentácia, ktorou dokazuje, že aj „strednotriedny“ (odvodené od výrazu „stredná trieda“) umelec sa môže i dnes živiť umením a nepotrebuje k tomu nahrávaciu spoločnosť, stačia mu nápady a vytrvalosť.
Ale to prirodzene nie je všetko. Najfascinujúcejšie je to, ako Palmer dokáže pracovať s novými technológiami a fenoménmi im tak blízkymi. Stala sa interpretkou, ktorá sa predáva cez internet. Nekoncertuje len na pódiách, ale aj z prostredia svojho obydlia. Je úžasné, ako sa z Amandy Palmer akoby stala značka zaručujúca umeleckú zábavu a drzý vtip na blogoch, Twitteri, koncertoch webcastoch a broadcastingoch. Jednoducho Palmer už dávno nie je len predovšetkým hudobníčkou.
A rovnako je fascinujúce i to, ako dokáže jednoduchým impulzom navnadiť, popchnúť a inšpirovať viacerých ľudí k tvorbe na spoločnom projekte a to väčšinou len pre ich vlastnú radosť. Tak, ako niektorých fanúšikov baví remixovať skladby svojich obľúbencov, tak Amandiných fanúšikov baví s ňou komunikovať a podieľať sa napríklad na vytváraní zoskupenia piatkových „trapákov“ sediacich za svojimi počítačmi a ešte jej dovoliť na tom zarobiť.
Romana Dériková
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete