Mem, který je někdy rovněž nazýván mém, je kulturní obdobou genu, a rovněž replikující se jednotka kulturní informace. Termín mem byl poprvé užit v roce 1976 v knize Sobecký gen Richarda Dawkinse, britského zoologa, etologa, biologa a v neposlední řadě také spisovatele. Dawkins přichází s teorií sobeckého genu, a právě na základě této teorie přichází s objevem, že podobně jako geny se replikují i informační řetězce, které pojmenoval memy. Memem podle Dawkinse jsou například písně, nápady, chytlavé fráze, móda, způsob výroby hrnců neb stavby oblouků. Počáteční nadšení touto teorií opadlo koncem devadesátých let dvacátého století kvůli těžké definovatelnosti pojmů.
Slovo mem je odvozeno z řeckého mimema, tedy napodobovat. V historii se objevoval i jiný výraz pro mem, a to kulturgen, ovšem ten se příliš neujal. Internetový mem se používá k popisu konceptu šířící se prostřednictvím internetu. Zjednodušeně jej můžeme popsat jako prosté šíření digitálního souboru nebo hypertextového odkazu od jednoho uživatele ke druhému, prostřednictvím metod běžně dostupných na internetu, tedy konkrétně e-maily, blogy, sociální sítě, icq atp.
Dalším důležitým pojmem, který se pojí s termínem mem, je memetika. Tento pojem vytvořil v osmdesátých letech dvacátého století Douglas Hofstadter. Memetika se má zabývat evolucí lidské kultury, podle Susan Blackmoreové evolucí všech aspektů lidské přirozenosti a navíc dodává, že před memetickou evolucí není možné uniknout. I náš vnitřní obraz sebe sama je chápe jako pouhou vítěznou skupinou memů, které nás ovládají. Mezi léty 1997 až 2005 vycházel pravidelně elektronický časopis Journal of Memetics, a i přes jeho zánik se objevují snahy memetiku ustanovit či obnovit.
Obsah memů je různý, často se však skládá z přísloví, fámy, vtipu, fámy, pozměněných nebo i původních obrázků, kompletní webové stránky, videoklipu či animace, nekonvenčních aktuálních novinek ze světa a podobně. Prakticky se jedná se o "inside joke", který chápe pouze ohraničená skupina jedinců.
Na diskusních serverech českého internetu se memy šířily jako odkazy na nejrůznější fenomény a osobnosti. Mezi první patřila díky svému jménu americká sociální psycholožka Ziva Kunda. Později účastníci diskusí serveru Kompost vystupovali s odkazy například na obřího skejťáka. Příkladem memu, kterému se podařilo dostat za hranice internetových komunit je fenomén s názvem Rozum a Chtíč. Jeho příznivci serveru Okoun za účelem jeho rozšíření, zařídili jeho umístění na pražské tramvaji.
Dalším konkrétním příkladem memu je odpověď na anketní otázku týkající se úniků informací o sporožirových účtech České spořitelny, kterou deníku Metro v roce 1999 poskytla důchodkyně Věra Pohlová: "Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala."internet, či podobným stylem jako Věra Pohlová komentovat prakticky veškeré dění v reálném i virtuálním světě. V návaznosti na tento mem došlo k záměrnému užití nesprávné plurální formy pojmu
Známým českým memem je také hudební skupina LuŠtěLa, kterou tvoří tři děvčata z Ledče nad Sázavou – Vanessa Suchecká, Štěpánka Vrbová a Larisa Khachatryan. LuŠtěLa si získala obrovskou popularitu během krátké doby především videoklipu k písničce Patnáctiny, předělávku skladby Kanikuly od Code Red, který v lednu 2010 zveřejnila na YouTube. Po několika dnech byl tento videoklip zhlédnut 120 000 krát a byl obohacen o dva tisíce komentářů, které díky pěvecké nevyzrálosti zpěvaček v klipu byly většinou posměšné, nebo se jednalo o ostrou kritiku.
Několik dní poté LuŠtěLa zavítala do pražského Matrixu, kde se měl konat její koncert. O celém vystoupení píše Wikipedia: "Koncert 23. 1. 2010 v pražském klubu Matrix, původně plánovaný jako uzavřený večírek gymnasistů, s lístky za 60 korun, navštívilo údajně okolo tisícovky lidí. "Za celých šest let, co klub funguje, bylo takhle plno jen dvakrát," vyjádřil se Michal Tůma, který měl na starosti pořádání koncertu. Ovšem většina publika při vystoupení diváci svou přízeň vyjadřovali skandováním "Ukaž kozy!" a "Dětský porno – legalizace!".
V roce 2010 plzeňská skupina Umbrtka natočila parodii na píseň LuŠtěLy, kterou uváděla jako A tribute to LuŠtěLa s názvem Šedesátiny.
Hana Veselková, 362111
No comments:
Post a Comment