Největší internetový server pro sdílení videosouborů – YouTube, jež roku 2005 založili zaměstnanci PayPalu Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim, uspořádal ve spolupráci se společností Hewllett Packard soutěž o nejoriginálnějších umělecké video světa. Bienále si klade za cíl objevit a prezentovat nejvýjimečnější talenty na poli neustále se rozšiřujícího online videa. Organizátoři doufají, že tato akce přiláká inovativní, originální a překvapivá videa z celého světa bez ohledu na žánr, techniku, zázemí nebo rozpočet. Jak sami dodávají: „ Tato akce není hledáním toho, co je teď, ale toho, co bude příště.“
Podmínky účasti
Zájemci o účast v soutěži mohli zasílat svá umělecká videa do 31. července 2010. Soutěž byla bez omezení otevřena jak naprostým amatérským nadšencům, tak renomovaným uměleckým video profesionálům. Těm, v jejichž případě technické zkušenosti pokulhávaly za talentem, byl navíc ku pomoci otevřen kanál YouTube Play s instruktážními návody HP Make, zabývající se střihem, zvukem a dalšími technikami tvorby videí. Pravidla byla jednoduchá – každý mohl prezentovat jen jedno video o maximální délce 10 minut, jež muselo být doplněno písemným prohlášením. Účastnící rovněž museli v zemi svého pobytu dosáhnout hranice plnoletosti. Odborná porota složená ze zvučných jmen (např. Laurie Anderson, Darren Aronofsky či Douglas Gordon) následně z celkového počtu 23 tisíc videí vybrala 25 nejlepších nahrávek, které byly 21. října prezentovány jako součást expozic muzea Guggenheim v NewYorku, Berlíně, Bilbau a Benátkách. Jednalo se o výběr nejunikátnějších průkopnických prací distribuovaných online za poslední 2 roky.
Internet jako prostředek uměleckého vyjádření
Organizátoři této akce se shodli na tom, že internet představuje v dnešní době nejsnazší a nejpřirozenější cestu k subjektivnímu originální uměleckému vyjádření. V posledních dvou desetiletích totiž došlo k posunu paradigmatu ve vizuální kultuře. Pohyblivé obrazy byly zcela včleněny do současných kritických uměleckých praktik. V současné době jsme svědky síly internetu na šíření nových forem digitálních médií včetně online videa. Vyrábět či sledovat video je nyní umožněno téměř každému z nás, ať už na mobilním telefonu, tabletu nebo počítači, díky čemuž se stalo oblíbeným médiem pro mnohé začínající umělce. Proto je cílem YouTube oslovit co nejširší publikum a přimět každého jednotlivce s přístupem k internetu, aby poskytl k posouzení své výtvory. Ed Sanders, marketingový manager portálu YouTube prohlásil: „Za spolupráce s nadací Guggenheim a společností HP je naší touhou předat uznání a vzdát hold originalitě a inovativnosti naší rozsáhlé komunity tvůrců ve všech koutech světa a povýšit kreativní video na novou uměleckou formu." Tracey Trachta, ředitelka marketingové komunikace společnosti Hewlett Packard, nevšední přehlídku videí okomentovala slovy: „Síla YouTube a pověst nadace a Guggenheimova muzea vytváří ideální půdu pro umělecký projev za využití počítačů, A naše společnost je unešena představivostí digitálních umělců. Chceme proto podněcovat tvorbu, sdílení a uznání online videí jako umělecké formy."
Výsledky s českým zastoupením
Výsledný list obsahující 25 vítězných videí přístupných ke shlédnutí je k dispozici na stránkách muzea Guggenheim a také na speciálním kanálu YouTube Play věnovanému této události. Umístěné snímky jsou tím nejlepším ze současného světa online videa a osobně je doporučuji ke shlédnutí všem, které zajímá co všechno je díky speciálním efektům, kamerovým trikům a důmyslným počítačovým animacím v dnešní novomediální době možné za pomocí počítače vytvořit. Čeká vás opravdu nevídaná podívaná. O to víc potěší, že mezi nejkreativnějšími videi se nachází též dílo Moonwalk našeho krajana, absolventa FAMU – Martina Kohouta.
odkazy:
Lukáš Kliment (UČO 140550)
No comments:
Post a Comment