Reklamné kampane na nás útočia každodenne so všetkých strán rpičom využívajú všetky médiá. Tento krátky príspevok má poukázať na kreatívnu reakciu spoločnosti na tieto kampane, pomocou niekoľkých príkladov so slovenského prostredia.
V lete sme počas futbalových majstrovstiev sveta spoznali v reklamách spoločnosti T-Com Dedeho, chlapca z Južnej Afriky, ktorý je fanúšikom jedného slovenského futbalistu, s ktorým telefonuje. Po neúspešných zápasoch nášho týmu sa objavili zmenené reklamy, ktoré kritizujú výkony slovenského týmu.
Ako to už tradične býva, v októbri sa začali vianočné reklamné kampane a na obrazovky televízorov sa vrátil aj malý Dede. Tentokrát prichádza na Slovensko spoznať vianočnú atmosféru. A ako to tiež tradične býva s vianočnými reklamami, začnú byť na začiatku novembra otravné. Spojenie vysokej frekvencie a dĺžky vysielania je pre ľudí zdrvujúce. S tým sa každí divák vyrovnáva po svojom, prestane pozerať televíziu, zakladajú sa skupiny na Facebooku a iní začnú tieto reklamy prerábať.
Vtipne zmenené reklamy s Dedem sa objavujú hneď v niekoľkých verziách. Najčastejšie sa však objavujú videá na tému „niekto volá Dedemu“. Viacero s týchto prerobených reklám využíva iné známejšie nahrávky.
Využívajú sa staršie memy ako napríklad „Meliško“, nahrávky známych slovenských politikov a časti skladieb raperov.
Väčšina týchto výtvorov môže pôsobiť rasisticky avšak domnievam sa, že to nemá byť zámerom. Hlavným zámerom nemá byť znevažovať rasu, či pôvod malého interpréta, ale zabaviť sa na reklamnej kampani a vyrovnať sa tak s frustráciou, ktorú spôsobuje.
Spoločnosť T-Com prichádza aj so sloganom pre tohtoročnú vianočnú kampaň: „Bukekela vianoce!“ Ide o využitie jedného afrického jazyka na vyjadrenie priania veselých sviatkov. Samotné slovo bukekela nabáda na zneužitie, a tak vznikajú paródie na kampaň aj v obrazovej podobe.
Ako ďalší môžeme uviesť minuloročnú kampaň tej istej spoločnosti, ktorá vyvolala reakcie vo forme tvorby vlastných videí. Kikuš sa v reklame dozvedá, že jej priateľ je pripravil romantický večer so sviečkami a vaňou.
Následne sa objavil na internete mem, v ktorom mladý chlapec vo vani vyzýva dievčinu aby sa mu ozvala.
Príkladov by sme mohli nájsť viacero. Dnes môžeme tvrdiť, že pri každej veľkej kampani sa spravidla objavujú pozmenené reklamy či iné formy reakcií na ne. Je to pravdepodobne spôsobené silou týchto kampaní, čo vyzýva ľudí k tvorivej odpovedi, ktorej výroba je za pomoci dnešných editačných nástrojov veľmi jednoduchá. Ak sa vrátime k Dedemu, ako reakciu môžeme uviesť aj viaceré blogy, ktoré reagujú na tento druh marketingu. Ako príklad uvediem Otvorený list chlapcovi menom Dede.
Vtipné reakcie na transmediálne kampane sú príjemným osviežením nie len vianočných sviatkov.
No comments:
Post a Comment