Tuesday, March 18, 2014

V děsivé temnotě vzdálené budoucnosti není nic než válka (podaná transmediálním vypravěním)

Franchise Warhammer 40 000 jako příklad narativního světa stojícího na transmediálním vyprávění

Warhammer 40 000 je rozsáhlý narativní svět nesoucí se v duchu velmi specifického sci-fi žánru, ve kterém se po stovky let střetávají v bojích rozličné frakce od různých zástupců Impéria lidí, které se v tomto světě rozpíná na stovkách planet, přes lyrické a starobylé Eldary či hordy brutálně komických Orků až po roje Tyranidů - hmyzích mimozemšťanů čítajících milióny jedinců a ovládáných centrální myslí své královny. Vyjmenujte sci-fi klišé a ve světě Warhammeru 40 000 ho najdete. Přesto pouze způsobem, který vzdává klasikům žánru hold a současně velmi originálním způsobem přidává něco nového. 
Tyranidé - podobnost s titulní postavou filmu Vetřelec je nepřehlédnutelná

Původ značky - svět wargamingu

Značka Warhammer se zrodila na konci 70tých let a to ve světě tzv. wargamingu. Tento okrajový koníček je zvláštním fenoménem sám pro sebe. Zjednodušeně řečeno spadají do kategorie wargaming stolní hry, ve kterých hráči ovládají velké množství miniatur, které představují jejich armády. Jakkoliv se každá hra liší ve svých pravidlech, tak základní principy zpravidla zahrnují reálné měření vzdáleností na stole pro určení pohybu či střelby jednotlivých figur a házení kostek dle jasných pravidel pro vyhodnocení různých událostí. To, co činí složitá a poměrně nudná pravidla zábavnými jsou právě samotné modely. Ty si musí hráč sám sestavit, nabarvit a případně i upravit dle svého vkusu. Ve výsledku tak wargaming nepředstavuje nic jiného než posunutí klasické hry s cínovými vojáčky na novou úroveň odpovídající současné době a možnostem. Mimo jiné se jedná o určité splnění dětského snu většiny mužů o jejich "vlastní" nablýskané armádě a představuje tak neškodnou kapesní variaci militaristického fetiše, kterým se proslavil například Fridrich Vilém II, když projížděl pruské vesnice a v nich vyhledával nejurostlejší muže, aby je mohl naverbovat do "svého" milovaného pluku granátníků. 
Herní stůl na kterém probíhá herní partie Warhammeru 40 000. Umě vymodelovaný terén, který dotvoří atmosféru je nedílnou estetickou i funkční součástí hry.
Svět Warhammeru 40 000 byl na konci 80tých let vytvořen jako mladší mutace první opravdu úspěšné hry s miniaturami Warhammer: Fantasy Battles, která, jak už název napovídá, vycházela z žánru fantasy. Samotná nátura hry, která má válečnou tématiku nutně určuje i povahu světa, ve kterém se odehrává. Již samotná pravidla obsahují extenzivní uvedení do temné budoucnosti, která má ve své komiksové grotesknosti hodně nadsázky a absurdity. Jedním z příkladů této absurdnosti, který hovoří za všechny může být například motorová sekera, která je v tomto vesmíru běžně užívanou zbraní. Naprosto nesmyslné spojení sekery (praktického nástroje) a motorové pily (taktéž praktického nástroje) v absurdní zbraň dává v logice světa Warhammeru 40 000 smysl.

Pokud by vám ani pila nebo sekera nebyla dost dobrá, můžete vždy použít motorovou sekeru
Jednotlivé frakce - armády potom mají svojí vlastní knihu pravidel (tzv.), která ovšem kromě vysloveně herních, technických pravidel obsahuje z velké části  příběh a historii dané frakce a osudy nejslavnějších hrdinů a postav, které k ní náleží. V každé z těchto knih se také můžete dočíst mnoho o technologiích, které využívá či o organizaci jejich ozbrojených sil. To vše je doplněno mnoha ilustracemi a fotografiemi miniatur dané frakce nabarvených těmi nejlepšími modeláři.
Codex říše Tau - Na fotografii je velmi dobře vidět, že kniha je plná ilustrací a nejedná se jen o technický výčet pravidel
Přehnaná zdobnost a nepraktičnost vybavení jednotlivých postav je další z typických znaků svérazného výtvarného stylu světa Warhammeru 40 000

Knihy, videohry, filmy aneb co se do stolní hry nevešlo

Z již výše napsaného vyplývá, že již samotná hra využívá více médií k vykreslení světa Warhammeru 40 000. Na jedné straně jsou miniatury a hra samotná, ve které je do jisté míry každá partie sama o sobě příběhem  a na straně druhé psané doprovodné texty v rámci pravidel, bohatě dopněné ilustracemi. K tomu navíc existuje velké množství beletrie odehrávající se v tomto vesmíru. Společnost Games Workshop, která je tvůrcem a vlastníkem franchise Warhammer 40 000, vytvořila za tímto účelem nakladatelství Black Library, které v současné době nabízí několik set knih, audioknih a e-knih pouze ze světa Warhammer 40 000, dále pak nespočet knih z dalších přidružených značek, které tato firma vlastní. Kromě románů se jedná i o "faktografické" tituly, které vyjasňují některé detaily z tohoto světa. Určitá postava tedy může mít svoji miniaturu a tedy i funkci ve stolní hře, dále může vystupovat v některých z románů a k tomu ještě může existovat ilustrovaná biografie takové postavy. Nutno podotknout, že všechna tato rozdílná média jsou pečlivě synchronizována a všechny události a příběhy do sebe zapadají tak, jak je pro transmediální vyprávění běžné.
Příklad transmediálního vyprávění na postavě se jménem Khârn the Betrayer: 1) Miniatura zobrazující postavu, která je současně použitelná ve stolní hře 2) Životopis této postavy 3) Příslušné heslo v rámci pravidel, které popisuje, jaké herní parametry tato figura má 4) Klasická kniha, ve které postava Khârna vystupuje ve vedlejší roli 5) Audiokniha, ve které je Khârn hlavním antagonistou 6) heslo na fanouškovské wikipedii týkající se této postavy.


Nutno podotknout, že většina knih má kvalitu průměrného až podprůměrného sci-fi a jediné co mu dodává určitou jedinečnost je právě atmosféra komplexního vesmíru Warhammeru 40 000. Stejným neduhem trpí i jediný oficiální a animovaný film z tohoto univerza s názvem Ultramarines: A Warhammer 40 000 movie, který navzdory průměrnému scénáři relativně zdařile zachytil ponurou atmosféru, která v tomto vesmíru panuje, ale doplatil na svůj nízký rozpočet a s ním spojené podprůměrné technické zpracování. 
O poznání úspěšnější byly videohry, které vyšly pod značkou Warhammer 40 000. Vytvoření videoher z tohoto světa bylo poměrně logickým krokem, protože cílová skupina původních produktů a videoher obecně se velmi překrývá. Z necelé dvacítky videoher s tématikou Warhammeru 40 000 se vyplatí zmínit hlavně sérii 3D real-time strategií s názvem Dawn of War (Relic Entertainment), která byla ve svém žánru velmi úspěšná. Vývojáři si v tomto případě velmi ušetřili práci co se týče vývoje obsahu, protože z hlediska grafického designu i některých herních mechanismů jednoduše využili stolní předlohy.

Screenshot ze hry
Warhammer 40 000: Dawn of War - Dark crusade (2006)
Druhou významnou videohrou, která vychází z této značky je původně konzolový titul s názvem Warhammer 40 000: Space Marine, která by se žánrově dala zařadit jako 3rd person shooter/slasher. Ta byla sice méně úspěšná, zejména kvůli neinovativním herním mechanismům a slabší atmosféře, ale i přesto se prodalo přes milión kopií této hry.



Fanouškovská tvorba aneb já chci víc a svoje!

I navzdory komplexnosti celého vesmíru Warhammeru 40 000 se najdou fanoušci, kterým to zkrátka nestačí anebo chtějí také přispět se svou troškou do mlýna. Kromě několika wiki projektů (například zde nebo zde), které jsou spravovány čistě fanoušky a které obsahují několik tisíc hesel, vzniká velké množství modelářských projektů do původní hry nebo také povídek a knih. Mimo to samozřejmě existuje i několik filmových projektů, z nichž jeden dává příslib větší kvality nad již zmíněným oficiálním filmem. Nicméně tento projekt s názvem Lord Inquisitor je stále ještě ve výrobě. Pár vypuštěných záběrů však zaujalo nejednoho fanouška (viz video). Celý fenomén fanouškovské tvorby má povahu fenoménu kolektivní inteligence a pomáhá tak zaplnit těch pár zbývajících bílých míst na pomyslné mapě komplexního světa Warhammeru 40 000

No comments:

Post a Comment