Thursday, March 13, 2014

Transmediální vyprávění na příkladu BBC série Sherlock Holmes (Are you already sherlocked?)

Podle Guinessovy knihy filmových rekordů je Sherlock Holmes nejčastěji využívaným hrdinou: Za historii kinematografie zrodil přes dvě stě padesát titulů.  V tuto chvíli tak snad neexistuje nikdo, kdo by alespoň neslyšel o nejnovějším zpracování té nejryzejší klasiky z pera britského spisovatele Arthura Conana Doyla a jeho postavy. Opětovné znovuzrození tohoto detektivního hrdiny tentokrát převedené do podoby televizního seriálu vzbudilo celosvětové šílenství, které zajistilo jedné z nejcitovanějších knižních postav přinejmenším dvojnásobnou nesmrtelnost. Důvodem je zcela jistě genialita scénáře tvůrců Marka Gattise, Stevena Moffata a Steva Thompsona, kteří dokázali z již tak bohatého námětu vytvořit od roku 2010 sérii vskutku napínavých kriminálních případů s  (nejen vizuálně) přitažlivým a kvalitním hereckým obsazením. Velkou zásluhu si po právu může přičíst představitel hlavní postavy, britský herec Benedict Cumberbatch. Spíše neznámému divadelnímu herci, který nejzajímavěji ztvárnil ochrnutého vědce Stephena Hawkinga ve stejnojmenném dramatu, zajistila role a zejména osobitá přitažlivost téměř bezvýhradnou popularitu.
Holmes s chytrým telefonem
Holmes 2010-2014 se ale přeci jen liší od svých předchůdců. Tvůrci seriálů zasadili Sherlocka do moderního Londýna, kde sice stále ještě bydlí v Baker Street 221b a řeší záhadné případy ze světa zločinu. Nejděsivější na nich však je, že zapadají do scénářů dnešních kriminálních odděleních. Vizuálně jsou rovněž přitažlivé tím, že divákovi přibližuji vzkazy a nápisy na obrazovce postupy a myšlenkové procesy, kterými Sherlock prochází a které se blíží podobě počítačových kódů. K ruce je mu tedy nejen starý dobrý John Watson, ale také moderní technika. Holmes aktivně využívá Smartphone a jeho zprávy si mohou diváci přečíst na obrazovce tak, jak je postavy napíšou. Mobil je dokonce klíčovým aspektem v jednom z dílů. John Watson si zase již nepíše jen tak obyčejný deník, ale vlastně deník v internetové podobě, tedy blog tak, jak ho známe všichni. Využívá znalosti moderní medicíny, chodí do restaurací, jednoduše žije ve světě, který je totožný se světem jeho diváckého spektra. I když je v tom světě považován Watsonem za sociopata - tak by ho v době „starého dobrého“ Sherlocka nikdo nenazval.

To je důležité pro pochopení tohoto seriálu v rámci transmediálního vyprávění, které popisuje mediální odborník Henry Jenkins. Ten definuje transmediální vyprávění jako proces, při kterém se jednotlivé elementy určité fikce transferují systematicky do různých kanálů, tedy v případě Sherlocka nejen knižní podoby, ze které tvůrci vycházeli, ale která má s nejnovějším seriálem jen málo společného. Transmediální vyprávění si tak klade za cíl vytvořit jednotný zážitek, který ale vychází z mnoha dílčích pod zdrojů. Ideálním řešením je fakt, že by každé médium mělo přispět nějakým originálním a jedinečným způsobem. Jako příklad si Jenkins volí motiv Matrixu, jenž se divákům představil ve formě filmové trilogie, animovaných příběhů, komiksů a několika videohrách. Stejně jako neexistuje jeden zdroj, který by vysvětloval podstatu tohoto kultovního fenoménu, rovněž mohou příznivci Sherlocka Holmese čerpat z více kanálů, které jím přibližují tento fenomén.
Fantazie Sherlocka na papíře a na televizním obrazovce
Téma Sherlocka Holmese se prvotně vymezuje na dvě kategorii, a to knižní a filmovou podobu. Nejnovější filmová verze je ale odrazovým můstkem pro mnoho dílčích realizací holmesovského tématu. Transmediální vyprávění poskytuje fanouškům jednak rozšíření znalostí o komplexním tématu, o kterém pojednává, ale také je nepochybně zručným nástrojem komerce a businessu. Jakožto příběh komerční stránky transmediálního vyprávění může posloužit další úspěšný seriál, a to Teorie velkého třesku. Jeho představitelé využívají jakožto správní „nerdi“ množství počítačových her, komiksů a věcí známých nejen v americkém prostředí, odkud seriál pochází. Nerdovství se přeneslo i mezi běžné diváky, kteří nepohrdnou počítačovou hrou s herci z „Bigbangu“ či knihou napsanou na motivy tohoto proslaveného seriálu.
Tweet: #Iamsherlocked#
Moderní Sherlock Holmes tak s diváky může sdílet mnohem více než jeho původní předchůdce. Tvůrci seriálu nemohli samozřejmě zanedbat jeho patřičnou reprezentaci na facebookových stránkách: https://www.facebook.com/ModernSherlock?fref=ts-Sherlock, ač tentokrát falešný, i tweetuje: https://twitter.com/SherlockSH. Ale v rámci internetu se vyskytuje další překvapení, které jsou spojena s touto sérií. Příznivci seriálu mohou na internetu najít kupříkladu ten samý blog, který se v seriálu vyskytuje: http://www.johnwatsonblog.co.uk/.



Fanoušci patoložky Molly Hooper, která chová k Sherlockovi platonickou lásku a vydatně mu pomáhá ve svém prostředí pitevny, jistě ocení rovněž její zážitky, které BBC zprostředkuje fanouškům: http://www.mollyhooper.co.uk/. Podle jejího vkusu:)

            Komerce není vyloučena ani v případě Sherlocka Holmese. Typickou čapku, která je pro Holmese charakteristická a s kterou je neodmyslitelně spjat, doplnil rovněž outfit, typický pro sérii BBC, a tak si diváci mohou pořídit třeba Johnovu bundu.
Z dlouhé chvíle při čekání na čtvrtou sérii, kterou budou díly o Sherlockovi pokračovat, si fanoušci mohou rovněž vytvořit tyto papírové hračky obou hlavních představitelů:
Pomyslnou třešničkou na dortu pak může být i video, které zasazuje seriálové představitele do muzikálové tvorby: https://www.youtube.com/watch?v=909TJ1pBH9U. Pouze čistou komercí a samozřejmostí jsou například trička či odznaky, které je možné si zakoupit s motivy tohoto seriálu. Nechybí ani hra:
 





            



Dle mého názoru je fanouškovská sféra seriálu tak obrovská a silná, že ráda využije všechny možnosti transmediálního vyprávění, které Sherlock Holmes z produkce BBC nabízí. Nikdo si přece nemůže nechat ujít to, že si napíše se skutečným Sherlockem Holmesem, nebo "olajkuje" příspěvek na blogu Johna Watsona. Trochu extrémní ukázkou transmediálního přenosu je enormní obsazovanost hlavního herce, jeho účast v mnoha reklamách: http://www.benedictcumberbatch.co.uk/audio/commercials/, v nichž vynikne zejména využití jeho podmanivě hlubokého hlasu.








No comments:

Post a Comment