Popularita sociálních sítí v uplynulých
letech rapidně vzrostla. Pozornost vědců si získaly potřeby internetových
uživatelů, pozitiva a negativa sociálních sítí i jejich vliv na politickou participaci.
Weiyu Zhangová a Rong Wangová se ve
svém výzkumu zaměřily na dosud neprobádanou oblast: různorodost sociálních sítí
v Číně a s tím spojenou diverzitu vazeb mezi uživateli. Zkoumají rozdíly
mezi sociálními sítěmi orientovanými na společné zájmy a těmi, které jsou
založeny na vztazích mezi uživateli v souvislosti s přínosem pro rozvoj
občanské společnosti.
Rozdíl mezi
oběma typy sociálních sítí je zjevný. Vztahově zaměřené sociální sítě cílí na
udržení silných vztahů mezi uživateli existujících už před jejich vznikem. Jako
příklad poslouží Facebook, kde si lidé přidávají svou rodinu či přátele. Naopak
uživatelé zájmově zaměřené sociální sítě se dříve neznali a spojuje je společný
zájem – může jít třeba o petici.
Zásadní
koncept představuje pro autorky takzvaná kolektivní akce a její možný vliv na
politiku Číny. Vycházejí z Bruce Bimbera, Andrewa J. Flanagina a Cynthie
Stohlové. Ti v článku Reconceptualizing Collective Action in the Contemporary Media Environment definovali
kolektivní akci jako komunikační procesy, u nichž dochází k překročení hranice
mezi osobním a veřejným životem. Podle Ziziho Papacharissiho lze rozlišit tři
úrovně hranice na sociálních sítích: na primární úrovni to jsou kritéria pro
členství, na sekundární úrovni protokoly pro získání přístupu k osobním
informacím a terciární úroveň se týká schopnosti uživatele kontrolovat své
prostředí.
K vysvětlení samotného konceptu kolektivní akce jsou využívány teorie
sociálních sítí, jelikož se týká sociálního chování. Na kolektivní akci má vliv
to, jak jsou vazby mezi uživateli silné. Práce vychází ze strukturalismu a
teorie sociálního kapitálu, který lze definovat jako souhrn užitečných
sociálních kontaktů a důvodů užití sociálních sítí.
Zhangová a Wangová se zaměřily na dvě
čínské sociální sítě. První představuje Douban.com, původně vytvořená za účelem
shromažďování recenzí na knihy. Nyní mohou uživatelé hodnotit a diskutovat i o
hudbě a filmech. Jako druhou sociální síť zvolili autoři Xiaonei.com,
orientovanou na vztahy. V podstatě jde o čínskou obdobu Facebooku.
Autorky při výzkumu rozdílů mezi dvěma
typy sociálních sítí využily dvě metody. Zaprvé šlo o strukturální analýzu.
Autorky jsou registrované členky obou webů. Svých zkušeností využily, aby
prozkoumaly funkce, které weby nabízejí. Celkem šlo o 200 profilů na Douban.com
a 300 profilů na Xiaonei.com. Zajímala je rovněž různá fóra, skupiny, aplikace
a dokumenty.
Jako doplnění posloužila druhá metoda –
internetový průzkum se záměrným výběrem respondentů. Pozváni byli vždy dva zkušení
uživatelé a dva noví z podskupin existujících na obou sociálních sítích.
Průzkum se odehrál v březnu a dubnu 2009. Vzorek čítal 184 respondentů: 94
uživatelů Xiaonei.com a 92 uživatelů Douban.com. Byly jim pokládány otázky
týkající se starých a nových vazeb mezi uživateli, sociální kapitál a důvody
užití sociálních sítí.
Z výzkumu vyplynulo, že Douban svými
strukturálními prvky nastavuje hranici mezi veřejným a soukromým životem velmi
vágně. Často dokonce zcela mizí. Výsledkem je, že Douban podporuje vznik nových
vazeb mezi cizími lidmi, a to prostřednictvím společných zájmů, jako jsou knihy
a filmy. Nakonec se tito lidé často "spřátelí" i na jiných sociálních
sítích. Xiaonei naopak nabízí uživatelům účinné prostředky, které jim umožňují
hranici kontrolovat. Podporovány jsou silné vazby mezi stávajícími uživateli.
Autorky vyzdvihují význam zájmově
orientovaných sítí, jelikož spojování lidí, kteří se dříve neznali, a překonávání
slabých vazeb má přínos pro kolektivní akce. Douban má podle nich efektivní
nástroje, jak vyhledat relevantní jedince se zájmem o akci - jde o viditelnost
zájmů uživatelů, propojení cizích lidí a užití "zkratek" k vytvoření
vazeb. Příkladem je třeba online projekt Hodina Země 2010, který přilákal na
web Douban.com 20 tisíc lidí.
Kolektivní
akce může pomoci, otěže ale drží stát
Kolektivní akce iniciované na internetu
podle Zhangové a Wangové přispívají k rozvoji čínské občanské společnosti,
jejíž vývoj je omezen státní kontrolou a teprve nedávnou modernizací. Lidé se
mohou na sítích mobilizovat, a to hlavně na těch zájmově orientovaných, jež se
týkají nových a kontroverzních témat spojených se sociálními problémy v Číně.
Jejich možnosti jsou ovšem omezené. Moc mají totiž programátoři, kteří mohou
kolektivní akce podpořit, či je naopak zakázat. Čínská vláda už tímto způsobem
v rámci čistky online obsahu pozastavila činnost skupin na Doubanu, který musel
následně odstranit všechny skupiny s "nevhodným obsahem". Od té doby
jsou všechny nové skupiny nejprve podrobeny cenzuře.
Autorky výzkumu přesto zůstávají
optimistkami, když tvrdí, že čínské sociální sítě i v této fázi podporují
sdílené porozumění a vazby, jež jsou základem důvěry a spolupráce. Zvlášť cenný
je pro rozvoj občanské společnosti přínos zájmově orientovaných webů. Zhangová
s Wangovou upozorňují, že stát nedokáže fungovat mimo občanskou společnost,
protože státní byrokracie sestává z individuí. Pokud se tedy na internetu
rozšíří určitá kolektivní akce, lze očekávat, že jí bude stát ovlivněn.
Výzkum Doubanu a Xiaonei ale má své
limity. V první řadě jde o nízkou reprezentativnost vzorku čítajícího pouhé dvě
sociální sítě. Zda lze závěry zevšeobecnit, tak není jasné. Zadruhé pak mohly
být rozdíly mezi sítěmi do jisté míry dány i složením jejich uživatelů, nikoli
strukturálními prvky. Xiaonei totiž cílí na vysokoškolské studenty, zatímco
Douban je otevřený pro všechny.
Pokud jde o české prostředí, i zde je
patrná kolektivní akce. Třeba organizace Inventura demokracie prosazující zavedení
protikorupčních opatření a celkovou "rekonstrukci státu" funguje na
Facebooku (přes 1600 "liků"), Twitteru i YouTube. Na Facebooku se
rovněž svolávala akce proti koalici ODS a ČSSD v čele s primátorem Svobodou.
Sdružují se tu také uživatelé, kteří říkají: Miloš Zeman není mým prezidentem. Na
rozdíl od Číny ale zatím "vypnutí" takových stránek příliš nehrozí a
občané tak mohou prostřednictvím sociálních sítí dál kritizovat dění na
politické scéně. Čeští studenti či odborníci na tuto problematiku by se mohli
výzkumem zaměřeným na čínské sociální sítě inspirovat a zanalyzovat možný dopad
kolektivní akce na českou politiku.
O
autorkách výzkumu
Weiyu Zhangová byla
v době publikování závěrů výzkumu v roce 2010 odbornou pedagogickou
asistentkou na Národní univerzitě v Singapuru. Působila v programu
Komunikace a nová média. Její předchozí výzkumy se týkaly především občanské
angažovanosti a nových médií. Publikovala rovněž studii o mediálním
multitaskingu v rámci tradičních i nových médií.
Rong Wangová studovala
v roce 2010 magisterský program na téže univerzitě. Specializuje se na
analýzu sociálních sítí, online komunit a koncept kolektivní akce.
No comments:
Post a Comment