Iveta Bartošová brečí. Byla bohapustě zneužita už i ke zkratkovité mediální manipulaci. |
„České rafinerie jsou v ohrožení. Vlastník pump Agip zvažuje odchod.“ Průšvih. A že zrovna u Agipky tankuju. No nic, je tam za rohem ó em fauka...
„Sběratelé vojenské techniky si zoufají, stát jim zpřísnil
pravidla.“ Jen do nich. Ještě by to opravovali a obchodovali s tím na černém
trhu, holomci…
„Europoslankyně: Babiš je ve vážném střetu zájmů, měl by se
vzdát firem.“ No jistě, je to pacholek všežravý…
„Zakladatel Megauploadu míří do politiky, láká na svobodný
internet.“ Sem s ním, vyměnit za Sobotku. Pokud možno okamžitě…
„Ministr chce chránit učitele. Ať se zvýší tresty za
napadení, navrhuje.“ A kdo zvýší tresty učitelům za testy z chemie?
„Slovenská policie zatkla hledaného podnikatele a
exzemanovce Jaroška.“ Dobře mu tak. Vždyť je to jedna verbež…
„Pražští zastupitelé napodruhé schválili seznam prací k
dokončení Blanky.“ No a? Stejně je to tunel…
„Britská armáda vyhazuje do vzduchu prasata. Zachraňuje to
životy, tvrdí.“ He he. Tak tohle si rozkliknu…
Člověk, který po vzoru Jarka Nohavici projel 27. března 2014 titulky (ve skutečnosti na internetu správně terminologicky zvané „nadpisy“, aby nedošlo k mýlce) zpravodajství na iDnesu, ví najednou o světě kolem sebe – i o něco dál – všechno podstatné.
Je to realita, dnes víc než včera. Místo celých zpráv si čteme
jen nadpisy, podle nich si děláme úsudek a konfrontujeme ho s našimi dosavadními
vědomostmi, často podobně velmi útržkovitě nabytými.
Ne, že bych to dočetl do konce, ale v The Harvard
International Journal of Press/Politics číslo 12/24 z roku 2007 jsem narazil
na článek s tak složitým názvem, že by jej obyčejný čtenář zpravodajského
webu ani nepřelouskal celý a už by scrolloval na další. „Media-generated
Shortcuts: Do Newspaper Headlines Present Another Roadblock for Low-information
Rationality?“ se to jmenovalo, autorem je jistý pan Blake C. Andrew.
Jeho studie ukazuje, jak kanadští voliči ve federálních volbách
v roce 2004 reagovali podle dojmů z novinových titulků, které přitom
neodrážely vyznění témat, řešených uvnitř samotných článků.
Kanaďany ponechme jejich osudu, zajímavé je, že názory lidí
opravdu mohou ovlivnit TITULKY…
A vlastně, proč ne? Copak vy čtete něco jiného?
Bavíme se o současnosti a o internetu, dostupném na kdejaké platformě, samozřejmě přenosné a všudypřítomné. Studie novinových stránek ponechme staromilcům, účinnost titulku – nebo chcete-li nadpisu – se s nástupem nových médií nesnižuje. Ona roste.
Zkratkovité věty, snažící se zaujmout, jsou totiž pohodlným
zdrojem informací. Však je na tomto principu založen Twitter, představující aktuálně asi nejpopulárnější způsob
získávání novinek v západní civilizaci.
Ve zmíněné studii se píše, že „titulky hrají klíčovou roli v tom,
jak lidé vnímají zprávy.“ A také, že „Vzpomínka na to, jaký dojem zpravodajské
médium zanechá v člověku, může být odlišná pro toho, kdo vstřebá veškeré
dostupné informace k tématu, než když jen projede titulky.“
Potíž je, že lidé už dnes nic jiného v podstatě nečtou.
Petr K. s tímto textem vůbec nesouvisí. |
Jeden z výzkumů Googlu
třeba uvádí, že 44 % čtenářů jejich zpráv čte jen a pouze titulky. Popravdě – člověk
by čekal ten podíl ještě větší. Zase ale, tenhle článek je první ve výsledku
hledání klíčových slov jako „percent, readers, headlines“, takže lze jistě
objevit i řadu relevantnějších, a hlavně, data pochází z pravěkého roku
2010. Za tu dobu už jsme zase o něco dál v povrchnosti.
Co třeba takhle: „Podle
hloubkové studie American Press Institute šest z deseti lidí říká, že
obyčejně nepokračují dál než k přečtení titulku, když pravidelně sledují
zprávy.“
Tak tedy šedesáti procentům stačí jen nejnutnější mediální
zkratka k získání povědomí o tom, co se děje… Titulky a nadpisy tím pádem mají
vliv na myšlení lidí větší než samotné texty, které uvozují, jsou pro čtenáře
často jediným kontaktem s obsahem sdělení. Ostatně, popřemýšlejte sami,
kolik kompletních článků na zpravodajských serverech jste poslední dobou
opravdu přečetli.
Doba velí: Nezdržovat se.
Současné titulky už by tak ve vlastním zájmu měly upoutat
pozornost samy o sobě (jako ten s nebohými čuníky, šlapajícími v zájmu ochrany lidstva na miny). S nápaditým
metaforickým dvojsmyslem si v neúprosném shonu nevystačíte. Role titulků
vzrostla už jednoduše jen změnou prostředí, v němž se pohybujeme. Když totiž
před sebou vidíte novinovou stránku a článek s titulkem, jednoduše existuje
z čisté fyzikální zákonitosti šance, že vám zrak při přejíždění utkví na
nějaké pasáži textu, kdyby vás náhodou nadpis neoslovil.
Ale teď, na homepage, kde se tísní reklamní bannery a
fotografie, představuje titulek vějičku, která musí fungovat sama o sobě, aby
vás nalákala. Není jiný způsob.
Nejde jen o uvození následného útvaru, je třeba donutit
čtenáře – zákazníka, aby klikal. Proto se naprosto vážně řeší „optimalizace“ titulků a nadpisů.
Nelze si napsat jen tak něco, vždyť podle nich se na internetu vyhledává. V nepřeberném
množství informací tam plavou samy o sobě, ne jako součást média, které
zastupují, pod jehož hlavičkou vyrazily do světa. Můžou zaujmout často jen
nahodile, skrze odkaz, jede se tedy na klíčová slova, která nejvíc táhnou. Na
obsah nehleďme, bratři a sestry, požadujeme klikající zástupy. Jeden klik =
jeden údaj pro inzertní oddělení. A na co ony zástupy klikají? Na mrtvoly, na
krev, na průšvihy, na sex, na Bartošovou.
Právě proto je ovšem často vyznění titulku zavádějící, což,
jak už víme, vede k pokřivenému a zkratkovitému vnímání reality. Většina,
která vstřebá jen titulek, už se nedozví, že vlastně ve skutečnosti jde o něco
úplně jiného. Čtenáři, lehkomyslně surfující mezi kusými sděleními, se
propadají do spirály, z níž není úniku, reagují jen na základě takzvaných „mentálních
map“ na určitá opakující se slova. Například objeví-li se v nadpisu „podnikatel“
nebo „pražští zastupitelé“, nevím jak vy, ale já rázem čuju levárnu. Co když
jde ale o vyloženě pozitivní novinku? To už se nedozvíme, protože jsme líní…
Komu se tedy podaří co nejzručněji nacpat do jedné řádky zásadní
sdělení, vyhrává. Poví, co je třeba, a ještě na něj možná kliknou. Někdo moudrý
pravil, že dnes se předává víc informací, ale méně vědomostí. Prozradil bych
vám, kdo to byl, ale nemůžu to ve vyhledávači najít. Asi to bylo zadané se
špatnými klíčovými slovy.
Jestli jste se dostali až sem, gratuluji, patříte k menšině.
Ostatní si přečetli jen titulek. Zavádějící, samozřejmě.
No comments:
Post a Comment