Filmy, muzika, hry, software… To vše jsou data,
která jsou dnes velmi lákavá díky internetu a jeho příjemné schopnosti zprostředkovat
tento materiál snadno a rychle. Torrenty patří v současnosti mezi jedny z nejpopulárnějších
způsobů, jak se rychle a pohodlně dostat k objemným informacím, které nás
zajímají.
V obchodech draze, na internetu zdarma?
Vyšel nový film a vy se jej nemůžete dočkat? CD s novinkou
od vašeho oblíbeného interpreta ještě neproniklo skrze distributorskou síť do
vašeho obchodu? Tu hru, o které psali na Games
a Kotaku si prostě musíte vyzkoušet
co nejdříve? A proč za ni vlastně utrácet, když ani nevíte, jestli vás bude
bavit?
Obdobná dilemata dovedla šikovné uživatele k názoru,
že sdílení těchto dat na internetových serverech je prostě fajn způsob, jak díky
vzájemné výpomoci a s nízkým nákladem opatřit žádaná data. Na internetu
dnes snadno naleznete torrenty těch nejnovějších filmů, softwaru nebo hudby,
která v obchodech stojí nemalé peníze, nebo dokonce ještě ani oficiálně nejsou
v oběhu.
Způsobů, jak soubory sdílet, se spolu s vývojem
internetu a vynalézavostí jeho uživatelů objevilo za ta leta už mnoho. V mnoha
případech se to však autorům příliš nevyplatilo a účastníci procesu čelili
závažným obviněním z ilegální činnosti. A pak přišel torrent…
Jak ty mně, tak já tobě
Máme-li hovořit o tzv. „produžívání“ (pozn. angl. „produsage“),
kdy se uživatel nějakého obsahu zároveň stává jeho tvůrcem, pak u torrentů
nelze hovořit o samotné kreativní produsage ve smyslu samotného díla jako
takového. U torrentů jde spíše o jakési „produžívání“ v rámci distribučních
systémů. Řešíme tedy spíše samotnou produkci a procesy spojené se správou
těchto děl. Uživatelé si vzájemně vypomáhají při dosažení společného cíle, tedy
získání požadovaného souboru. Souvisle tedy využívají torrentové sítě ke
stahování děl a zároveň sami poskytují svůj obsah „na oplátku“. Jak to celé
vzniklo?
V minulosti bylo sdílení obsahů technicky hůře
proveditelné a legálně zakázané, a tak vznikalo „DIY“ („do it yourself“)
sdílení jako například Napster nebo Kazaa a další, které vyvinuly
technologické, sociální a kulturální konvence sdílení do dnešní podoby. Oproti Napsteru jsou však dnešní technologie
více decentralizované a je tudíž složitější postihnout individuální uživatele,
kteří však kolektivně spolupracují na stejné věci. To je případ například dnešního
BitTorrentu, nástroje pro distribuci
souborů, který byl vyvinut jako interoperabilní, tedy se schopností systémů si
vzájemně poskytnout služby mezi otevřenými komunitami.
Torrenty vlastně ani nejsou nasdílené samotné
soubory, po kterých tolik prahnete. Tak jednoduché to není. Jedná se spíše o
speciální malé soubory, které obsahují metadata s popisem cesty, jak se k požadovanému
filmu, písničce nebo programu dostat. To tedy znamená, že torrentový soubor je
vlastně pouze listem uživatelů („trackers“) a hash kódů. Na internetu se navíc nachází
množství různých vyhledávačů, které mají obrovské databáze torrentů, a tudíž hledaný
torrent najde i úplný laik, který se s rozšířenými možnostmi internetu teprve
začíná kamarádit.
V torrentech platí rovnocennost
Jakmile začnete stahovat soubor, který vás zajímá, pak
se program připojí na tzv. „tracker“, tedy server, který pomáhá při komunikaci
mezi jednotlivci stahujícími stejný soubor. Tito uživatelé se nazývají „peers“,
neboť stojí v rovnocenné pozici jako vy. Tato komunita, která je zcela otevřená vůči vstupu nových uživatelů, tak funguje bez jakékoliv hierarchie a vnitřní organizační pořádek je spíše řízen jistou fluidní heterarchií bez vnitřního členění důležitosti.
Díky tomu procesu pak server zjistí, kolik lidí vám
aktuálně může aktuálně pomoci soubor stáhnout tím, že jej sami budou sdílet. Jedná
se o uživatele, kteří v danou chvíli, kdy se připojíte, taktéž daný soubor
stahují. Nezáleží tak ani na tom, zda mají staženo více souboru než vy, neboť
celý proces neprobíhá lineárně (tedy nestahujete do někoho např. film od
začátku), ale stahujete ryze nahodilé části souboru a tudíž můžete stahovat i
od těch uživatelů, kteří mají méně stažených dat než vy, neboť vy právě
potřebujete jejich část souboru. Dochází tak vlastně ke sdílení jakýchsi artefaktů děl, které jsou otevřené další interpretaci ze stran dalších uživatelů a jsou jakýmsi společným vlastnictvím všech, kteří se do procesu zapojí. BitTorrent
a další platformy tak učiní z každého, kdo stahuje aktuálně obsah, zdroj pro
sdílení obsahu dalšího uživatele nezávisle na další akci uživatele.
Tento proces tedy značí fakt, že kdo soubor stahuje,
sám jej zároveň i sdílí. Tedy alespoň podle většinové praxe, neboť při nulové spolupráci
by tento systém založený právě na rovnocenné výměně dat mezi uživateli fungoval
efektivně jen stěží. Kde byste data získali, pokud by nikdo nesdílel a všichni
jen chtěli stahovat?
Suma sumárum v podstatě díky torrentovému
klientovi (populární je například i uTorrent)
stahujete díky torrentovému souboru s definovanou cestou soubor po malých
částech od velkého množství uživatelů, kteří jej mají ve svém počítači a
sdílejí jej. Vzájemnou výpomocí jste tedy schopni dílo sdílet a replikovat ke
všeobecné spokojenosti všech (a nelibosti těch, jejichž práva jsou případně
porušována), kteří jsou v procesu zapojeni.
Komunita okolo torrentů je navíc neskutečně silná a
má tendenci dodržovat určitá pravidla nebo postupy zajišťující bezchybný proces
přenášení dat po síti. Setkáváme se tak s komunálními hodnotícími prostředky s poměrně přesnými faktickými popisy
problémů, kvality, charakteru díla a dalšími informacemi pro větší přehlednost.
Co na to zákon?
Nad tím vším však visí jeden obrovský háček. Je to
vše vůbec legální? Odpověď: Pokud sami bez oprávnění sdílíte soubory nebo dokonce jen jejich části chráněné
autorským právem, tak se můžete se zákonem potázat, pokud se
zapojíte do tohoto kolektivního procesu produkce.
Většina trestných činů u nás týkající se porušování
autorských práv prostřednictvím Internetu je páchána právě tím, že pachatel
nějakým způsobem umožní ostatním zájemcům přístup k produktům či datům, které
obsahují autorsky chráněné díla, a to buď nabídkou v inzerci po Internetu a po
jeho objednání následným prodejem neoriginálního díla a dále umístěním díla na
různé FTP servery, nebo tzv. sdílením v peer-to-peer sítích, kam patří i
torrenty, a dalších.
Z předcházejícího textu vyplývá na povrch jedna
zásadní informace důležitých pro utřídění této problematiky do zákonného rámce.
Při stahování filmů přes torrenty data většinou nejen sami získáváte od
ostatních rovnocenných uživatelů, ale zároveň je sami sdílíte, na což autorský
zákon v našich poměrech nahlíží velmi nelibě. Tedy alespoň v případě,
že se jedná o obsah podléhající ochraně autorských práv a jeho šíření bez
souhlasu jejich majitele, což si troufám tvrdit, že nějakých 99 % veškerých
materiálů, které jsou přes torrenty sdíleny.
Takže ano, obecně lze říci, že takové
produktivní sdílení je nelegální záležitostí. V opačném případě, kdy data
nejsou pod autorským zákonem nebo jsou volně distribuovatelná (např. Linux), je stahování legální. Je ale nutno
dodat, že z hlediska torrentů, kde vlastně nesdílíte samotné soubory, ale pouze
jakési artafakty, je právní postih daleko složitější a právo nejednoznačné, díky
čemuž si nemálo právníků již vylámalo zuby.
Kromě toho platformy typu BitTorrent sice operují na bázi sdílení distribučních kapacit
každého uživatele v síti, a tedy čím více lidí sdílí, tím samozřejmě lépe
a samotné stahování probíhá mnohem rychleji (na rozdíl od tradičních způsobů
stahování například pomocí FTP serverů, kde velký počet uživatelů je spíše na
škodu). Lze to však i bez toho, abyste se aktivně účastnili sdílení vlastního
obsahu na oplátku a stali se tzv. „seeders“. Nezapojíte se tím do aktivního
procesu „produžívání“, ale zůstanete pouhými uživateli, kteří jen užívají dílo,
tedy stahují („leechers“).
Z hlediska stahování je pak přes všechna práva autorů a i ostatní práva chráněná
autorským zákonem dána benevolence vůči uživatelům získat i neoriginální
kopii díla. Podle autorského práva se totiž za nelegální užití díla se nepovažuje
užití pro osobní potřebu vyjma počítačového programu či databáze. Pro osobní
potřebu se užití díla rozumí v rodinném kruhu zhotovitele rozmnoženiny, kdy
účelem je většinou zábava. Do autorského práva tak nezasahuje ten, „kdo pro
svou potřebu zhotoví záznam, rozmnoženinu nebo napodobeninu díla, přičemž
rozmnoženina zhotovená pro osobní potřebu nesmí být použita k jinému účelu“ (Autorský
zákon, § 30).
Z toho tedy vyplývá, že rozmnoženinu může pořídit
jen ten, kdo ji pak následně bude užívat. Jakékoli zasahování jiné osoby, která
by vyráběla kopii na objednávku, i když pro osobní účely objednavatele, by bylo
považováno ze strany zhotovitele za trestné. Tolik jen velmi stručně k výjimce
samotného zákona, který je však samozřejmě mnohem komplexnější. Dilema, zda sdílet nebo jen užívat, ale může
mít mnohem hlubší význam i pro další strany…
Torrenty mohou uškodit ale i prospět
Zatímco uživatelé se radují z bezplatných obsahů,
hudební či filmový průmysl především, který se snaží o návratnost svých nemalých
investic, rozhodně nadšením z torrentů neoplývá. Vždyť z toho nic
nemají a investice do produkce a propagace děl jakoby spolu se sdílením mezi
uživateli propadaly kanálem.
Ovšem s tím, jak roste počet nezávislých a méně známých
autorů například hudby, tak nejenže narůstá boj proti sdílení běžnými uživateli
a posluchači, ale také proti samotným autorům, kteří svou hudbu dávají ke
stahování a obírají tak produkční společnosti o peníze.
Těmto autorům však sdílení pomocí torrentů může
napomoci, aby je publikum vůbec mělo šanci objevit a poznat tak něco nového,
nekomerčního. Peer-to-peer sítě se tedy mohou sice stát zlem pro vydavatele,
ale mohou také vést uživatele k poslouchání méně známých nekomerčních umělců,
kteří se do rádia a televize jen tak jednoduše nedostanou.
Útoky ze stran hudebního či filmového průmyslu a
další sice oprávněné, ale mohou být také naprosto kontraproduktivní a jen
podporují další šíření za hranice zákona namísto toho, aby se společnosti
poučily o tom, co skutečně uživatelé, posluchači a diváci chtějí.
Produkovat, užívat nebo „produžívat“ v rámci networkingu
na torrentových sítích? Na jednu stranu zde řešíme legální aspekt celého
procesu a škodu vzniklou producentům. Na druhou zde ale máme pozoruhodný příklad
efektivně fungující systému založeného na disciplíně a kooperaci mezi účastníky
procesu. Ti svou činností navíc napomáhají šířit do povědomí i nekomerční
obsahy, které by se jinak do povědomí dostávaly mnohem hůře. Dilema tedy
zůstává zatím nevyřešeno.
Tento článek má
pouze informativní charakter a nemá v žádném případě sloužit k jakékoliv podpoře
ilegálního sdílení dat na internetu.
Zdroj: Zákon č. 121/2000 Sb. o právu autorském, o
právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů [online]. [cit. 2014-03-23]. Dostupný z www <
http://bit.ly/1m0MyWk >
No comments:
Post a Comment