Kdo
by neznal v dnešní době Facebook, jako by nebyl. Ti, kdo na něm nemají
založený účet, jsou pokládáni za rarity. Starší generace jej nechápe, ta mladší
zase bez něj nemůže žít. Tým vědců z Univerzity Wisconsin-Madison
v USA se ve svém výzkumu, jehož výsledky prezentoval v časopisu New
Media & Society, zaměřil na jedno spektrum vlivu nového média, a to jeho
roli v interpersonálních vztazích. Výsledky svého výzkumu, který se
jmenuje „Od Facebooku k telefonním rozhovorům: Vrstvy elektronické
intimity v interpersonálních vztazích univerzitních studentů,“ se snaží
vysvětlit, jak Facebook figuruje v postupných fázích navazování známostí u
dospívajících studujících na univerzitě a jak je užívání komunikačních
prostředků obecně ovlivňováno pohlavím či kontextem.
Na studii se podíleli dva doktorandi již zmíněné univerzity, Chia-chen Yang a
Michael T. Braun, a jeden z tamních profesorů, B. Bradford Brown. První ze
zmiňovaných působí na Katedře edukativní psychologie. Jeho výzkumné zaměření
cílí na využití sociálních sítí mladými lidmi, a propojení těchto nových médií
s navazováním jejich vztahů a sociálních kontaktů, budováním identity a
psychického rozpoložení. Druhý vedoucí výzkumu je doktorand, působící na
Katedře komunikačních studií na téže univerzitě, kde se zaměřuje na osvojení
komunikačních technologií a jejich využití v průběhu života. Profesor B.
Bradford Brown z Katedry lidského rozvoje a edukativní psychologie se
věnuje rozličným aspektům souvisejícím se vztahy adolescentů, včetně navazování
vztahů raných adolescentů v rámci skupiny. Nejnověji se zaměřuje na
přizpůsobení se v rámci přechodu na nové studium.
Interpersonální komunikace je klíčovým faktorem studenta v období přechodu
na univerzitu a jeho adaptace na jiné prostředí. Podle výzkumů Ellisona et al.
(2007) a Uristy et al. (2009) se nová média řadí mezi prostředky, které
ulehčují tuto novou situaci. Baym et al., 2004, Kim et al., 2007 a Oksman a
Turtiainen, 2004 tvrdí, že užití nových komunikačních technologií se liší podle
důvodu komunikace a geografické vzdálenosti. Baym et al., 2004 a Kim et al.,
2007 rovněž provedli výzkumy o různých komunikačních prostředcích, které si
mladí vybírají ke komunikaci se svými blízkými. Výzkum Univerzity Wisconsin-Madison se rovněž odvíjí od nejčastějších
charakteristik mediálních prostředků komunikace, kterými jsou míra osobního
přístupu, posloupnost či dostupnost informací. Geografická vzdálenost hraje
rovněž roli při výběru prostředku. Zatímco pro přátelé z okolí si jedinci
volí telefon, s méně dostupnými komunikují přes elektronická média. Boneva
et al., 2001 uvádí rozdíl u mužů a žen, co se týká míry expresivity jejich
vyjádření. Muži rovněž častěji na internetu vyhledávají informace či hrají hry,
zatímco ženy jej využívají k interpersonální komunikaci
častěji. V rámci studie si výzkumníci položili několik otázek:
· Jak používají univerzitní studenti různé komunikační technologie
v rámci stupně vývoje jejich vztahu?
· Jaké vlastnosti kterých médií nejvíce zdůrazňují?
· Jaký vliv má ve vývoji vztahu vzdálenost na využití sociálního
média?
· Jak se liší využití komunikačních technologií u studentů a
studentek z hlediska jejich pohlaví?
Jako výzkumný vzorek sloužili
organizátorům studenti ze středoamerických univerzit, které zaujaly letáky a
přednášky, pomocí kterých probíhal nábor do experimentu. Výzkumu se nakonec
zúčastnilo 34 studentů, kteří byli rozděleni do šesti cílových skupin po
čtyřech až sedmi účastnících podle příslušné kategorie. Rozdělení skupin odpovídalo
trvalému bydlišti zúčastněných, kdy dvě skupiny patřily americkým studentům
středozápadu, další dvě studentům z ostatní části USA a další dvě
zahraničním studentům. Největší podíl, a to 65 %, tvořili studenti prvního
ročníku. Všech 12 zahraničních studentů pocházelo z Asie. Podíl ženské
účasti na projektu se rovnal 56 %. Většinu amerických studentů také tvořili
běloši. Všichni účastníci rovněž dosáhli věku 18 let.
Výzkumníci
mluvili se studenty v rámci polostrukturovaných skupinových interview.
Studenti po dobu přibližně 90 minut hovořili o tom, jaké komunikační prostředky
používají, s jakou osobou obvykle užívají jaké médium a celkově probírali,
jakou roli přiřazují těmto prostředkům v rámci budování vztahu. Jejich
výpovědi si výzkumníci nahrávali na diktafon a posléze přepsali. Na základě
předchozí teoretické části vysvětlující komunikaci a vztahy ve skupinách
vytvořili kódy, pomocí kterých analyzovali to, co se od studentů dozvěděli a co
se vztahovalo k jejich výzkumným otázkám.
Výsledky
jejich práce shrnuli vědci do okruhů podle již zmíněných výzkumných otázek. V
rámci prvního okruhu, a to užití komunikačních technologií, zjistili, že
studenti a studentky využívají v navazování vztahů stabilně média
v jistém pořadí, a to jako první Facebook, posléze chatování a až
naposledy telefonní hovory. Použitím nových médií spíše než telefonu se vyhnou
případným trapným situacím či jednoduše přešlapům, které by mohly působit
zvláštně v začátcích vztahu. Facebook byl popisován jako vhodný nástroj ke
spíše „jednoduchým“ konverzacím, které nezasahují do hloubky a jako vyhnutí se
„trapnému“ mlčení, neboť právě tento typ konverzací je na začátku vztahu
žádoucí. Naopak, v pozdější stádiích vztahu viděli studenti Facebook jako
nedostačující. Využívání chatu se objevilo na škále mezi užíváním Facebooku a
telefonováním. Telefonování naopak značilo prostředek pro intimnější konverzaci
s přáteli, protože díky rozvinutému vztahu tam případné lapsy
v komunikaci nevadí. Celkově bylo pořadí pro studenty důležité - nevhodné
a příliš brzké zavolání by někoho mohlo nepříjemně překvapit.
Co
se týká vlastností jednotlivých médií, k Facebooku přiřadili studenti neosobní
povahu a také možnost sdílení informací o člověku, se kterým chtějí navázat
vztah. Chatování vyhodnotili jako přímé, ale s palčivější nutností být připojen
k internetu. Rovněž nemusí respondent odpovědět hned. Volání bylo
ohodnoceno jako něco, co nejvíce navazuje kontakt a je aktuální. Nicméně,
rovněž se s ním spojuje pocit dotěrnosti a závazku vůči volajícímu.
V
případě geografické vzdálenosti a využití prostředků komunikace se projevily
rozdíly u zahraniční a domácí skupiny studentů. Ti zahraniční využili ke
stávajícímu pořadí ještě Skype a e-mailovou korespondenci. Na rozdíl od nich
někteří američtí studenti o Skypu nikdy neslyšeli a e-mail využívali pouze
v rámci svých akademických povinností.
Co
se týká genderových poznatků, studenti nezmiňovali tak často jako studentky
intimní charakter určitého média. Rovněž se muži spíše řídí při komunikaci se
svými ženskými protějšky spíše výběrem, který zvolí ženy.
Výzkumníky
překvapila zejména pevná souslednost komunikačních prostředků v rámci
navazování vztahu. Rovněž je důležité uvést, že výběr prostředku se řídí
zejména podle míry a přání studentů „otevřít se“ svému komunikačnímu
partnerovi. Facebook poskytuje komplexnější strukturu informací o tom druhém,
včetně komentářů přátel, reakcí na fotografie a podobně - bez toho, aby si
zúčastnění museli vystavit přímé konfrontaci s tím druhým. Chatování pak
nabízí optimální řešení kvazi-opravdové komunikace. Výzkumníci si rovněž
ověřili analýzu, že komunikační prostředek sám o sobě naznačuje již charakter
komunikace, přičemž Facebook je vnímán jako odcizující. Zajímavý je efekt
e-mailu u zahraničních a domácích studentů. Zatímco ti první jej využívají jako
prostředek vyjadřující intimní myšlenky a zprávy, ti druzí ho takřka pouze
využívají pro akademickou komunikaci. Nepříliš významné překvapení je fakt, že
se muži brání explicitní charakteristice prostředků jako záležitostí k intimní
komunikaci. Výzkumníci rovněž svou prací, která je poměrně malá rozsahem,
inspirují k dalekosáhlejšímu výzkumu. Účastníky by rovněž mohli být
studenti z menších a „komornějších“ univerzit, kde je situace
s navazováním vztahů spíše užší.
Díky
velice obecnému charakteru komunikace přes sociální síť Facebook, chat a
telefon by bylo možné uskutečnit podobný výzkum i v České republice,
přičemž to rozhodně je inspirace k diplomové práci. Je otázkou, do jaké
míry je v České republice rozšířená komunikace přes chat. Domníváme se, že
je to spíše záležitost minulých let. Na Facebooku, jsou na druhou stranu, přes
čtyři miliony Čechů. Zajímavé by rovněž byla role komunikace přes Twitter,
pomalu, ale rychle se rozšiřující platformu v České republice. Rovněž je důležité
podotknout, že američtí studenti vysoké školy jsou mladší než ti čeští,
z čehož by mohly plynout určité rozdíly.
No comments:
Post a Comment