Monday, March 31, 2014

Instagram jako nástroj moderní fotožurnalistiky?

Meryl Alper publikovala v září 2013 v New media &society článek o tom, jak funguje fotožurnalistika prostřednictvím mobilních aplikací ve válečných konfliktech, například v Afghánistánu. Meryl Alper působí na Univerzitě v Jižní Kalifornii ve Spojených státech, vystudovala komunikační studia a historii. Předmětem jejího zájmu je vzdělávání dětí a nová média.. K pracovním zkušenostem, vztahujícím se ke zmíněným tématům, patří například pozice výzkumné manažerky televizního pořadu pro děti – Sezamová ulice, či pořadů pro děti na stanici Nickleodeon. V současné době studuje doktorské studium, zaměřené na komunikaci a žurnalistiku. Téma fotožurnalistiky je jí blízké, protože propojuje nové technologie, žurnalistiku, i rovinu komunikace.
Používání mobilních fotografikých aplikací, jakými jsou např. Instagram či Hipstamatic ve fotožurnalistice, se ukázalo být kontroverzní. V těchto aplikacích se používají filtry, které mění realitu. Po zveřejňování fotografií americkými vojáky v Afghánistánu se otevřela etická debata. O tom, co je fotožurnalistika a co je jen ilustrace reality, kdo je autorem fotografií a zda je jeho pohled na věc a zaznamenání reality objektivní. V dnešní době má téměř každý smartphone, ale zdaleka to neznamená, že může být každý fotožurnalista.

Podle dat z roku 2013 vlastní v USA 56 % dospělé populace smartphone:



Některé fotografie pořízené chytrými telefony v Afghánistánu byly zveřejněny v médiích, a některé dokonce oceněné fotožurnalistickými cenami. Fotografie byly pořízeny pomocí aplikací, které fotku změní, udělají ji více dramatickou nebo naopak zjemní barvy, přidají filtry - možností je spousta.
Aplikace Hipstamatic, fungující na systémech iOS, byla poprvé nabídnuta v roce 2009, v posledních letech je její úspěch zastíněn aplikací Instagram, která běží jednak na iOS zařízeních, ale i na rozšířených Androidech, a umožňuje přímé nahrání na další sociální sítě. V březnu 2012 se obě zmíněné aplikace spojily.
Hranice mezi profesionální fotografií a amatérským focením se dnes téměř stírá. Pro žurnalistické účely používají i profesionální firmy aplikaci, jakou je  Instagram. Například Benjamin Lowy nafotil hurikán Sandy přes svůj iPhone a jeho fotografie byla použita na obálku časopisu Time.

Rozdíl mezi fotografií a ilustrací

Z úst kritiků zaznívají směrem k aplikacím na úpravu fotek následující výtky - fotografie nejsou etické, nereprezentují událost, jak vypadala za svého průběhu. Primárním posláním žurnalistiky je poskytovat veřejnosti události tak, jak probíhají, veřejnost má právo na pravdu a objektivní informace. Kolik manipulace sneseme u fotografií? Pokud fotograf nafotí materiál, než se použije v novinách, projde stejně úpravou v editačních programech. Ale manipulace nemusí probíhat jen v postprodukci. Je horší používání filtrů nebo nahromadění mrtvých těl, aby fotografie – bez použití filtrů – zachycovala něco, co se veskutečnosti nestalo?

Efekty z Instragramu či Hipstamaticu se na fotografii aplikují během procesu produkce fotografie, nikoli post. Programy používají algorytmické vzorce pro úpravu fotografií, třeba i dodání prasklin a prachu.  Kritici těchto programů používají mimo jiné argument, že to není fotograf, kdo dodává fotografii emoce, ale programátoři aplikací, kteří se rozhodnou, kterou barvu zvýrazní a kam přidají efekt.
Uživatelé programů pro úpravu fotografií se nesnaží vždy vytvořit fotografie, které vypadají vintage nebo retro. Snaží se vytvořit fotografie, které vypadají dobře, jsou zajímavé a na sociálních sítích budou žít vlastním životem – lidé je budou sdílet, komentovat. Každý z těchto uživatelů se může stát fotožurnalistou, pokud je přítomen nějaké události, vyfotí ji a fotku zveřejní na sociálních sítích. Hranice mezi profesionály a amatéry postupně mizí, protože najednou není problém zachytit realitu, telefony mají lidé stále při sobě a jsou tak stále připraveni.
Nicméně nesmí se zdát, že každá fotografie pořízená skrz Instagram je automaticky fotografií vhodnou ke sdílení a komentování. I na úrovni občanské žurnalistiky můžeme roztřídit fotografie na dobré a vhodné pro reportérské účely a na průměrné, které slouží uživateli jako záznam reality, s výpovědní hodnotou pro něj, ne pro širší publikum.
Se zvyšujícím se počtem chytrých telefonů, roste počet fotografií od vojáků samotných. Pro ně je to způsob, jak si vytvořit vzpomínky, zachytit to, co prožívají, fotografie do jisté míry suplují komunikaci s blízkými. Jsou autentické, focené z jejich subjektivního pohledu, nejsou to profesionální fotografové, ani žurnalisté. Nemají drahé objektivy, používají telefony, takže pokud chtějí zachytit detail, musí jít blíž. A kdo může jít blíže než samotní účastníci. Jejich zachycování účasti ve válce může mít mnoho podob – fotografie přírody, měst i pornografie. Vojáci zachycují svou každodenní činnost v neobvyklé situaci za neobvyklých podmínek, ve válce. 
Otázky kolem využívání Instagramu nebo Hipstamaticu otevírají další debaty o fotožurnalistice a moderních technologiích. Zástupci proudu sociální determinace by nejspíše řekli, že nejde o to, jestli použijete TYTO nástroje, ale JAK je použijete. Zástupci proudu technologického determinismu by zřejmě naopak kontrovali, že nejde o to, JAK nástroj použijete, ale JAKÝ nástroj vůbec použijete. Koneckonců realita není nic jiného než interakce mezi lidmi a technologiemi.

Najdeme v českých novinách fotku z Instagramu? Zatím ne.

V českém prostředí se zatím debaty na toto téma nerozvířily do takových rozměrů, jak je tomu ve Spojených státech. Česká média nevyužívají fotografie od uživatelů Instagramu, čas od času se objeví v médiích fotky z Facebooku, například při posledních povodních. Fotky to nebyly nijak upravované a používala je ve vysílání Česká televize. Nicméně se této diskusi do budoucna jistě nevyhneme, s rozšiřováním technologií a jejich využíváním v běžném životě i média u nás budou jednou stát před etickou otázkou, zda se jedná o fotografii nebo ilustraci.
Článek Meryl Alper shromažďuje názory a postoje k této problematice, s odkazy na další literaturu, na kterou bychom se mohli obrátit v případě hlubšího zájmu. Nejedná se o výzkum či zpracování dat. 

Zdroj: ALPER. War on Instagram: Framing conflict photojournalism with mobile photography apps. New Media.  DOI: 10.1177/1461444813504265. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444813504265 

No comments:

Post a Comment