Monday, February 15, 2010

Využití QR kódů

(stručná teoretická stať k praktickému projektu)

david šmehlík
342299

QR je blízký příbuzný obyčejného čárového kódu. Přestože se to nemusí zdát, je přímo jedním z jeho typů. Čili, jedná se o černobílý dvourozměrný kód čtverečkového tvaru, navíc svým způsobem esteticky zajímavý, který obsahuje určitá data. Existují čtyři druhy formátování jeho náplně: URL -- odkaz na webovou stránku, text -- defaultně 250 znaků, telefonní číslo -- není třeba nic opisovat, stačí naskenovat a jedním klikem zavolat, SMS -- po přečtení kódu nabídne odeslání předepsané zprávy na určité číslo. Plné znění zkratky -- Quick Response to celkem vzato šikovně vystihuje.

qrcode

Jako čtečky u nás slouží zejména iPhone a telefony s operačním systémem Android, avšak možnost stáhnout si aplikaci na dekódování mají i uživatelé Nokií, Samsungů, Motorol, Sony Ericssonů (http://reader.kaywa.com/phones), resp. všech s Windows Mobile nebo Symbianem (http://www.quickmark.com.tw/En/basic/download.asp); a nakonec existuje i online reader (http://zxing.org/w/decode.jspx), který rozluští kód nacházející se na vámi zadané url nebo nahrané fotografii.

Jak to souvisí s "námi"? Otevřeností tohoto prostředku. Kdokoliv si může generovat (na web, případně i tisknout) vlastní kódy, viz http://qrcode.kaywa.com/ pro příklad, jakýkoliv uživatel má tudíž naprostou volnost v jejich produkci a distribuci. Je tomu tak díky tomu, že se mateřská Denso Corporation vzdala patentové ochrany, s největší pravděpodobností ve jménu šíření této formy komunikace. Primárním zaměřením je totiž mobilní marketing.

Není to ale pravidlem. McDonald's QR kódů využili (snad) užitečným způsobem, údajně na každém obalu je vytištěn kód s informacemi o nutričních hodnotách/složení objednané pochutiny. Funguje to prý globálně, všiml jste si toho někdo u nás?


Marketingově byly čtverečky užity v reklamní kampani australského mobilního operátora Telstra, jež na počátku kampaně začal virálně šířit video, ve kterém lidé na ulici postupně sestavují obrovský kód. Cílem bylo zpropagovaní na trh nově uvedených telefonních přístrojů mj. s předinstalovanou QR čtečkou.











Již v roce 2007 se objevilo několik kódů s aktivistickou tematikou ve videoklipu k singlu Integral od Pet Shop Boys. Odkazují na články (BBC, The Independent, The Guardian, Wikipedia) týkající se lidských práv ve Velké Británii, problémem plánu zavedení British national identity card. Náramně sem zapadá zajímavost, že skupina zpřístupnila veškeré zdrojové soubory a vyzvala youtube komunitu k neomezenému remixu.


V Portugalsku se dočkaly solidně praktického použití. Po naskenování QR nálepky jste odkázáni na profil dotyčného vína na internetové službě adegga -- Social Wine Discovery, kde se dovíte informace o odrůdě, regionu, z něhož pochází, popis chuti, máte možnost pročíst si komentáře a hodnocení uživatelů, čili, dle mého, parádní pomocník při výběru vína.














Globál Pepsi si též pohrál s "kvéerkem", a sice v rámci kampaně šité na míru mladým lidem do 25 let, kteří jsou zvědaví, mají zájem o nové technologie a byli by tak ochotni nainstalovat si nabízenou čtečku. Za kódem se skrývaly wapové stránky s tapetami na displej, vyzváněcími tóny, hrami.










Krátce před americkou premiérou sci-fi District 9 se ukázalo, že se forma QR kódů podobá mimozemskému jazyku, což bylo hlavním argumentem pro jejich využití k reklamě na tento hollywoodský snímek. "Alien Checkpoint" kampaň byla realizována pouze v amerických nej, New York, San Francisco, Los Angeles na vytipovaných místech, kde se pohybují potenciální diváci -- sci-fi fanoušci, nerdi. V esteticky působivých materiálech byl zašifrován link odkazující na víceméně pár verzí traileru.



Zdroje:
http://qrcode.kaywa.com/
http://reader.kaywa.com/
http://www.qr-kody.cz/
http://www.qr-codes.cz/
http://en.wikipedia.org/wiki/QR_Code
http://cs.wikipedia.org/wiki/Čárový_kód

No comments:

Post a Comment