Friday, February 12, 2010

Anotace: Tříštění Douglase Gordona

Esej rozebírá dílo skotského umělce Douglase Gordona z pohledu přetváření médií. Gordon používá existující filmový materiál k vytváření obřích videoinstalací, přičemž původní filmy různými způsoby upravuje. Nejprve se věnuji popisu umělcova prostoru v pojmech kolektivní inteligence Pierra Lévyho, a poté se soustředím na Gordonovo dílo Dvacetičtyřhodinové psycho. Práce vznikla v roce 1993, a umělec v ní zpomalením Hitchcockova filmu Psycho dosahuje destrukce vyprávění. Film je natažený na dvacet čtyři hodin, jeho sledování se tak stává časově neomezené, prostorově rozšířené (umístěním uprostřed místnosti ho lze sledovat i zezadu) a narativně rozbité. Jednotlivé části jsou poskládané za sebe, místo aby vytvářely celek, který by nabýval zvláštního významu. V závěru principy Dvacetičtyřhodinového psycha konfrontuji s dalšími díly Douglase Gordona.

Dominika Řebíková

No comments:

Post a Comment