Friday, February 12, 2010

vIRáLnÍ ReKLAMa a VIrÁlní mArKETiNg – voCOgou? (anotace)

Virální marketing a virální reklama jsou poměrně mladými praktikami, pocházejícími z 90. let. Ve skutečnosti však navazují na verbální přenos zpráv, kterými si lidé již od samotného vzniku obchodování předávají zkušenosti s některými výrobky a službami a referují o spokojenosti či nespokojenosti s tím kterým prodejcem, značkou, firmou. Tak virální marketing navazuje na osvědčenou praxi, spoléhající na sociální vazby ve společnosti a vzájemnou komunikaci mezi lidmi. Ke svému startu a dalšímu fungování virální marketing využívá zprostředkující médium, které dokáže sdělení rozesít během několika málo minut do celého světa a zasáhnout jím dříve netušené množství lidí – tedy internet.
Hlavním cílem eseje je vysvětlení či objasnění pojmů virální marketing a virální reklama. Budeme se věnovat tomu, jakým chováním se strategie virálního marketingu projevují, co je jejich cílem, co k naplnění tohoto cíle potřebují a jaké mají šance na úspěch. V textu budeme používat zažitější a nejčastěji používaná spojení virální marketing a virální reklama, které jsou počeštěním anglického originálu viral marketing a viral advertisement. Správným překladem je však virový marketing a virová reklama. Na přirovnání strategií virálního marketingu a virálních reklamních sdělení, šířících se zejména prostřednictvím internetu, k chování biologických i počítačových virů, budeme v eseji často narážet. Nejvíce se tohoto přirovnání dotýkáme v rámci typologie virálního marketingu dle Z. G. Senyaka.

No comments:

Post a Comment