Tato nedlouhá stať vznikla coby snaha zrekonstruovat přerod termínu propaganda na významově širší termín public relations a jeho aplikaci na oblast sociálních sítí, konkrétně facebooku.
Její hlavní náplní je na základě historických kontextů přiblížit myšlenky o masách, jejich kontrole, propagaci a reklamě.
V druhém plánu chci poukázat na to, že význam převážné většiny článků o sociálních sítí, které tento ,,fenomén‘‘ provázejí jsou relevantní ještě méně, než fenomén LOLKATZ, prezentuji fakt, že guru propagandy a public relations Edward Bernays si nikdy nezaložil profil na myspace , a že není historicky zaznamenáno, že by kdy Lenin na facebooku ,,poke-nul‘‘ Marxe nebo Engelse.
Facebook slouží jako prostor k autoprezentaci, či autopropagaci, nicméně je stále součástí plně tržního prostředí, čímž se zcela stírá rozdíl mezi prezentací a reklamou. Za reklamu je ovšem nutné považovat sociální reklamu, v tomto prostředí často zcela klamavého charakteru.
Teorie reklamy, propagace a propagandy je natolik propracovaná, že se dá hovořit pouze o změnách její aplikační vrstvy, a další snížení intelektuální náročnosti recepce něčích názorů, nebo překonání intelektuálních bariér pro potlačení reklamy v ,,domácím prostředí‘‘ nutně vede ke snížení hráze pro vykonstruování vlastního názoru, či může působit zcela subliminálně, což v mém úhlu pohledu nutně vede k dalšímu prohloubení informační negramotnosti.
Vědom si nezajímavosti pro laika, nezbývá mi, než nezmínit, že se v textu píše i o nacistec
Paroubkovi, je tam obrázek roztomilé kočičky (1x) , a narážka na comix o netopýřím muži (1x).
AUTOR : JAN BILÍK
No comments:
Post a Comment