Wednesday, November 30, 2016

Karle, hoď na web, jak jsme hráli

Sport – to je velký fenomén. Společenský, kulturní, ekonomický, mediální, v neposlední řadě může být úzce spjatý s politikou, vzdělávacím systémem, ale i s mnoha dalšími oblastmi lidského žití. Sport se stal nedílnou součástí našich životů, ať už jsme to chtěli, nebo nechtěli. V jedné knize (bohužel si nevzpomínám na název ani autora) jsem četl, že se v otázce zájmu o sport jedná o podobný princip, jako je tomu se zájmem o politiku. Přestože se o ní nezajímáte, má na vás vliv. A to samé lze říct i o sportu.
Neopomenutelný význam sportu tkví v jeho sociálním působení. Sport totiž disponuje silnou socializační funkcí. Můžete se stát členem sportovního týmu, ve kterém posléze vzniknou pevné přátelské vztahy. Stejně tak můžete být oddanými fanoušky sportovního týmu, díky čemuž se cítíte jako člen jedné velké rodiny. Stručně shrnuto, vliv sportu na naše životy může být opravdu zásadní.
Pro obrovské masy lidí znamená sport životní styl. Je to něco, bez čeho nedovedou žít. Buď to z důvodu, že ho aktivně provozují, nebo proto, že ho pasivně sledují. Takoví fanoušci nedokážou začít žádný z jejich dní bez toho, aniž by se ráno podívali na zpravodajské servery a zjistili, kolik vstřelil Jágr gólů v nočním utkání NHL nebo jestli se Messimu povedlo vstřelit hattrick.

Zdroj: sport.tn.nova.cz

Ve večerních zprávách se, kromě novinek, důležitých událostí nebo předpovědí počasí, dovídáme se železnou pravidelností o výsledcích důležitých sportovních klání z celého spektra sportovních odvětví, o úspěších sportovců z druhého konce planety, či jiných sportovních novinkách. To, že se ze sportu stala běžná každodenní záležitost, vychází obecně z jeho popularity. Výzkum z roku 2016 říká, že se v České republice o sportovní dění absolutně vůbec nezajímá necelých 13% obyvatelstva. Na druhou stranu každodenní zájem o sport má téměř 45% obyvatel (1). A to už je slušné číslo.

Fanoušek fanouškovi
Aby sportovní fanoušci měli ten nejlepší a nejaktuálnější výsledkový servis ze sportu, existuje na českém internetu hned několik webových portálů, na kterých jsou k dispozici aktuální výsledky a online přenosy. V tomto případě mluvím o přenosech psaných. A zde se uplatňuje fenomén produsage. Obsah těchto přenosů totiž utváří sami sportovní fanoušci. Tito „brigádníci“ (spíše bych volil pojem dobrovolníci) musí mít nepochybně o daný sport zájem a musí mu dostatečně rozumět tak, aby o něm mohli pro veřejnost srozumitelně psát. Ideálně musí bydlet v blízkém okolí místa, kde se konkrétní soutěž v konkrétním sportu odehrává, aby se mohli osobně účastnit utkání přímo na stadionu. Odtud píšou online reportáže, které si může ve stejný okamžik přečíst de facto kdokoliv na světě, pokud umí česky. Takovým portálem je například stránka onlajny.com, kde fanoušci naleznou širokou nabídku sportů na různých výkonnostních úrovních.

Zdroj: http://www.lhkjestrabi.cz

Na podobném principu funguje i portál vysledky.lidovky.cz, zde ovšem ve většině případů nenaleznete psaný online přenos (přestože se odkaz k němu u všech utkání nachází). Ze samotného názvu webu lze odvodit, že jde primárně o výsledky. Výsledky utkání může do stránek jednotlivých soutěží přidávat kdokoliv. Fotbalový brankář se po zápase okresního přeboru, ve kterém vychytal nulu, chce pochlubit svým výkonem. Kromě statusu na Facebooku a vítězné fotky na Instagramu, vloží výsledek svého vyhraného utkání ihned po příchodu do šatny do karty daného zápasu přes mobilní prohlížeč. Tím může kdokoliv utvářet content tohoto portálu, který nabývá na vyšší popularitě logicky zejména v nižších soutěžích.

Zdroj: http://vysledky.lidovky.cz

Kdyby nebylo fanoušků, kteří jsou ochotni věnovat svůj čas psaním online reportáží, stejně jako těch, kteří zveřejňují výsledky utkání i těch nejnižších soutěží, ta větší část fandů by byla o mnoho ochuzena. A za to jim patří velký dík.

Proraď mi. Kdo vyhraje?
Sport v dnešní době není jenom o aktivním pohybu, zápolení, kolektivitě a čisté radosti ze hry. Pro velkou část sportovních fanoušků jsou sportovní výsledky důležité pro jejich živobytí. Stačí totiž několik kliků myší, díky kterým se mohou stát milionáři, nebo naopak skončit v dluzích. Ano, řeč je o internetovém sázení.
Sázky na sportovní výsledky na internetu výrazně ulehčily celý postup při sázení. Zmizela nutnost navštěvovat pobočku sázkové kanceláře a vyplňovat tiket. Stačí si kreditní kartou nadotovat účet a můžete začít. Kromě mnoha dalších funkcí, jako jsou live sázky, apod., přišly internetové sázkové kanceláře s možností, přispívat analýzami utkání od samotných sázkařů.
Díky těmto sázkaři utvářeným analýzám se mohou nechat ostatní tipéři inspirovat při tvorbě vlastních tiketů, mohou je dále komentovat nebo hodnotit jako užitečné, atd. I v tomto případě vidím využití konceptu produsage, kdy je obsah utvářen samotnými uživateli. Částečně však může těmito analýzami vznikat také produkt kolektivní inteligence, neboť sjednocením názorů několika sázkových expertů vznikne analýza s větší pravděpodobností úspěchu, než od jednoho výborného analytika.

Zdroj: https://www.bitedge.com

Jak bylo zmíněno v samém začátku, sport je významný fenomén, který má vliv na mnoho lidských životů po celém světě. Poskytuje obsah pro zpravodajské weby, sociální sítě, ale i další, nejen nová, média.

Zdroje:



  

No comments:

Post a Comment