Sport – to je velký fenomén. Společenský,
kulturní, ekonomický, mediální, v neposlední řadě může být úzce spjatý s politikou,
vzdělávacím systémem, ale i s mnoha dalšími oblastmi lidského žití. Sport se
stal nedílnou součástí našich životů, ať už jsme to chtěli, nebo nechtěli. V jedné
knize (bohužel si nevzpomínám na název ani autora) jsem četl, že se v otázce
zájmu o sport jedná o podobný princip, jako je tomu se zájmem o politiku. Přestože
se o ní nezajímáte, má na vás vliv. A to samé lze říct i o sportu.
Neopomenutelný význam sportu tkví v jeho
sociálním působení. Sport totiž disponuje silnou socializační funkcí. Můžete se
stát členem sportovního týmu, ve kterém posléze vzniknou pevné přátelské vztahy.
Stejně tak můžete být oddanými fanoušky sportovního týmu, díky čemuž se cítíte
jako člen jedné velké rodiny. Stručně shrnuto, vliv sportu na naše životy může
být opravdu zásadní.
Pro obrovské masy lidí znamená sport životní
styl. Je to něco, bez čeho nedovedou žít. Buď to z důvodu, že ho aktivně
provozují, nebo proto, že ho pasivně sledují. Takoví fanoušci nedokážou začít žádný
z jejich dní bez toho, aniž by se ráno podívali na zpravodajské servery a
zjistili, kolik vstřelil Jágr gólů v nočním utkání NHL nebo jestli se
Messimu povedlo vstřelit hattrick.
Zdroj: sport.tn.nova.cz
Ve večerních zprávách se, kromě novinek, důležitých
událostí nebo předpovědí počasí, dovídáme se železnou pravidelností o
výsledcích důležitých sportovních klání z celého spektra sportovních
odvětví, o úspěších sportovců z druhého konce planety, či jiných sportovních
novinkách. To, že se ze sportu stala běžná každodenní záležitost, vychází
obecně z jeho popularity. Výzkum z roku 2016 říká, že se v České
republice o sportovní dění absolutně vůbec nezajímá necelých 13% obyvatelstva. Na
druhou stranu každodenní zájem o sport má téměř 45% obyvatel (1). A to už je
slušné číslo.
Fanoušek
fanouškovi
Aby sportovní fanoušci měli ten nejlepší a
nejaktuálnější výsledkový servis ze sportu, existuje na českém internetu hned
několik webových portálů, na kterých jsou k dispozici aktuální výsledky a
online přenosy. V tomto případě mluvím o přenosech psaných. A zde se
uplatňuje fenomén produsage. Obsah těchto
přenosů totiž utváří sami sportovní fanoušci. Tito „brigádníci“ (spíše bych
volil pojem dobrovolníci) musí mít nepochybně o daný sport zájem a musí mu dostatečně
rozumět tak, aby o něm mohli pro veřejnost srozumitelně psát. Ideálně musí
bydlet v blízkém okolí místa, kde se konkrétní soutěž v konkrétním sportu
odehrává, aby se mohli osobně účastnit utkání přímo na stadionu. Odtud píšou
online reportáže, které si může ve stejný okamžik přečíst de facto kdokoliv na
světě, pokud umí česky. Takovým portálem je například stránka onlajny.com, kde
fanoušci naleznou širokou nabídku sportů na různých výkonnostních úrovních.
Zdroj: http://www.lhkjestrabi.cz
Na podobném principu funguje i portál
vysledky.lidovky.cz, zde ovšem ve většině případů nenaleznete psaný online
přenos (přestože se odkaz k němu u všech utkání nachází). Ze samotného
názvu webu lze odvodit, že jde primárně o výsledky. Výsledky utkání může do
stránek jednotlivých soutěží přidávat kdokoliv. Fotbalový brankář se po zápase
okresního přeboru, ve kterém vychytal nulu, chce pochlubit svým výkonem. Kromě
statusu na Facebooku a vítězné fotky na Instagramu, vloží výsledek svého
vyhraného utkání ihned po příchodu do šatny do karty daného zápasu přes mobilní
prohlížeč. Tím může kdokoliv utvářet content tohoto portálu, který nabývá na
vyšší popularitě logicky zejména v nižších soutěžích.
Zdroj: http://vysledky.lidovky.cz
Kdyby nebylo fanoušků, kteří jsou ochotni
věnovat svůj čas psaním online reportáží, stejně jako těch, kteří zveřejňují
výsledky utkání i těch nejnižších soutěží, ta větší část fandů by byla o mnoho
ochuzena. A za to jim patří velký dík.
Proraď
mi. Kdo vyhraje?
Sport v dnešní době není jenom o
aktivním pohybu, zápolení, kolektivitě a čisté radosti ze hry. Pro velkou část
sportovních fanoušků jsou sportovní výsledky důležité pro jejich živobytí. Stačí
totiž několik kliků myší, díky kterým se mohou stát milionáři, nebo naopak skončit
v dluzích. Ano, řeč je o internetovém sázení.
Sázky na sportovní výsledky na internetu
výrazně ulehčily celý postup při sázení. Zmizela nutnost navštěvovat pobočku
sázkové kanceláře a vyplňovat tiket. Stačí si kreditní kartou nadotovat účet a
můžete začít. Kromě mnoha dalších funkcí, jako jsou live sázky, apod., přišly
internetové sázkové kanceláře s možností, přispívat analýzami utkání od samotných
sázkařů.
Díky těmto sázkaři utvářeným analýzám se
mohou nechat ostatní tipéři inspirovat při tvorbě vlastních tiketů, mohou je dále
komentovat nebo hodnotit jako užitečné, atd. I v tomto případě vidím využití
konceptu produsage, kdy je obsah
utvářen samotnými uživateli. Částečně však může těmito analýzami vznikat také produkt
kolektivní inteligence, neboť sjednocením
názorů několika sázkových expertů vznikne analýza s větší pravděpodobností
úspěchu, než od jednoho výborného analytika.
Zdroj: https://www.bitedge.com
Jak bylo zmíněno v samém začátku, sport je významný fenomén, který má vliv na mnoho lidských životů po celém světě. Poskytuje obsah pro zpravodajské weby, sociální sítě, ale i další, nejen nová, média.
Zdroje:
No comments:
Post a Comment