Není nejspíše potřeba
představovat, že youtuber je člověk tvořící kratší videa zveřejňovaná na webové
stránce s názvem YouTube. Ještě před pěti lety byl u nás fenomén youtuberů
celkem neznámý pojem. Nyní je zde však nová éra idolů především pro náctileté.
Ne, momentálně už mladí nezbožňují sportovce, zpěváky či herce, nýbrž osoby
sedící před svou kamerou a mluvící o různých tématech přes hry, kosmetiku,
módu, vaření, až po lifestyle a mnohé další.
Mají své fanoušky, které mnohdy
čítají statisícové davy. Nepřeberné množství obdivovatelů, kteří je zbožňují.
Ano, můžeme v tomto případě mluvit o nových celebritách. Sledují je,
chtějí se jim přiblížit, touží se s nimi setkat či se o nich dozvědět
každičký detail jejich života. A jelikož
jsou youtubeři novým zdrojem peněz, je potřeba toho co nejvíce využít, aby tak
byly zároveň i uspokojeny touhy všech mladičkých sledovatelů.
Ano, fanoušci i samotní youtubeři
jsou většinou lidé spadající pod generaci Z. Řadíme je pod nově příchozí
mladičkou vlnu, která nedá bez nových médií ani ránu. V tomto prostředí vyrůstala,
proto je její sounáležitost s internetem přirozená. Na internetu se baví,
komunikují, čtou si, sledují různé pořady, hledají informace a mnoho dalšího. Tráví
na zde zkrátka většinu volného času, někdy i toho školního a pracovního. Proto
není divu, že zde hledají i své nové idoly a v případě youtuberů i
zaměstnání.
A youtubeři teď nenaplňují pouze
svět nových médií, ale pronikají do všech koutů života teenagerů, aby se jim dostali
pod kůži co nejhlouběji. A jakým způsobem?
Mnoho firem popularity těchto
tváří využívá. Za určitou částku peněz či jen konkrétní produkt poskytnutý od
společnosti zdarma zajistí určitě často levnou, ale zároveň velmi úspěšnou
reklamu. Pokud však o produktu youtuber nepromluví negativně. To se společnost
musí smířit se stagnací prodeje především u mladé generace do dvaceti let. Ale
negativní reklama je vlastně také reklamou.
Nejenže mají těchto osob plný
internet, teď jich mohou mít teenageři i plnou knihovnu. Youtubeři vydávají své
vlastní knihy, ať už jsou to kuchařky, knihy o životním stylu, módě či
motivační diáře. Nikdy samozřejmě není zapomenuto na velké autogramiády
čítající nejen naše hlavní město a další, ale často i města našich blízkých sousedů
– Slovenska, kde mají fanoušci možnost přijít, knihu si koupit, poprosit o
autogram a jak už je v dnešní době samozřejmé – udělat si selfie, které
během pár vteřin visí na Instagramu, aby ostatní vrstevníci mohli závidět.
A kdyby někdo z mladých,
často lehko ovlivnitelných dětí, toužil započít stejně „úspěšnou“ kariéru, může
se nechat inspirovat knihou Já, JůTuber, kde svoje tipy a triky sdělují ti
nejslavnější ze slavných. A jelikož je to zřejmě republikový bestseller,
vzniklo již třetí vydání a bezesporu se můžeme těšit ještě na několik dalších
takovýchto „přínosných literárních děl“.
Nejen knihy jsou momentálně v kurzu,
ale rovněž i pravidelné tištěné médium vycházející jako měsíčník od září roku
2016. Časopis JJ prezentující se jako jediné pravidelné tištěné médium psané
samotnými youtubery nápadně svými rubrikami připomínající mladistvými oblíbené
Bravo, jež před nedávnou dobou po šedesáti letech ukončilo svou produkci. Nesmí
chybět plakáty, rozhovory, módní tipy i poradna pro veškeré všetečné a intimní
dotazy. Časopis JJ se toho nebojí a vychází v měsíčním nákladu sedmdesáti
tisíc výtisků pro Českou republiku. Toto číslo zásadně převyšuje mnoho dalších
měsíčníků vycházející na našem území.
A kdyby
vám bylo čtení málo, je možnost se s těmito tvářemi české YouTube scény
setkat. Je zde festival s názvem Utubering konající se momentálně v Praze
a Brně. Zde mohou fanoušci potkat své idoly tváří v tvář. Momentálně tyto
festivaly čítají i více než dvacet tisíc návštěvníků.
Jakožto správné celebrity plní youtubeři i bulvární webové
stránky či tištěná média. Posledními aféry těchto hvězdiček se týkají nejrůznějších
témat. Nahé fotografie youtuberky vzbuzují u mladých fanoušků velké pozdvižení,
stejně jako nenadálý konec jedné z nejslavnějších beauty blogerek a
youtuberek v České republice spojený s hádkami o tom, jak to s jejím
ukončením kariéry vlastně je. A to je pouze minimum afér, které jsou veřejně
propírané.
Stejně jako hudební interpreti mají anketu Zlatý slavík, herci a pořady Českého
lva, fotbalisti svou anketu Fotbalista roku, tak i blogerky a blogeři mají svá
ocenění s vznešeným názvem Czech Blog Awards, kde samozřejmě nesmí chybět
ocenenění pro nejlepší videoblogerku či videoblogera. Fanoušci mají tak možnost
na internetu nominovat a následně hlasovat pro svého oblíbence.
Náctiletí jsou velmi ovlivnitelnou součástí
populace. Dospívající člověk si teprve v tomto věku tvoří svůj osobní
pohled na svět, snaží se přijít na to, kým vlastně je. A právě fenomén idolů je
v tomto procesu podstatnou složkou. Chtějí se jim podobat, přiblížit se
jim, touží vlastnit věci jako oni, ať už z důvodu toho, že když toto
používá známá osobnost, tak kvalita produktu zákonitě musí být dobrá, či z důvodu
zalíbení se ostatním, protože je to právě moderní, nebo prostě jen proto, že
nemají momentálně utvořen vlastní názor na věc a jsou tak jednodušeji
ovlivnitelní.
Ne vždy
je však tvorba uveřejněná na YouTube kvalitní. Může děti ovlivňovat i velmi
negativně. Z pohledu rodiče by měl být obsah částečně korigován. Ale jak
tomu předejít, když internet nám pouze po jediném kliknutí nabízí nepřeberné
množství různých informací?
Zdroje:
Zdroje:
No comments:
Post a Comment