Wednesday, November 30, 2016

„Hele není támhleto Shopaholic Nicol?“ aneb youtubeři jako nové české celebrity

Není nejspíše potřeba představovat, že youtuber je člověk tvořící kratší videa zveřejňovaná na webové stránce s názvem YouTube. Ještě před pěti lety byl u nás fenomén youtuberů celkem neznámý pojem. Nyní je zde však nová éra idolů především pro náctileté. Ne, momentálně už mladí nezbožňují sportovce, zpěváky či herce, nýbrž osoby sedící před svou kamerou a mluvící o různých tématech přes hry, kosmetiku, módu, vaření, až po lifestyle a mnohé další.

                                            
Mají své fanoušky, které mnohdy čítají statisícové davy. Nepřeberné množství obdivovatelů, kteří je zbožňují. Ano, můžeme v tomto případě mluvit o nových celebritách. Sledují je, chtějí se jim přiblížit, touží se s nimi setkat či se o nich dozvědět každičký detail jejich života.  A jelikož jsou youtubeři novým zdrojem peněz, je potřeba toho co nejvíce využít, aby tak byly zároveň i uspokojeny touhy všech mladičkých sledovatelů.

Ano, fanoušci i samotní youtubeři jsou většinou lidé spadající pod generaci Z. Řadíme je pod nově příchozí mladičkou vlnu, která nedá bez nových médií ani ránu. V tomto prostředí vyrůstala, proto je její sounáležitost s internetem přirozená. Na internetu se baví, komunikují, čtou si, sledují různé pořady, hledají informace a mnoho dalšího. Tráví na zde zkrátka většinu volného času, někdy i toho školního a pracovního. Proto není divu, že zde hledají i své nové idoly a v případě youtuberů i zaměstnání.

A youtubeři teď nenaplňují pouze svět nových médií, ale pronikají do všech koutů života teenagerů, aby se jim dostali pod kůži co nejhlouběji. A jakým způsobem?

Mnoho firem popularity těchto tváří využívá. Za určitou částku peněz či jen konkrétní produkt poskytnutý od společnosti zdarma zajistí určitě často levnou, ale zároveň velmi úspěšnou reklamu. Pokud však o produktu youtuber nepromluví negativně. To se společnost musí smířit se stagnací prodeje především u mladé generace do dvaceti let. Ale negativní reklama je vlastně také reklamou.

Nejenže mají těchto osob plný internet, teď jich mohou mít teenageři i plnou knihovnu. Youtubeři vydávají své vlastní knihy, ať už jsou to kuchařky, knihy o životním stylu, módě či motivační diáře. Nikdy samozřejmě není zapomenuto na velké autogramiády čítající nejen naše hlavní město a další, ale často i města našich blízkých sousedů – Slovenska, kde mají fanoušci možnost přijít, knihu si koupit, poprosit o autogram a jak už je v dnešní době samozřejmé – udělat si selfie, které během pár vteřin visí na Instagramu, aby ostatní vrstevníci mohli závidět.

A kdyby někdo z mladých, často lehko ovlivnitelných dětí, toužil započít stejně „úspěšnou“ kariéru, může se nechat inspirovat knihou Já, JůTuber, kde svoje tipy a triky sdělují ti nejslavnější ze slavných. A jelikož je to zřejmě republikový bestseller, vzniklo již třetí vydání a bezesporu se můžeme těšit ještě na několik dalších takovýchto „přínosných literárních děl“.


                                         

Nejen knihy jsou momentálně v kurzu, ale rovněž i pravidelné tištěné médium vycházející jako měsíčník od září roku 2016. Časopis JJ prezentující se jako jediné pravidelné tištěné médium psané samotnými youtubery nápadně svými rubrikami připomínající mladistvými oblíbené Bravo, jež před nedávnou dobou po šedesáti letech ukončilo svou produkci. Nesmí chybět plakáty, rozhovory, módní tipy i poradna pro veškeré všetečné a intimní dotazy. Časopis JJ se toho nebojí a vychází v měsíčním nákladu sedmdesáti tisíc výtisků pro Českou republiku. Toto číslo zásadně převyšuje mnoho dalších měsíčníků vycházející na našem území. 


                                             
              A kdyby vám bylo čtení málo, je možnost se s těmito tvářemi české YouTube scény setkat. Je zde festival s názvem Utubering konající se momentálně v Praze a Brně. Zde mohou fanoušci potkat své idoly tváří v tvář. Momentálně tyto festivaly čítají i více než dvacet tisíc návštěvníků.


Výsledek obrázku pro utubering
              

                Jakožto správné celebrity plní youtubeři i bulvární webové stránky či tištěná média. Posledními aféry těchto hvězdiček se týkají nejrůznějších témat. Nahé fotografie youtuberky vzbuzují u mladých fanoušků velké pozdvižení, stejně jako nenadálý konec jedné z nejslavnějších beauty blogerek a youtuberek v České republice spojený s hádkami o tom, jak to s jejím ukončením kariéry vlastně je. A to je pouze minimum afér, které jsou veřejně propírané.

                Stejně jako hudební interpreti mají anketu Zlatý slavík, herci a pořady Českého lva, fotbalisti svou anketu Fotbalista roku, tak i blogerky a blogeři mají svá ocenění s vznešeným názvem Czech Blog Awards, kde samozřejmě nesmí chybět ocenenění pro nejlepší videoblogerku či videoblogera. Fanoušci mají tak možnost na internetu nominovat a následně hlasovat pro svého oblíbence.

Výsledek obrázku pro czech blog awards

                 Náctiletí jsou velmi ovlivnitelnou součástí populace. Dospívající člověk si teprve v tomto věku tvoří svůj osobní pohled na svět, snaží se přijít na to, kým vlastně je. A právě fenomén idolů je v tomto procesu podstatnou složkou. Chtějí se jim podobat, přiblížit se jim, touží vlastnit věci jako oni, ať už z důvodu toho, že když toto používá známá osobnost, tak kvalita produktu zákonitě musí být dobrá, či z důvodu zalíbení se ostatním, protože je to právě moderní, nebo prostě jen proto, že nemají momentálně utvořen vlastní názor na věc a jsou tak jednodušeji ovlivnitelní.


                Ne vždy je však tvorba uveřejněná na YouTube kvalitní. Může děti ovlivňovat i velmi negativně. Z pohledu rodiče by měl být obsah částečně korigován. Ale jak tomu předejít, když internet nám pouze po jediném kliknutí nabízí nepřeberné množství různých informací?



Zdroje:

No comments:

Post a Comment