“Facebooková bublina“ jako prostředek
vidění světa
„To není možné, kdo toho člověka volil?“
„No z mého okolí nikdo, vůbec to nechápu!“
„Ale vždyť podle toho, co jsem četla na netu, to měl jasně vyhrané…“
„To není možné, kdo toho člověka volil?“
„No z mého okolí nikdo, vůbec to nechápu!“
„Ale vždyť podle toho, co jsem četla na netu, to měl jasně vyhrané…“
V současné době má Facebook kolem 1,7 miliardy uživatelů (pravda, můžeme se bavit ještě o tom, kolik procent z těchto profilů je skutečně platných - samotný Facebook přiznává, že 5 až 6% profilů je pravděpodobně pouze virtuální, další část uživatelů zase již nějakou dobu není mezi živými…nicméně to není předmětem tohoto článku a i po odečtení všech mrtvých a imaginárních uživatelů se bude stále jednat o obrovské číslo). Vzhledem k tomu, že na celé planetě má alespoň nějaký přístup k internetu něco kolem 3,2 miliardy lidí, profil na sociálních sítích má tedy zhruba každý druhý člověk, který může. Kdo z mladých lidí není vyhledatelný na Facebooku, jako by snad ani nebyl (proč se ptát na telefonní číslo, když kdekoho najdu na netu a jako bonus si ho ještě mohu prolustrovat). Slovo mladý používám záměrně – skladba facebookových uživatelů sice pomalu ale jistě stárne, přesto je stále valná většina uživatelů ve věku zhruba do 35 let. Ti starší se navíc ještě pořád jednoduše smíří s tím, že někdo profil na sociální síti nemá (a prostě si na něj vezmou to telefonní číslo). Pro “moderního“ člověka vlastnícího chytrý mobilní telefon a počítat je zkrátka naprosto běžné být “online“. A nejen to, ale také sdílet se svými internetovými přáteli různorodé obsahy – od statusů přes fotky až ke zpravodajství.
Málokdo si však uvědomuje, jak může
Facebook ovlivňovat naše vidění světa i aktuálního dění. Od nepaměti měli lidé
automaticky blíže k těm, kteří sdíleli podobný pohled na svět, stejné
názory i myšlení a vědomě i nevědomě se zase vyhýbali těm, se kterými nesouhlasili.
Tento jev psychologové nazývají konfirmačním
či potvrzujícím zkreslením (z anglického confirmation bias).
Jev popisuje tendence člověka
upřednostňovat ty informace a interpretace, které podporují jeho vlastní názor
a naopak ignorovat nebo podceňovat ty, které jsou v rozporu s jeho
přesvědčením. Většina lidí tedy ani tak netouží po nových informacích, spíš
prahnou po tom, aby jim někdo potvrdil to, co už si myslí. Lidé tudíž často
vykládají nejednoznačné informace tak, aby byly v souladu s jejich
vlastním názorem.
Efekt tohoto zkreslení je ještě silnější u emočně
podbarvených záležitostí a u silně zakořeněných názorů. Toto zkreslení
ovlivňuje také samotnou paměť – člověk má tendenci pamatovat si spíše to, co je
v souladu s jeho vlastními. Vztáhnout se jev dá také na výběr zdrojů
(aneb přece nepoužiji jako zdroj to,
s čím nesouhlasím). Například v roce 2008 před prezidentskými volbami
lidé, kteří již byli rozhodnuti podporovat Obamu, nakupovali knihy, ve kterých
byl Obama prezentován v pozitivním světle. Lidé, kteří však byli odpůrci Obamy,
kupovali knihy, které jej popisovaly negativně. Lidé si tedy kupovali knihy,
které již potvrzovaly jejich názor.
Lidé se tedy často i na sociálních
sítích obklopují takovými názory a tedy i uživateli, s nimiž mohou
v klíčových (například politických) otázkách souhlasit. Tato selekce
probíhá na několika úrovních. Částečně tak činíme aktivně – vědomi si svého
počínaní. Částečně tak ale činíme podvědomě a jistou část za nás dokonce
převezme internetová aplikace sama.
Skladbu své facebookové zdi mohu
jednoduše ovlivnit tím, kdo se mým internetovým přítelem stane a kdo ne. Dotyčné
(tedy - ve většině případů) musíme odněkud znát. A už na této úrovni probíhá
první výběrový algoritmus. S jistým okruhem známých a “přátel“ se sice
seznámíme například na základě stejného lokačního určení – sousedé, spolužáci
ze základních (a tedy spíše spádových škol) škol, maminky ze stejného dětského
hřiště - lidé s nimiž kromě podobného místa výskytu nic moc společného sdílet
nemusíme, další okruh našich známých je už nějakým způsobem ovlivněn naším
rozhodováním – volbou střední školy, vysoké školy, práce či zájmů. Dá se
předpokládat, že lidé, kteří vykonali podobná rozhodnutí jako my, budou mít
alespoň v některých otázkách společné názory.
A pokud zjistíme, že nás něčí profil
a nebo příspěvky z nějakého důvodu štvou, není nic snazšího, než si
dotyčného na zdi zablokovat, nebo se s ním jednoduše přestat “kamarádit“.
Další vlnu selekce názorů však už Facebook
provede bez našeho vědomí. Jeho aplikace samozřejmě umí sledovat (a také tak
činí) co se nám líbí, co ne, jaké stránky vyhledáváme, jaké statusy a fotky
přátel “lajkujeme“ na jakých příspěvcích se pozorností zasekneme na nejdelší
dobu.
A Facebook samozřejmě chce, aby jsme mu zůstali věrní a kontrolovali a
zírali do něj co nejčastěji (inu – to mu totiž vydělává). A proto Vám ze stovek
příspěvků vašich přátel ukáže právě ty, které by vás podle něj měli nejvíce
potěšit. Jisté statusy či sdílené články se tedy na vaši hlavní stránku vůbec
nedostanou a vy byste je měli šanci vidět pouze v případě, že si profil
daného člověka sami aktivně rozkliknete (a těchto příspěvků je dokonce zhruba
80%).To co, se nakonec dostane na vaši zeď ovlivňují i další algoritmy – roli
hraje “lidský prvek“ (je to přeci jen zajímavější než fotka s knihou),
emoce, klíčová slova, čas zveřejnění….a mnoho a mnoho dalšího.
My a Facebook samotný se tedy
uzavíráme do jakési bubliny názorů, které jsou nám blízké. To ovšem neznamená,
že by člověk jiné názory zcela eliminoval. Pouze se utvrzuje v tom, že
právě ty jeho názory jsou jediné správné a dobré – vždyť je sdílí i celý zbytek
jeho přátel. Skrze tuto názorovou bublinu pak uživatel vidí okolní svět,
hodnotí jej a vyvozuje tvrzení o názorovém konsenzu. Například – člověk, který
ze své vlastní iniciativy žádné zpravodajství nevyhledává, je díky sociální
síti s aktuálním děním seznamován. Ovšem – skrze statusy a sdílené články
a videa svých oblíbených přátel. No a pokud tito přátelé sdílí například zprávy
z nevěrohodných či neobjektivních zdrojů…
Podle aktuální studie Reuters
institutu se ukázalo, že téměř pro polovinu lidí jsou sociální sítě, především
Facebook, YouTube a Twitter významným zdrojem informací, pro 19% uživatelů
internetu jde dokonce o hlavní zdroj zpráv. Lidé také chtějí čím dál méně za
zprávy a zpravodajství platit. Zprávy sdílené na Facebooku jsou zadarmo.
V poslední době také klesá oblíbenost „klasických“ zpravodajství a médií
(například večerního televizního zpravodajství). Být informován pouze
prostřednictvím Facebooku je prostě snadné – článek mi sám vyskočí na zeď,
protože někdo důležitý z mého okolí jej považuje za důležitý.
To, že mi můj Facebook
v současné době ukazuje miminko na každém rohu, není tedy způsobeno tím,
že by nikdo nic jiného nesdílel a všichni z mého okolí měli děti. Jen to
znamená, že na základě mojí pozornosti věnované fotografiím novorozeňat mých
kamarádek (které se na mou zeď jakožto nejvíce komentované a lajkované fotografie
samozřejmě dostaly) Facebook usoudil, že příspěvky mých známých týkajících se
dětí, by mě měly zajímat patrně více,
než fotky těch bezdětných a nezadaných z poslední dobré pařby. Navíc
Facebook také zná můj věk, z čehož pravděpodobně usoudil, že mě tyto věci
již mohou zajímat. Za třetí jsem také kamarádce z e-shopu objednávala
dárek pro její novorozeně a
protože internetový prohlížeč a Facebook spolu kamarádí, společně si nejsou tak
zcela jistí, jestli se i já do klubu matek v brzké době nepřidám. Posledním
hřebíčkem je pak fakt, že již po dobu 7 let můj partnerský status konstantně
hlásí jediné slovo “zadaná“. V mé nabídce reklam se tedy čím dál častěji
objevují snubní prstýnky, svatby i dětská výbavička. Internet usoudil, že už
mám možná načase a reklamou se mě (jakožto potencionální prvorodičku) snaží
nalákat k zakoupení těchto produktů (protože ukořistit prvorodičku se
prostě vyplatí – většina jich u daného produktu zůstane i u dalších dětí…ale to
už zas odbočuji).
Ale to hlavní, co mě motivovalo k výběru tématu, je
totiž právě ono zkreslené vidění obecného konsenzu například před volbami.
Zajisté se nejvíce nabízí nedávná volba amerického prezidenta, či volba českého
prezidenta z roku 2013 – tedy spíše volby, kde se do konečného finále
dostávají pouze dva kandidáti. Taková volba má totiž ještě větší šanci
obyvatelstvo polarizovat. Voliči jednotlivých kandidátů jsou od sebe
v těchto případech často i místopisně vzdálení (demokratická Kalifornie a
republikánský Texas, Schwarzenbergova Praha a Milošovo Vysočina). I
v rámci jednotlivých míst jsou lidé stratifikováni a ne všechny skupiny
bývají hojně propojeny. Vrcholový manažer pravděpodobně nebude obklopen skupinou
dělníků a naopak. Názory jiných skupin k nám tedy často skrze sociální
sítě nemusí téměř vůbec pronikat. A pokud proniknout, svým zkreslujícím
pohledem na svět snížíme hodnotu tohoto opačného názoru. Obzvláště
v Americe toto může časem vést až k naprosté politické polarizaci –
lidé nejsou (a dle prognóz nebudou stále víc) vystavování tématům a názorům protistrany. Američané si také často
svou politickou příslušnost (na rozdíl od Čechů) na svém profilu přímo
deklarují. Čímž si nakročují k rozdělení se do dvou skupin, které nebudou
s tématy protistrany konfrontovány v rámci běžného komunikování a
které budou stále utvrzováni ve své pravdě. Až do chvíle, než ony volby skutečně nastanou. A když jsem opravdu přesvědčený, že můj
kandidát má výhru tak jistou, tak se přece bez toho mého jednoho hlasu obejde,
protože mě se nechce do fronty/vstávat/dojet tam….Padají názory toho typu, že i toto pomohlo
Donaldu Trumpovi americké volby vyhrát.
Na vyvozování závěrů o vývoji
Facebookových bublin je však stále ještě příliš brzy. Z pohledu dějin je
Facebook velmi mladá platforma, která navíc prochází neuvěřitelně rychlým
vývojem. Kromě bublin se musí Facebook vypořádat i s dalšími tématy jako
zával reklamy či zvyšování počtů mrtvých či falešných účtů (věděli jste, že
podle propočtů by v roce 2098 bude na Facebooku více mrtvých nežli živých? Ale o tom zas někdy příště).
No comments:
Post a Comment