Facework
on Facebook
Jak
Facebook potvrzuje hierarchičnost společnosti
Článek představuje ideu
dividualismu, vycházaející z antropologického studia melánéských
kmenů a zasazuje ho do kontextu moderní západní společnosti a
sociální sítě Facebook a částečně i Myspace. Při náší
také myšlenku, že idea dividualismu pocházející ze studia
kultury Melanéských ostrovů může být s úspěchem použita na
popsání moderního chování politiků na sociálních sítích.
Autorem článku je dánský akademik
Steffen Dalsgaard z univerzity v Aarhusu, kde získal v roce 2010
doktorát z Antropologie a Etnografie. Specializuje se na formování
států, politický leadership a demokracii na Papui Nové Guinei. Ve
studiu těchto záležitostí pokračoval i po získání doktorátu
v rámci postgraduálního grantu od Dánské Rady pro Nezávislý
Výzkum.
Tento jeho výzkum se zaměřoval na
sčítací praxi během sčítání lidu v roce 2011 a během voleb
do národního parlamentu Papui Nové Guinei v letech 2007 a 2012.
Od roku 2012 pracuje na výzkumném
projektu DemTech (Democratic Technologies), kde pomocí etnografické
metodologie a antropologické analýzy zkoumá volební technologii
v různých společenských a institucionálních kontextech.
Autor představuje myšlenku
dividualismu ve které jde o to, že určitý úkol, zodpovědnost,
víra atd. Jsou sdíleny členy nějaké skupiny, klubu nebo hnutí
ve které mají všichni členové stejný cíl. Tento stav zároveň
pomáhá vytvářet individuální identitu člověka tím, že se
identifikuje s určitou skupinou lidí. V článku je zmiňováno, že
v melanéské společnosti se lidé vnímají více jako dividua,
tedy příslušníci určité skupiny lidí, než jako nezávislá
individua.
Autor navrhuje, že současná
popularita facebooku napomáhá dividualismu i v naší západní
společnosti. Lidé se v rámci facebooku přidávají do skupin, ve
kterých jsou povětšinou lidé se stejným konkrétním zájmem.
Stávají se fanoušky lidí a věcí a přicházejí tak v
elektronické podobě stále více do kontaktu pouze s dalšími
fanoušky stejných lidí a věcí. Zároveň přispívá facebook i
k veřejné prezentaci sebe sama. Já jsem fanouškem Karla Gotta,
Moje politické názory jsou levicové, Mé náboženské cítění
Ateistické a Já jsem ve vztahu s touhle krásnou slečnou (zde
parafrázuji). Touto sebeprezentací se ovšem zároveň člověk
automaticky řadí do určité skupiny lidí, v případě
náboženského či politického cítění ho tam často automaticky
zařadí už rovnou Facebook.
Po obecném úvodu se článek dostává
k politickému využití nových médií, speciálně pak Facebooku.
Facebooková společnost se skládá z jednotlivých uzlů, přičemž
každý uživatel je svým vlastním malým uzlem, který v sobě
sbíhá spojení na své přátele a stránky. Nicméně mezi uzly
jsou rozdíly. Některé jsou důležitější, jiné méně, u
některých se "sbíhají" desítky "přátel" u
jiných tisíce. Je sice jasné, že člověk nemůže mít tisíce
přátel, při nejlepším může jít o známé, ale v případě,
že hodlá člověk využívat Facebook k politické agitaci jde více
o kvantitu než kvalitu. Navíc v případě Facebooku částo
"přátelství" znamená jen symbolické potvrzení toho,
že se dva lidé znají.
Pokud se člověk rozhodne využívat
Facebook jako prostředek sebepropagace, dá se počet kontaktů
které získá považovat za soutěž a tato soutěž je podle autora
rovněž přirovnatelná k politické soutěži v melanéské
oblasti, kde místní politik, takzavaný "Velký člověk"
získává svůj sociální status pomocí ceremoniálních výměn
darů se svými přáteli. Čím více má přátel, tím větší je
jeho sociální status a tím lepší jsou jeho šance na zvolení,
protože pomocí cermeniálních výměn získává do své "skupiny"
další a další potencionální voliče.
Něco podobného probíhá i v současné
západní politice, kdy politici využívají sociálních sítí k
mobilizaci svých příznivců jak k samotnému volení, tak i k
financování své kampaně. V západním světě však stejný
proces, který probíhá v melanéských kmenech probíhá na daleko
větším měřítku. Během prezidnetských voleb v USA, které
autor zmiňuje, získal Barrack Obama přes 3 miliony facebookových
fanoušků a Facebook a další sociální sítě se staly důležitou
součástí jeho kampaně.
Facebook se stává důležitou
součástí každé volební kampaně. Stejně jako "Velký
člověk" v melanéském kmeni i politika na Facebooku staví
svou kampaň na vztahové bázi.
Nicméně je přeci jen rozdíl mezi
Melanésií a západním světem. I když se Facebook, začíná
hojně využívat, ne vždy je politická podpora něco, co může
být dáno zcela otevřeně najevo. V západních zemích většinou
politik nemá možnost přímo fyzicky zlikvlidovat, či jinak
ublížit těm, kteří pro něj přímo nehlasovali, ale má možnost
dát přístup k omezeným státním prostředkům nejdříve svým
podporovatelům a až poté, pokud vůbec, všem ostatním. Zde je
podle autora pozitvní prvek tajného hlasování v západní
demokracii.
Nicméně většina lidí podporujících
politika na Facebooku se něčeho takového nemusí obávat. Zároveň
podpora politika na Facebooku je stejně tak vyjádřením podpory
politikovi jako vyjádřením směrem k vlastním přátelům o
vlastních politických preferencích.
Celý článek můžeme zařadit do
kontextu současného politického dění v České republice, kde
byl Facebook masivně využíván jak během loňských
prezidentských voleb, tak během voleb parlamentních. Je však
otázkou, nakolik u nás funguje ona zmíněná mobilizace
obyvatelstva, vzhledem ke stále klesající volební účasti i mezi
mladými voliči, kteří by, jakožto hlavní uživatelé
sociálních sítí, měli být facebookovou mobilizací ovlivněni
nejvíce.
No comments:
Post a Comment