Sledování online komunikací
Co jsou real-time social media?
Real-time social
media (média komunikující v reálném čase, zkráceně RTSM) vznikla již roku
1979, kdy se objevily produkty jako User Networks (Usenet), různé internetové věstníky
a Internet Relay Chat portály (IRC). Uživatelé mohli komentovat události hned,
jakmile se objevily. Byly to předchůdci dnešních diskuzních fór a různých
online komunikátorů. IRC portály se ve velkém rozšířily v roce 1990, kdy
se lidé velmi zajímali o události kolem Války v Zálivu a chtěli aktuální,
co nejnovější informace.
Ač se to nezdá, důležitým
článkem RTSM jsou také multiplayer online hry (nejznámější z nich je World
of Warcraft). Uživatelé spolu mohou komunikovat, podporovat se a hrát pouze
v reálném čase.
Sociální sítě a
všechny druhy blogů se staly důležitým prvkem v ovlivňování sociálních
médií. Všechna tato média obsahují služby, díky kterým spolu lidé mohou
komunikovat v reálném čase, jako instant messaging, chat, diskuzní fóra.
RTSM se staly
jedním z pilířů současné společnosti, která se bez nich už neobejde. Jak
rostou potřeby uživatelů, tak narůstá objem dat z aktualizací statusů na
sociálních sítích, tweetů a blogování. Abychom mohli RTSM zkoumat, vznikly
metodologie a různá programová vybavení, abychom mohli analyzovat tato média
jako celek. Není to však jednoduchá záležitost. Odborníci čelí problémům, jak korektně
zacházet s morální stránkou takového zkoumání.
Sledování a analýza RTSM
Pokud chceme RTSM sledovat,
musíme znát sociální a kulturní prostředí, ve kterém budeme daná média zkoumat.
Esej Lawrence Ampofa se zaměřuje na morální stránku sociálních médií (na otázku
soukromí uživatele). Také se zaměřuje na to, jak můžou online sociální média
ovlivnit diskuze na téma globálních otázek. Konkrétně se jedná o problematiku
drog v Mexiku a výměny kubánské vlády Raulem Castrem v roce 2008, kdy
BBC Mundo na svém webu v části „Have your say“ umožnil lidem hlasování na
tato témata.
Způsoby analýzy RTSM
Netnografie
(aneb etnografie na internetu – zkoumání chování lidí na internetu) se používá
pro analýzu chování a složení onlinových komunit. Tato metoda je na rozdíl od
focus groups a osobních rozhovorů velmi nenápadná a decentní. Dalšími způsoby
výzkumu RTSM jsou rozhovory s respondenty. Rozhovory probíhají: přes emailové
komunikace, skrze aplikace instant messaging, za pomoci videohovorů.
Emailové rozhovory i rozhovory skrze instant messaging jsou ještě v rámci
zachování anonymity únosné. Ale videohovory anonymitu znemožňují a výzkumníci
tvrdí, že mnohem pravděpodobněji dostanou korektní a obsáhlé odpovědi skrze
email nebo instant messaging než skrze videohovor.
Další metodou
zkoumání je analýza obsahu. Ta se používá na zachycení četnosti výskytu slov,
vět a obrázků. V dnešní době datové přeplněnosti je analýza obsahu velmi
dobrým způsobem, jak zhodnotit celkový význam obsahu sociálních médií. Nedávno
byla zavedena nová technologie do analýzy RTSM. Nazývá se Natural language
processing (NLP). Je to automatická analýza textového bosahu. Zajišťuje
zrychlení dosud časově náročných analýz (jako analýza obsahu a analýza
diskurzu). Převratným mezníkem v online médiích jsou metody uzpůsobené pro
mobilní přístroje (tablety, telefony, laptopy). Odborníci potvrzují, že čím dál
více lidí se na internet připojuje přes své mobilní zařízení a nikoliv přes
stolní počítače.
Otázka soukromí
Soukromí a důvěra
je u sledování RTSM velmi kontroverzní prvek. Při používání internetu jste neustále
upozorňováni na digitální kriminalitu. Před započetím sledování by se výzkumník
měl vždy přesvědčit, zda jeho studie dodržuje etické standardy. Norimberský
kodex (sepsaný po 2. světové válce na základě nehumánního jednání v nacistickém
Německu) je jedním z prvních soupisů morálních zásad při obecném zkoumání.
Jedním z nejdůležitějších pravidel je – člověk musí předávat obsah
dobrovolně, nikoliv pod nátlakem, skrze podvod nebo z donucení. Každý zahrnutý
člověk by měl mít také dostatečné znalosti ohledně tématu, což mu umožní vhled
do problému a jeho porozumění. Zajištění takovýchto kvalit je na té osobě,
která výzkum iniciuje, nařizuje nebo jej vykonává. Dále je nutné obeznámit
oslovené uživatelé o detailech výzkumu, říci jim, kdo výzkum provádí, kdo jej
financuje, proč se koná a jak budou jeho výsledky využity. Bez těchto informací
mohou online uživatelé odmítnout svou účast, jelikož neví, kam se jejich data
dostanou a kdo je využije. Na druhou stranu, některé výzkumy jsou tak složité,
že je skoro nemožné dát uživatelům plný popis takového výzkumu, aniž by tím
pravděpodobně zkreslili výsledky. Pro výzkumníky je velmi složité získat data z různých
webů, jelikož většinou uživatelé nejsou ani majiteli svých generovaných obsahu,
ale majitel webové stránky je vlastní. Dalším problémem ve výzkumu je pochybná
důvěryhodnost obsahu sociálních médií. Uživatelé často používají různé metody,
aby si kryli své soukromí. Mezi ně patří hlavně užití přezdívky (aby nikdo nemohl
přijít na skutečnou identitu). Lidé se skrývají za vymyšlené přezdívky, aby se
bránily útokům na svou osobu.
Případové studie
Autor se
zaměřuje na analýzu dvou případů online komunikace – komentáře diváků na problematiku
drog v Mexiku a výměny kubánské vlády Raulem Castrem v roce 2008.
V obou případech je analyzováno 100 respondentů. Analýza postoje a cítění
respondentů je drtivě negativní (88%), pouze 9% komentářů bylo pozitivních.
Postoj a cítění respondentů bylo měřeno z důvodu vymezení poměru
protikladných názorů. Je to velmi subjektivní, protože každý má jiné cítění a
každý cítí pozitivitu/negativitu jinak. Z tohoto důvodu je založena
stupnice hodnocení názorů: silně negativní, lehce negativní, neutrální, lehce
pozitivní, silně pozitivní.
Většina
respondentů se vyjadřovala jen proto, aby mohli vyjádřit svůj subjektivní
názor, nikoliv proto, aby mohli diskutovat s ostatními. Témata, která se rozebírala,
byla velmi orientována na španělsky mluvící diváky a ti také převažovali
v komentářích. Chyběla mezinárodní dimenze názorů. Dále také nebylo jasné,
odkud respondenti odpovídají (zda z mobilních nebo stolních zařízení).
V ČR se
často v diskuzních pořadech objevují komentáře lidí (Facebook, Twitter),
ale není úplně potvrzené, že by to mělo nějaký přínos. Lidé se spíše chtějí
vymluvit, vyjádřit svůj názor, někdy i pomluvit. Pokud by opravdu měly tyto
diskuze něco přinést, měly by se reorganizovat, přizpůsobit. Celková analýza
obsahu sociálních médií by mohla přinést výsledky např. na téma - oblíbenost politiků,
jelikož čeští občané se velmi rádi na toto téma vyjadřují. Jinak lidé používají
online média hlavně pro komunikaci se svými blízkými, sdílení souborů,
propagaci svých aktivit.
Závěr
Sociální média
jsou nedílnou součástí moderní komunikace. Stále větší oblíbenost těchto médií
zvyšuje nároky na sledování obsahu, který je ale pro výzkumníky velmi těžký.
Jak z hlediska náročnosti kvůli objemu dat, tak z důvodu zachování
soukromí a privátních otázek uživatelů. Je otázka, jak se bude vývoj online
médií nadále ubírat. Je jisté, že data budou jen přibývat a analýza tohoto
obsahu bude čím dál těžší.
Autor
Lawrence Ampofo
je ředitelem a zakladatelem firmy Semantica Research, která se zabývá digitální
datovou inteligencí a poradenstvím pro rozvoj firem s ohledem na
celosvětová témata. Lawrence Ampofo je také přednášejícím na Blanquerna
University v Barceloně, na fakultě mezinárodních vztahů. Sám napsal a
podílel se na velkém počtu knih a článků na téma Social media intelligence.
No comments:
Post a Comment