Vztah rodič – dítě při monitorování prostřednictvím mobilních telefonů
(The influence of parental factors on children’s receptiveness towards mobile phone location disclosure services )
Pro většinu rodičů je v současné době při výchově svých
dětí maximálně důležitý přehled o svých ratolestech. Zatímco v dobách dávno
minulých se museli otcové a matky od rodin spoléhat na zpravidla neověřitelné informace,
které jim jejich potomci sami sdělovali, dnešní technický svět jim poskytuje nepřeberné
množství možností, jak děti kontrolovat, aniž by je výrazně omezovali. Jak tuto
kontrolu pomocí moderních prostředků využívají a hodnotí sami rodiče a zároveň,
jaký názor mají na celou záležitost samy děti, zjišťovali singapurští odborníci
na oblast vztahů rodič- dítě v souvislosti s IT technologiemi Hee
Jhee Jiow a Dr. Julian Lin.
Hee Jhee Jiow je studentem doktorandského studia na Fakultě
komunikací a nových médií Národní univerzity v Singapuru. Jeho výzkum se
zaměřuje na vztah rodičů a rodičovství k videohrám. Dr. Julian Lin je asistent-profesor
na totožné fakultě jako jeho kolega a má 14ti letou praxi v oblasti IT
technologií a designu internetových sítí.
Rodiče hrají ve
výchově dětí stěžejní a nezastupitelnou roli. Jejich snahou je zejména kontrola
nad svými dětmi, díky níž mohou snadněji čelit hrozícím rizikům či nebezpečím jako
je delikventství nebo nežádoucí sexuální aktivity. Avšak adolescenti (kterými se
pro účely této studie rozumí děti mezi 12 a 16 lety) často podmínky takové kontroly
nerespektují a považují za nepřípustné, aby jim někdo jakkoliv blízký zasahoval
do osobní sféry. Jejich potřeby vlastního vyhranění se vůči rodičům jsou v tomto
období obzvlášť markantní, tráví totiž méně času pod přímým dohledem svých
rodičů. Odborníci na oblast výchovy tedy rodičům radí, aby své děti monitorovali
nepřímo a s odstupem.
Rodiče často k těmto účelům využívají
komunikační technologie, zejména mobilní telefony, které v minulosti sloužili
jako zprostředkovatel komunikace v rámci rodiny, kdy rodiče aktivně
kontaktovali své potomky, aby zjistili, kde se aktuálně nachází a co dělají.
Avšak moderní pokrok v komunikačních technologiích aktuálně umožňuje zjištění
polohy identifikovaného subjektu, aniž by o tom tento měl tušení.
Mobilní lokační technologie
(MLPD) byla vynalezena pro potřeby akutních pátracích akcí, ovšem její aplikace
mají již širší použití pro větší počet koncových uživatelů. Dokumentů či
studií, které by se zabývaly postojem dětí, jakožto objektů lokalizačního mobilního
sledování, není příliš mnoho, proto se tato studie věnuje především vzájemnému vztahu
mezi rodiči a dětmi v souvislosti s jejich mobilní kontrolou a jejich
zpětnou vazbou na praktiky, které používají rodiče ve snaze ochránit své
ratolesti před potencionálním nebezpečím.
Výzkum samotný se
uskutečnil na dvou vybraných singapurských středních školách, kde se zapojilo
celkem 294 účastníků z řad studentů a jejich rodičů. Průměrný věk rodičů
byl přibližně 45 let, věk studentů 14 let. Z vybraného vzorku vyplněných
odpovědí uskutečnili realizátoři výzkumu spolehlivostní analýzu, která pracovala
s koeficientem Cronbachova alfa, který vychází
z předpokladu, že by všechny položky měřící jednu vlastnost mají mít mezi sebou
kladné, dostatečně vysoké korelace. Vzhledem k tomu, že zkoumaný vzorek nebyl
příliš početný, chybějící údaje nebyly vyřazeny, ale upraveny v tom smyslu,
že chybějící hodnoty byly nahrazeny průměrnými hodnotami ostatních proměnných ve
výzkumu.
Z dosažených výsledků
mimo jiné vyplývá, že
1. dobrý vztah mezi
rodičem a dítětem zásadně ovlivňuje vnímání a porozumění nutnosti používat mobilní
lokalizační služby, jinými slovy, čím větší důvěře se přirozeně rodič těší, tím
snáze se dopátrá informací týkajících se jeho potomka,
2. narušení osobnostní
sféry dítěte může zásadně ovlivnit dobré rodinné vztahy a celkovou atmosféru,
která může vyústit v nedůvěru dítěte a menší míru otevřenosti ve vztahu k rodiči
3. čím pevnější je
mezi posuzovanými subjekty vzájemné pouto, tím více jsou studenti přístupní k celému
procesu jejich lokalizace.
Table 2: Correlational analysis of various measures with the child’s perception of his/her obligation to disclose AND the parent’s legitimate authority over MPLD information. Note: * Correlation is significant at 0.05 level (2–tailed); ** Correlation is significant at 0.01 level (2–tailed). (R) indicates reverse scoring. | |||
Obligation to Disclose | Legitimate Authority of Parent | Parental Measure | |
My father/mother knows where I go when I am out with friends at night. | .298** | .358** | Knowledge (Always to Never) |
My father/mother normally knows where I go and what I do after school. | .246** | .327** | |
My father/mother had no idea where I was at night, in the last month (R). | -.168* | -.242** | |
I am expected to let my father/mother know WHERE I am after school. | .183* | .176* | Monitoring (Always to Never) |
I am expected to let my father/mother know WHERE I am when I go out at night. | .211* | .235** | |
I am expected to tell my father/mother WHERE I am, when I go out with friends. | .237** | .258** |
Výzkum také ukazuje,
že studenti, kteří si plně uvědomují a chápou, že jejich rodiče pravidelně
očekávají informace o tom, kde se jejich děti vyskytují, ať už v noci, po
škole či venku s kamarády, pozitivně reagují na závazek lokalizace
zmíněných událostí a respektují pak také více přirozenou autoritu svých rodičů.
Pro objektivitu bych
uvedla i určité nedostatky této studie, kdy se ve zkoumaném reprezentativním vzorku
vyskytlo více matek (65.3 procent) nežli otců a zároveň více chlapců (73.5
procent) nežli dívek. Dále se tazatelům v rámci závazku respektování
mlčenlivosti a anonymity nepodařilo zjistit potřebná data k větší spolehlivosti
sebraných vorků.
Závěrem bych
shrnula, že je z výše posuzované studie vyplynulo, že studenti mezi
dvanáctým a šestnáctým rokem stále více vyžadují samostatnost a vlastní individualizaci,
ačkoliv jejich rodiče usilují o to, aby
nepřestali být informováni o tom, kde se jejich ratolesti nacházejí, o jejich
vztazích a aktivitách. Ovšem vzájemná komunikace mezi rodiči a dětmi ohledně možností
a forem nezávislosti a osamostatnění se není snadná a vyžaduje spoustu
kompromisů a komplikují ji také přílišná a nereálná očekávání z obou stran.
Monitorování dětí snižuje pravděpodobnost, že se budou chovat nepřípustně. Tato
studie shrnuje dostupné poznatky o reakcích studentů, kteří byli sledováni
prostřednictvím MPLD technologií a faktory na straně rodičů, které mohou celý
proces monitorování ovlivnit. Studenti pozitivně reagovali na vlastní
lokalizaci v závislosti na jejich dobrých vztazích s rodiči,
především důvěře k nim, jejich přirozené autoritě a při co nejmenších zásazích
do jejich osobnostních sfér.
studie viz.: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4284/3384
No comments:
Post a Comment