Článek s názvem „Your kids are so stinkin´cute! J : Complimenting behavior on Facebook among family and friends“ vyšel v časopise Intercultural
Pragmatics v listopadu 2013. Autorkami publikované studie jsou María Elena
Placencia a Amanda Lower. Placencia působí na University of London, kde se ve
svém výzkumu zaměřuje na sociokulturní pragmatiku, analýzu diskurzu a
interkulturní komunikaci. Je autorkou několika publikací zabývajících se užitím
jazyka, zdvořilostí v rodině a v institucionálním kontextu, či formami a
funkcemi nezávazné společenské konverzace.
Článek má povahu zprávy o provedeném
výzkumu. Autorky v teoretickém základu vycházely z několika studií
týkajících se způsobů, jakými lidé mezi sebou vzájemně komunikují, jaké funkce
mají v běžné komunikaci komplimenty a v jakých podobách se objevují.
Výzkum měl za úkol prověřit, zda se skládání komplimentů v osobní
komunikaci (tváří v tvář) podobá jejich používání v prostředí
Facebooku, případně v jakých aspektech se odlišují.
Pro sběr dat využily autorky
Facebookového profilu jedné z nich, analýze podrobily příspěvky 366
kontaktů alias „přátel“, zahrnuty byly také další osoby, které se
k příspěvkům vyjadřovaly, ale které autorka neměla v seznamu přátel.
Dohromady studie zahrnovala 722 lidí, respektive jejich příspěvků na sociální
síti včetně reakcí. Metoda sběru dat je v článku diskutována a autorky
přiznávají, že vzhledem k tomu, že se jedná jen o přátele jedné osoby,
zjištění mohou vypovídat pouze o určitém společenském kruhu, ve kterém jsou
účastníci převážně běloši s vysokoškolským vzděláním žijící v určitém
regionu. Výzkum se významně soustředí na jazykovou stránku projevovaných
komplimentů. Důležitou roli tedy hraje syntaktická stránka americké angličtiny.
Na základě výzkumu autorky potvrzují
zjištění předchozích výzkumů týkajících se klasifikace uživatelů sociálních
sítí vzhledem k jejich aktivitě. První kategorií jsou „tvůrci“, kteří
často aktualizují svůj profil novými komentáři, otázkami či postřehy. „Kritici“
přispívají nejčastěji komentáři k příspěvkům ostatních uživatelů.
„Sběratelé“ sdílejí odkazy na různé články či videa. Další kategorií jsou
„diváci“, kteří užívají sociální síť ke sledování činnosti svých přátel,
aktivně se zapojují výjimečně. Poslední jsou tzv. „neaktivní“, tedy ti, kteří
sice mají vytvořený účet na FB, ale nepoužívají ho. Nejčastěji přispívají
„tvůrci“, kteří se zpravidla také nejvíce vyjadřují k příspěvkům druhých.
Čím více příspěvků (včetně fotografií) uživatel sdílí, tím více reakcí (včetně
komplimentů) může očekávat.
Jednou z klíčových otázek
výzkumu byly formy komplimentů skládaných v prostředí Facebooku. Autorky
došly ke zjištění, že nesrovnatelně více se objevují komplimenty přímé než
nepřímé, v poměru 95:5. Vyjádření nepřímého komplimentu bývá náročnější,
vyžaduje kreativitu a k jeho pochopení je také potřeba vyšší aktivity
(pochopení souvislostí, náznaků) na straně příjemce. Nepřímé komplimenty mají údajně
na Facebooku stejnou podobu jako v osobní komunikaci.
Podle zjištění jsou přímé komplimenty
často podporovány citově zabarvenými adjektivy či slovesy (nice, like, love). Jejich úkolem je dát jasně najevo, že se jedná o
kompliment. Autorky uvádějí, že forma přímých komplimentů na FB se podobá té,
ve které jsou používány při osobní komunikaci. Avšak je zde patrný jeden
významný rozdíl, který spočívá ve zkracování. Namísto vyjádření „It looks really cute“, se forma často
zkracuje např. na „really cute“ (ilustrativní
příklad). Časté je také v rámci vyjadřování komplimentu samotného
používání ještě ortografických symbolů, jako jsou velká písmena, vykřičníky,
prodlužování samohlásek či vkládání emotikonů.
Zvláštní formou vyjádření komplimentu
je funkce „Like“. Užití této funkce reprezentuje hlavní rozdíl mezi interakcí
na FB a osobní komunikací. Tváří v tvář by bylo velice zvláštní, až
nemístné, použití symbolu zvednutého palce bez jakéhokoliv dalšího vyjádření.
Funkce „Like“ se však ve zkoumaném vzorku objevovala častěji, než komplimenty
vyjádřené slovně.
Vzhledem k tomu, že uživatelé FB
přicházejí do kontaktu s velkým počtem dalších uživatelů, ke kterým se
chtějí nějakým způsobem vyjadřovat, je jednodušší a rychlejší skládat komplimenty
spíše přímou formou než nepřímou. Zřejmě proto je takový nepoměr mezi těmito
způsoby vyjádření a také proto byla pravděpodobně zavedena funkce „Like“,
jakožto snadný způsob, jak zůstat s ostatními ve spojení.
Nejčastějším předmětem komplimentů na
FB je podle zjištění studie vzhled (ať už uživatele samotného, jeho dětí či
domácích mazlíčků), 75% komplimentů se ve zkoumaném vzorku týkalo tohoto
tématu, dalšími byly např. schopnosti, majetek či charakter.
Podle zjištění skládají ženy
komplimenty daleko častěji než muži, 91,1% přímých a 84,1% „Like“ komplimentů
bylo od žen, zbytek od mužů. Současně jsou příjemci komplimentů daleko více
ženy než muži, poměr je podobný jako u jejich skládání.
Autorky docházejí k závěru, že
forma komplimentů na Facebooku je zestručněná proto, že obsah komplimentu samotného
je mnohem méně důležitý, než samotný akt skládání komplimentu. Motivace
k vkládání příspěvků či fotografií může být interpretována jako
připomenutí se „ahoj, jsem stále zde,
nezapomeň na mne“ a odpověď ve formě komplimentu zase jako ujištění o
trvání přátelství „nezapomněl jsem na
tebe“. Podobně funkce „Like“ může značit „cením si tebe“, případně „cením
si toho, co se ti líbí“. Komplimenty tak mají podle autorek
v prostředí Facebooku významnou sociální funkci, podobně jako při
nezávazné společenské konverzaci je skrze interakci živen vzájemný kontakt a
tím podporován existující vztah.
Facebook je sociální sítí, tvoří jej
tedy jeho uživatelé svými profily, příspěvky a vzájemnými vazbami. Společenská
funkce FB je nesporná. Jak dokladují autorky této studie, patří vzájemné
skládání komplimentů k významné formě udržování a utužování vztahů
v tomto prostředí. Právě jeho virtuální povaha umožňuje vztáhnout poznatky
také na způsob užívání v českém prostředí. Rozdílné jsou jazyky, ve
kterých uživatelé komunikují, jejich větná skladba se liší, proto nemohou být
závěry vztaženy doslovně. Přesto je podstata problematiky, kterou se autorky ve
studii zabývaly pozorovatelná také při užívání Facebooku v češtině a
českém prostředí.
Zdroj:
PLACENCIA, María Elena a Amanda
LOWER. Your kids are so stinkin' cute!: -). Intercultural Pragmatics.
2013, roč. 10, č. 4, s. 617-646. DOI: 10.1515/ip-2013-0029.
No comments:
Post a Comment