Sunday, June 1, 2014

Komplimenty mezi přáteli a rodinou v prostředí Facebooku



Článek s názvem „Your kids are so stinkin´cute! J : Complimenting behavior on Facebook among family and friends“ vyšel v časopise Intercultural Pragmatics v listopadu 2013. Autorkami publikované studie jsou María Elena Placencia a Amanda Lower. Placencia působí na University of London, kde se ve svém výzkumu zaměřuje na sociokulturní pragmatiku, analýzu diskurzu a interkulturní komunikaci. Je autorkou několika publikací zabývajících se užitím jazyka, zdvořilostí v rodině a v institucionálním kontextu, či formami a funkcemi nezávazné společenské konverzace.
Článek má povahu zprávy o provedeném výzkumu. Autorky v teoretickém základu vycházely z několika studií týkajících se způsobů, jakými lidé mezi sebou vzájemně komunikují, jaké funkce mají v běžné komunikaci komplimenty a v jakých podobách se objevují. Výzkum měl za úkol prověřit, zda se skládání komplimentů v osobní komunikaci (tváří v tvář) podobá jejich používání v prostředí Facebooku, případně v jakých aspektech se odlišují.
Pro sběr dat využily autorky Facebookového profilu jedné z nich, analýze podrobily příspěvky 366 kontaktů alias „přátel“, zahrnuty byly také další osoby, které se k příspěvkům vyjadřovaly, ale které autorka neměla v seznamu přátel. Dohromady studie zahrnovala 722 lidí, respektive jejich příspěvků na sociální síti včetně reakcí. Metoda sběru dat je v článku diskutována a autorky přiznávají, že vzhledem k tomu, že se jedná jen o přátele jedné osoby, zjištění mohou vypovídat pouze o určitém společenském kruhu, ve kterém jsou účastníci převážně běloši s vysokoškolským vzděláním žijící v určitém regionu. Výzkum se významně soustředí na jazykovou stránku projevovaných komplimentů. Důležitou roli tedy hraje syntaktická stránka americké angličtiny.
Na základě výzkumu autorky potvrzují zjištění předchozích výzkumů týkajících se klasifikace uživatelů sociálních sítí vzhledem k jejich aktivitě. První kategorií jsou „tvůrci“, kteří často aktualizují svůj profil novými komentáři, otázkami či postřehy. „Kritici“ přispívají nejčastěji komentáři k příspěvkům ostatních uživatelů. „Sběratelé“ sdílejí odkazy na různé články či videa. Další kategorií jsou „diváci“, kteří užívají sociální síť ke sledování činnosti svých přátel, aktivně se zapojují výjimečně. Poslední jsou tzv. „neaktivní“, tedy ti, kteří sice mají vytvořený účet na FB, ale nepoužívají ho. Nejčastěji přispívají „tvůrci“, kteří se zpravidla také nejvíce vyjadřují k příspěvkům druhých. Čím více příspěvků (včetně fotografií) uživatel sdílí, tím více reakcí (včetně komplimentů) může očekávat.
Jednou z klíčových otázek výzkumu byly formy komplimentů skládaných v prostředí Facebooku. Autorky došly ke zjištění, že nesrovnatelně více se objevují komplimenty přímé než nepřímé, v poměru 95:5. Vyjádření nepřímého komplimentu bývá náročnější, vyžaduje kreativitu a k jeho pochopení je také potřeba vyšší aktivity (pochopení souvislostí, náznaků) na straně příjemce. Nepřímé komplimenty mají údajně na Facebooku stejnou podobu jako v osobní komunikaci.
Podle zjištění jsou přímé komplimenty často podporovány citově zabarvenými adjektivy či slovesy (nice, like, love). Jejich úkolem je dát jasně najevo, že se jedná o kompliment. Autorky uvádějí, že forma přímých komplimentů na FB se podobá té, ve které jsou používány při osobní komunikaci. Avšak je zde patrný jeden významný rozdíl, který spočívá ve zkracování. Namísto vyjádření „It looks really cute“, se forma často zkracuje např. na „really cute“ (ilustrativní příklad). Časté je také v rámci vyjadřování komplimentu samotného používání ještě ortografických symbolů, jako jsou velká písmena, vykřičníky, prodlužování samohlásek či vkládání emotikonů.
Zvláštní formou vyjádření komplimentu je funkce „Like“. Užití této funkce reprezentuje hlavní rozdíl mezi interakcí na FB a osobní komunikací. Tváří v tvář by bylo velice zvláštní, až nemístné, použití symbolu zvednutého palce bez jakéhokoliv dalšího vyjádření. Funkce „Like“ se však ve zkoumaném vzorku objevovala častěji, než komplimenty vyjádřené slovně.
Vzhledem k tomu, že uživatelé FB přicházejí do kontaktu s velkým počtem dalších uživatelů, ke kterým se chtějí nějakým způsobem vyjadřovat, je jednodušší a rychlejší skládat komplimenty spíše přímou formou než nepřímou. Zřejmě proto je takový nepoměr mezi těmito způsoby vyjádření a také proto byla pravděpodobně zavedena funkce „Like“, jakožto snadný způsob, jak zůstat s ostatními ve spojení.
Nejčastějším předmětem komplimentů na FB je podle zjištění studie vzhled (ať už uživatele samotného, jeho dětí či domácích mazlíčků), 75% komplimentů se ve zkoumaném vzorku týkalo tohoto tématu, dalšími byly např. schopnosti, majetek či charakter.
Podle zjištění skládají ženy komplimenty daleko častěji než muži, 91,1% přímých a 84,1% „Like“ komplimentů bylo od žen, zbytek od mužů. Současně jsou příjemci komplimentů daleko více ženy než muži, poměr je podobný jako u jejich skládání.
Autorky docházejí k závěru, že forma komplimentů na Facebooku je zestručněná proto, že obsah komplimentu samotného je mnohem méně důležitý, než samotný akt skládání komplimentu. Motivace k vkládání příspěvků či fotografií může být interpretována jako připomenutí se „ahoj, jsem stále zde, nezapomeň na mne“ a odpověď ve formě komplimentu zase jako ujištění o trvání přátelství „nezapomněl jsem na tebe“. Podobně funkce „Like“ může značit „cením si tebe“, případně „cením si toho, co se ti líbí“. Komplimenty tak mají podle autorek v prostředí Facebooku významnou sociální funkci, podobně jako při nezávazné společenské konverzaci je skrze interakci živen vzájemný kontakt a tím podporován existující vztah.
Facebook je sociální sítí, tvoří jej tedy jeho uživatelé svými profily, příspěvky a vzájemnými vazbami. Společenská funkce FB je nesporná. Jak dokladují autorky této studie, patří vzájemné skládání komplimentů k významné formě udržování a utužování vztahů v tomto prostředí. Právě jeho virtuální povaha umožňuje vztáhnout poznatky také na způsob užívání v českém prostředí. Rozdílné jsou jazyky, ve kterých uživatelé komunikují, jejich větná skladba se liší, proto nemohou být závěry vztaženy doslovně. Přesto je podstata problematiky, kterou se autorky ve studii zabývaly pozorovatelná také při užívání Facebooku v češtině a českém prostředí.

Zdroj:
PLACENCIA, María Elena a Amanda LOWER. Your kids are so stinkin' cute!: -). Intercultural Pragmatics. 2013, roč. 10, č. 4, s. 617-646. DOI: 10.1515/ip-2013-0029.



No comments:

Post a Comment